گزارش نشست دفاع از مدافعان حقوق بشر در دفتر سازمان دانش آموختگان

2 آذر 1387

ادوارنیوز: مراسم”دفاع از حقوق مدافعان حقوق بشر” توسط کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران و با همکاری شعبه کرمانشاه این سازمن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ادورنیوز در این برنامه که با محوریت بررسی و اعتراض به حکم 11 سال حبس برای محمد صدیق کبودوند برگزار شد،کاوه قاسمی کرمانشاهی مسئول کمیته حقوق بشر شعبه کرمانشاه سازمان ادوار تحکیم و مجری برنامه با اشاره به روند محاکمه و صدور حکم حبس برای محمد صدیق کبودند گفت:اتهام اصلی آقای کبودوند تلاش برای تشکیل سازمان حقوق بشر کردستان است.

قاسمی کرمانشاهی همچنین به وضعیت نامعلوم برخی دیگر از زندانیان سیاسی و مدنی پرداخت و گفت: یاسر گلی فعال دانشجویی در کردستان نیز به 15 سال حبس محکوم شده است و هانا عبدی و زینب بایزدی در زندان به سر می برند. کرمانشاهی همچنین از وضعیت منصور اسانلو،جهاندار و درخشندی و سایر زندانیان سیاسی ابراز نگرانی کرد.

عبادی: دولت جمهوری اسلامی موظف به تضمین آزادی و امنیت مدافعان حقوق بشر از جملهمحمد کبودوند است/عدالت در خصوص پرونده قتل های زنجیره ای اجرا نشد

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل با انتقاد از صدور حکم سنگین 11 سال حبس برای محمد صدیق کبودوند به دلیل تاسیس سازمان حقوق بشر کردستان گفت: بر طبق مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1999 که دولت ایران نیز به آن رای مثبت داده است،دولت های عضو سازمان ملل موظف به تامین آزادی و امنیت کسانی هستند که برای دفاع از حقوق بشر می کوشند.

عبادی با اشاره به اینکه به همراه محمد سیف زاده و نسرین ستوده اعضای کانون مدافعان حقوق بشر وکالت این فعال مدنی را بر عهده داشته است گفت: کبودوند بی گناه است و حکم صادره برای او خلاف موازین بین المللی، قوانین داخلی و عدالت است.

شیرین عبادی همچنین با اشاره به دهمین سالگرد قتل های زنجیره ای و با گرامیداشت جان باختگان این قتل ها گفت: امروز در دهمین سالگرد قتل های زنجیره ای هستیم. قتل هایی که از سوی بسیاری رسیدگی به آن پرونده ملی نام گرفت و دولتمردان صراحتا خواهان اجرای عدالت و مشخص شدن حقایق این قتل ها بودند. اما در عمل روند رسیدگی به این پرونده به سمت و سویی رفت که از دیدگاه افکار عمومی وجدان عمومی را اقناع نکرد.

وکیل خانواده شادروان داریوش فروهر دبیرکل فقید حزب ملت ایران و همسرش پروانه اسکندری ادامه داد: من به اتفاق همکارم آقای دکتر ناصر زرافشان وکیل خانواده مرحوم مختاری که به دلیل پیگیری رسیدگی به پرونده قتل های زنجیره ای به 5 سال حبس محکوم شد و دکتر بشیری وکیل خانواده مرحوم محمد جعفر پوینده بارها به صورت متفق و جداگانه به نقض آیین دادرسی در این پرونده اعتراض کردیم.ما درخواست کردیم که این پرونده ملی باید در دادگاهی علنی رسیدگی شود تا مردم از جریان کار آگاه شوند اما روند نقض آیین دادرسی و چنان بود که تمامی وکلا با توافق خانواده های مقتولان از سمت خود استعفا دادند و دیگر در این روند شرکت نکردند.

عبادی به مواردی از ایرادات این پرونده اشاره کرد و گفت: در پرونده بسیار حجیمی که مشتمل بر چند گونی بود و برای مطالعه در اختیار وکلا قرار داده شد. در جریان مطالعه متن پرونده متوجه می شدیم که صفحات ناگهان از 130 به 280 تغییر می کند و به بیان دیگر بخش هایی از پرونده وجود نداشت. هنگامی که به این روند اعتراض می کردیم قاضی مدعی می شد که این صفحات پرونده در جریان رسیدگی “مفقود” شده است!عبادی ادامه داد:ما تقضاضای مطالعه اعترافات سعید اسلامی(امامی)را داشتیم اما قاضی مدعی بود که بازجویی های ایشان”غیرمرتبط” با پرونده است. و از طرف دیگر این فرد فوت کرده است.

عبادی گفت:امروز که 10 سال از آن تاریخ می گذرد،این پرونده ملی به سرانجام نرسیده است و ما باید یاد شادروانان داریوش و پروانه فروهر محمد مختاری و محمد جعفر پوینده را گرامی بداریم. آنها که مظلومانه کشته شدند و عدالت در مورد پرونده آنان اجرا نشد.

عبادی دربخش اول سخنان خود در تشریح پرونده موکلش محمد صدیق کبودوند گفت: من سال ها در این کشور قاضی بودم اما شغلم را از دست دادم اگرچه به این شغل عشق می ورزیدم به همین دلیل تعصب خاصی نسبت به دستگاه قضایی،سلامت آن و استقلال آن دارم و وقتی می بینم همکار من آقای کبودوند تنها به دلیل ایجاد سازمان حقوق بشر کردستان به 10 سال حبس محکوم شده است متاسف و حیران می شوم.

وی ادامه داد: می دانید که مصوبات سازمان ملل متحد در حقوق بین الملل جنبه الزام آور دارد اگر دولتی به میثاق ها پیوسته باشد باید آن میثاق ها را اجرا کند مثلا به دلیل اینکه ایران عضو کنوانسیون حقوق مدنی سیاسی و اجتماعی است ما ما حق داریم از دولت ایران بخواهیم که به تعهدات خود عمل کند.

اما برخی مصوبات فراتر از این است و آن مصوبات مجمع عمومی است که جنبه اخلاق بین المللی پیدا می کند. در پنجاه سومین جلسه مجمع عمومی سازمان در 8 مارس 1999 یک مصوبه ای گذرانده شده است که همه کشورها از جمله دولت ایران به آن رای مثبت داده است. در این مصوبه تضمین شده و از دول خواسته شده است آزادی و امنیت کسانی را که برای آزادی و امنیت و دفاع از حقوق بشر فعالیت می کنند.

عبادی با قرائت مقدمه و بندهای این مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل گفت در این مصوبه که در پنجاهمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر تصویب شده است دولت ها موظف به تامین آزادی و امنیت مدافعان حقوق بشر و گروهای یاری رسان هستند همچنین این افراد نیز باید موارد نقض حقوق بشر را به مجامع بین المللی گزارش دهند.

شیرین عبادی در پایان با ابراز خرسندی از حضور در دفتر سازمان ادوار تحکیم وحدت گفت:بسیار خوشحالم که علیرغم محدودیت های اعمال شده به این سازمان، بار دیگر موفق شدم در جمع شما سخن بگویم و خرسندم که علیرغم فشارهای وارده همچنان توانسته اید روند فعالیت های خود را ادامه دهید.

جلال جلالی زاده: هیچ حکومتی در ایران نمی تواند هویت و زبان مادری کردها را از آنها بگیرد

جلال جلالی زاده نماینده مردم سنندج در مجلس ششم در این برنامه با اشاره به تبعیضات اعمال شده به قومیت ه در ایران گفت:متاسفانه در ذهنیت برخی دولتمردان ما یک مثل تبعیض، تعصب و تحقیر وجود دارد که با عث نقض حقوق اقلیت های قومی و مذهبی شده است.

جلالی زاده گفت:خداوند انسان را افریده است تا با عزت،سعادت و خوشبختی زندگی کند و هر فردی که ازادی و سعادت را از دیگر انسان ها سلب کند بر خلاف حکمت خداوند رفتار کرده است.

جلالی زاده گفت:ت مامی زندانیان سیاسی و مدنی در ایران مظلوم هستند اما زندانیان اقلیت ها مظلوم ترند. اگر دفاع شیرین عبادی و سایر گروه ها نبود شاید نام آقای کبودوند نیز مانند خیلی افراد دیگه مطرح نمی شد.ما کردها خیلی مظلوم هستیم اما وقتی به میان اهل سنت خراسان بلوچ ها و ترکمن ها می روم از وضعیت آنها و فشارهای وارده بر ایشان متاثر می شوم چرا که آنها هم زندانیان زیادی دارند و مورد بدرفتاری قرار می گیرند.

نماینده مجلس ششم گفت:در مملکت ما عده ای علنا دروغ می گویند و دزدی می کنند و با آنها برخورد نمی شود اما با کبودوند که وظیفه انسانی اش را انجام داده و به هم وطنان خود کمک کرده است برخورد می شود. او نه اسلحه در دست داشته و نه فساد سیاسی و اخلاقی ایجاد کرده است. گفته می شود در کردستان فلانی عضو کومله یا پژاک است، امامی بینیم کسانی که معتقدند باید در چارچوب همین نظام و قانون اساسی حق خود را بگیرند نیز از بدیهی ترین حقوق خود محروم هستند.

وی افزود: من به آقای خاتمی گفتم که شما یک نسل از ما را نابود کردید. خود من در راه این کشور و انقلاب و نظام هزینه های زیادی دادم اما امروز از بدیهی ترین حقوق خود به دلیل کرد بودن و سنی بودن محروم هستم. اگر به ما اجازه طرح نظرات از رسانه ملی که با بیت المال اداره می شود، داده نمی شود اگر حق انتشار روزنامه به ما داده نمی شود چگونه انتظار دارند که هیچ کس با رادیوها و روزنامه های خارجی سخن نگوید؟

جلالی زاده به مواردی از تبعیض در کردستان اشاره کرد و گفت: وقتی فردی نمی تواند به زبان مادری اش بخواند و بنویسد چگونه باید به حل سایر موارد تبعیض امید داشت. آنها که به زبان مادری ایراد می کنند باید بدانند این زبان را خداوند آفریده است. هیچ کس در این مملکت نمی تواند زبان و هویت کردها و فارسها و ترک ها را عوض کند اما تمامی ما ایرانی هستیم و وقتی می گوییم ایرانی هستیم باید از حقوق سیاسی و مدنی برابر برخوردار باشیم چرا که وظیفه حکومت تامین این حقوق برای شهروندان است.

این نماینده مجلس ششم ادامه داد: چند سال قبل در شهر خواف که 95 درصد ساکنان آن اهل سنت هستند بعد از رایزنی های فراوان یک سنی بخشدار شد. نامه هایی خطاب به مراجع تقلید نوشته شد که چه نشسته اید که قلب شیعیان جریحه دار شده است و ایران در خطر است به این دلیل که یک سنی بخشدار شهری شده است که 95 درصد ساکنان آن سنی هستند!

وی گفت: چطور می توان ادعای توسعه داشت و برنامه 20 ساله و 5 ساله نوشت در حالی که علنا به یک چهارم جمعیت کشور اجازه توسعه و رشد داده نمی شود.

جلالی زاده در پایان گفت: تا وقتی این تفکر وجود دارد که اگر مسوولیتی را به یک کرد و یا سنی بدهیم در آن دنیا چگونه باید جوابگو باشیم؟تا زمانی که در کتب فقهی مشهور ما کردها را طایفه ای از جن ها می دانند که نباید با آنها معامله کرد و نباید با کردها ازدواج کرد،وضع درست نخواهد شد.ما همه ایرانی هستیم من می خواهم دعای داریوش کبیر را در اینجا تکرار کنم که خدایا کشور ما را از شر دروغ و خشکسالی نجات بدهد.

محمود سعید زاده عضو شورای سیاستگذاری سازمان ادوار تحکیم: زندانی کردن کبودوند لگدمال کردن عقلانیت و گفتگو است

در این جلسه محمود سعیدزاده عضو سورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران نیز به بیان سخنانی پیرامون وضعیت کردستان پرداخت که متن آن در پی می اید:

با سلام خدمت حضار محترم ،

به نظر بنده صدور حکم 11 سال زندان برای اقای کبودوند از ابعاد گوناگونی قابل بررسی است.با توجه به فرمایشات سرکار خانم دکتر عبادی که به ابعاد حقوقی موضوع پرداختند، بنده بنا دارم این مقوله را از بعد امنیتی که اشتباه در آن به شکل گیری هویت متفاوت می انجامد در مدتی کوتاه مورد بررسی قرار دهم.

در میان کسانی که به مقوله مطالعات قومی و بخصوص مطالعات قومی کردستان می پردازند یک فرضیه وجود دارد که خود این فرضیه مبتنی بر یک پیش فرض است که به نظر من برخورد با آقای کبودند با فرض اینکه عقلانیتی در پشت این اقدام باشد در راستای این فرضیه صورت گرفته است.

مبنای پیش فرض مورد اشاره این است که وجود اقوام و مذاهب گوناگون به خودی خود منشا خطر است و می تواند برای انسجام سرزمینی خطرناک باشد. فرضیه ای که از پشت این پیش فرض بیرون می آید این است که تحرکات قومی و مخصوصا تحرکات قومی در کردستان اصالت ندارد بلکه محصول جنگ نیابتی دشمن با نظام جمهوری اسلامی است .

من برای رد پیش فرض مورد اشاره لازم می دانم اشاره کوتاهی به کشور مالزی داشته باشم.کشور مالزی در جنوب شرقی آسیا از دو گستره سرزمینی مجزا از هم بوجود آمده .دو گسل بزرک قومی و دینی در این کشور وجود دارد .ترکیب قومی مالزی شامل 4/50 درصد مالاوی،7/23 درصد چینی،11 درصد بومیهای اولیه و1/7درصد هندی هستند.ترکیب دینی مالزی هم به این صورت است 55 درصد مسلمان ،21 درصد ادیان چینی ،7 درصد مسیحی،11 درصد هندو و مابقی ادیان بومی هستند.

تمامی متخصصان مطالعات قومی ازعان دارند که مالزی به هیچ وجه با مشکلاتی شبیه آنچه در کشور ما وجود دارد مواجه نیست .بحث بحران قومی و هویتی برای این مردم چیز عجیب و ناشناخته ای است.گستره چتر هویت ملی چنان گسترده است که همه اقوام و مذاهب را در بر می گیرد.

اما در رابطه با فرضیه مورد اشاره بنا دارم یک سوال اساسی را مطرح نمایم وآن اینکه اگر ما فرض را بر این بگذاریم که قدرتهای منطقه ای و فرا منطقه ای قدرت لجستیکی و توان خود را معطوف به اثر گذاری در جفرافیای سیاسی ایران نموده اند ،از چه ابزار یا ابزارهایی می باید استفاده نمایند.

برای من غیر قابل باور است که شوانه سید قادر، جوان کردی که در محاصره نیروهای امنیتی گرفتار می شود، به بدترین نحو ممکن شکنجه می شود ودر فاصله دو متری با ضرب گلوله به قتل می رسد، ابزار مناسبی برای ارتباط گیری با نیروهای خبره جاسوسی و امنیتی این کشورها باشد.

این سوال اساسی مطرح می شود که چه کسی می تواند بذر کینه را بین اقوام ایرانی بکارد،آن را پرورش دهد و در گستره وسیع بین مردم پراکنده نماید؟متاسفانه ما می بینیم دایره قدسیت نظام روز به روز گسترده می شود بطوریکه برای کارگزاران محلی هم این قدسیت تسری پیدا کرده است. امروز وقتی به راحتی در درون سازمانهای جاسوسی دنیا نفوذ می شود چرا این تصور برای حاکمیت بوجود نیامده که شاید قدرتهای بیرونی در همین نیروهای به ظاهر خودی نفوذ کرده باشند؟.

وقتی حاکمیت اعتراف کرد در بالاترین لایه های اطلاعاتی و امنیتیش نیروهای خودسر نفوذ کرده بودند از کجا اطمینان پیدا کرده که این نفوذ دوباره تکرار نخواهد شد.به نظر من کسانی که کردها را تحقیر می کنند و احساسات آنها را جریحه دار می کنند بهترین خدمت را به دشمنان ایران می کنند.امروز در کردستان مشکلاتی وجود دارد و به همان اندازه مطالباتی نیز مطرح است شاید برای شما جالب باشد که کردستان از لحاظ رتبه بندی صنعتی استانی در طول سه دهه به ترتیب بدین گونه بوده است،سال 53 رتبه 19 سال 63 رتبه 18 سال 73 رتبه 22 .از لحاظ توسعه انسانی 25 فقر انسانی 24 و امید به زندگی رتبه 24 در میان 27 استان کشور را دارد .در سال 1350 کردستان در رتبه استان کمتر توسعه یافته ودر سال 1370 در رتبه استان توسعه نیافته قرار می گیرد .آنچه که خطر را جدی نشان می دهد این است که، اولا استانهایی با رتبه مشابه کردنشین هستند، دوما مناطق کردنشین مناطقی نیستند که فقر در آنها توجیه داشته باشد زیرا از تمام امکانات طبیعی خدادادی بهره مند هستند .

و اما مساله مهمی که توجه را به خود جلب می کند در نظر سنجی که در سال 83 انجام شده 86 درصد مردم کردستان عامل محرومیت خود را دولت مرکزی می دانند،92 درصد معتقدند حاکمیت در راه رسیدن آنها به ثروت ،قدرت و منزلت مانع تراشی می کند و 68 درصد اعلام نموده اند شیوه برخورد حکومت با آنها تحقیر آمیز است.

با توجه به جمیع عوامل در بین نیروهای فعال کرد دو نگاه وجود دارد .نگاه اول بر این فرض مبتنی است که گفتگو با نظام جمهوری اسلامی در اساس بی فایده است و باید برای تغییر در وضعیت موجود از ابزار نظامی استفاده کرد .وراه نگاه دوم این است که برای رسیدن به سرزمینی آباد و آزاد راه مسالمت آمیز و گفتگو تنها گزینه ممکن است حتی اگر کسی حاضر نباشد با ما گفتگو کند . کبودوند نماینده راه دوم است. زندان و حبس کبودوند حاوی پیام مهمی است و آن اینکه گفتگویی در کار نخواهد بود .به نظر من کشتن شوانه سید قادر با آن وضعیت در راستای تحقیر جمعی مردم کرد بود وزندانی شدن کبودوند لگد مال کردن منطق عقلانیت و باب گفتگو است.

من برداشتم چنین است کسانی اصرار دارند جوانان کرد قلمهای خود را زمین بگذارند تا در کوهها اسلحه بدست در پی دیگر هموطنان خود باشند. اما همین همبستگی ها و همدردی ها همه نقشه ها را نقش بر آب خواهد کرد.

عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار: انتشار اخبار نقض حقوق بشر اقلیت های قومی و مذهبی در روزنامه ها همواره با سختگیری و سانسور مواجه بوده است

عبدالرضا تاجیک دبیر سابق سیاسی روزنامه شرق و کارگزاران و عضو کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه نیز در این برنامه به تشریح مشکلات و موانع روزنامه نگاران در انعکاس اخبار مربوط به اقلیت ها پرداخت و گفت:اگرچه اطلاع رسانی در مورد موارد نقض حقوق بشر در روزنامه ها عموما با فراز و نشیب هایی همراه است اما این موضوع در خصوص کردزبانان،آذری ها و سایر اقلیت های قومی و مذهبی همواره با سختگیری های بیشتری مواجه بوده است.

تاجیک گفت: متاسفانه افرادی که به مدد قانونی منسوخ و مرتجعانه، موفق به دریافت امتیاز روزنامه شده اند در بسیاری موارد از انعکاس اخبار حقوق اقلیت ها جلوگیری می کنند.

تاجیک ادامه داد: مشخصا در مورد آقای کبودوند اگر در اخبار مربوط به ایشان از عبارت روزنامه نگار کرد استفاده شود قطعا اخبار از سوی مدیرمسوول برداشته خواهد شد.

تاجیک با انتقاد ازاین رویه گفت: چه تفاوتی دارد که ما در جایگاه حاکمیت اطلاع رسانی را محدود کنتیم و یا در جایگاه مدیر یک رسانه چنین رفتاری داشته باشیم. در حالی که ما دو دسته رسانه در کشور داریم رسانه هایی که در راستای اهداف نهادهای امنیتی حرکت می کنند و تکلیف آنها مشخص است. اما روی سخن ما با مدیران روزنامه های اصلاح طلب است که خود را معتقد به دموکراسی می دانند.

تاجیک گفت: چگونه یک مدیرمسوول در انتخابات نماینده هیئت ناظر بر مطبوعات از لزوم رفع سانسور سخن می گوید اما وقتی در اتاق خود قرار می گیرد تمامی اخبار نقض حقوق بشر را سانسور می کند؟

تاجیک ابراز امیدواری کرد مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی بتوانند لا اقل به انتشار اخبار نقض حقوق بشر بپردازند.

ثریا عزیز پناه:فشار بر نشریات و مجلات کرد زبان مضاعف است

در این برنامه خانم ثریا عزیز پناه فعال مدنی و مدیرنشریه کردی زبان “راسان” نیز با اشاره به محدودیت های مضاعف اعمال شده بر نشریات و مجلات در کردستان گفت ما در خصوص مطالب علیرغم وسواس و دقت زیاد باید به مراجع مختلفی پاسخ گوباشیم و همواره ترس از این داریم که مبادا موارد چاپ شده از سوی فلان امام جمعه یا فرمانده بسیج منفی تشخیص داده شود و با ما برخورد شود.

عزیزپناه به احضارش به دادگاه انقلاب اشاره کرد و گفت: بنده را علیرغم اینکه تمام زندگی ام را صرف فعالیت های مدنی و فرهنگی کردم به دلیل اقدام علیه امنیت کشور به دادگاه احضار کردند و در دادگاه وقتی بازپرس نام پدر مرا پرسید و پاسخ دادم نام پدر من حسین است. بازپرس با تعجب گفت مگر شما در کردستان از این اسامی هم استفاده می کنید و من هم به او گفتم محض اطلاع شما نام عموی من هم حسن است. تا زمانی که از این دریچه و با این پیش زمینه قبلی به اقلیت ها نگاه می شود نمی توان انتظار داشت که تبعیض ها ریشه کن شود.

فخرالدین حیدریان: نیروهای معتقد به دفاع از حقوق بشر و آزادی های مدنی باید همگرایی بیشتری پیدا کنند

فخرالدین حیدریان عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت نیز در سخنانی ابتکار کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران در برگزاری این مراسم را قابل تحسین دانست و این برنامه را حرکتی مفید و متمایز با فعالیت های حزبی رایج دانست و خواستار ادامه ی چنین حرکت هایی شد.

حیدریان با اشاره به تقسیم بندی های نانوشته ی کاذبی که بین شهروندان ایرانی صورت گرفته است ، افزود: متاسفانه ایرانی ها را به ایرانی با مذهب تشیع و ایرانی غیر شیعه و به تبع آن در کردستان به کرد شیعه و کرد سنی تقسیم کرده اند و هر کسی که از دایره ی مورد تعریف خارج باشد مورد تبعیض های گوناگون قرار می گیرد که نمونه های زیادی از این تبعیض را در کشور شاهدیم.

مسوول شعبه همدان سازمان دانش آموختگان در بخش دیگری از سخننانش با دعوت نیروهای معتقد به دفاع از حقوق بشر و آزادی های مدنی به همگرایی بیشتر پرسید: چرا باید با احتیاط از حق آزادی بیان دفاع کنیم؟تا زمانی که ما این تقسیم بندی ها را در ذهن افکار خود و جامعه کمرنگ نکنیم نمی توانیم گامی به پیش برداریم.

وی در ادامه افزود: برخورد و سرکوب فعالین مدنی در کردستان با شدت بیشتری صورت می گیرد و تقریبا با هیچ جای دیگر در ایران قابل مقایسه نیست و در این رابطه باید فعالین مدافع حقوق بشر حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

وی با اشاره به این که حاکمیت درباره نقض حقوق شهروندان هیچ مسئولیتی را برای خود در نظر نگرفته است از فعالین مدنی انتقاد کرد که چرا همچنان در قالب حرکات تکراری ،حاکمیت را مخاطب خود قرار می دهند.

تونیا کبودوند: پدرم زندگی خود را صرف مبارزه با تبعیض و بی عدالتی کرده است

در پایان این برنامه دختر محمد صدیق کبودوند با تشکر از برگزاری چنین برنامه ای در جهت دفاع از حقوق پدرشو سایر مدافعان حقوق بشر گفت: او مظلوم‌ترین زندانی است که سالها با بی‌عدالتی‌ جنگید و اکنون خود درچنگال این بی‌عدالتی به بندکشیده شده است. او هرگز نمی‌ایستد،‌ سکوت اختیار نمی‌کند و هرگز دست از دفاع از حق دیگران برنمی‌دارد حتی اگر دربند باشد. چه دردی جانکاه‌تر از آن که ببینی بسیاری از آنان که آزادند برای آزادی وی گامی برنمی‌دارند و او که خود گرفتار است برای رهایی همگاندر تلاش است.

می گویم برای آنان که او را مشوش‌گر اذهان عمومی و نظام‌برانداز خویشمی‌نامند باور کنند که او فارغ از بازی‌های سیاسی، تنها دلواپسی‌اش پایمالگشتن حق همنوع‌اش در هر لباس و هر جنسیت و هر نوع تفکر و ایده‌ سیاسی است.

به گزارش خبرنگار ادوارنیوز در این برنامه اعضای سازمان دانش آموختگان،سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان،کمیته گزارشگران حقوق بشر و فعالان مدنی و دانشجویی حضور داشتند.

در این برنامه همچنین دکتر ناظری مدیر ان جی او جامعه سبز به همراه جمعی از اعضای سازمان مهندسین و جوانان جبهه ملی ایران نیز حضور داشتند.

در این نشست یاد و خاطره مقتولان قتل های زنجیره ای علی الخصوص داریوش و پروانه فروهر گرامی داشته شد و مجری برنامه ترجمه کردی قطعه شعری را از شادروان پروانه فروهر قرائت کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours