خبرهایی از گوشه و کنار جهان درباره پیشروی «بیماری ایدز»

11 آذر 1387

مدرسه فمینیستی: سازمان ملل متحد روز اول دسامبر را “روز جهانی مبارزه با ایدز” خوانده است. امسال این روز با شعار “همه باهم علیه ایدز، ما برای خود و دیگران مسئولیت می‌پذیریم” برگزار می‌شود. این شعار نه تنها نمایانگر برنامه‌ی دولت‌ها، بلکه تعیین‌کننده‌ی وظایف نهادها و مؤسسات غیر انتفاعی جهانی نیز هست.

بنا به گزارشصدای آلمان در آستانه‌ی برگزاری “روز جهانی مبارزه با ایدز”، کارشناسان اعلام کردند که “اهداف هزاره‌” سازمان ملل متحد برای متوقف ساختن شیوع بیماری ایدز در جهان، تا سال ۲۰۱۵ ناممکن است. آنان یادآوری می‌کنند که از سرعت گسترش این بیماری در جهان هنوز کاسته نشده است. امروزه شمار مبتلایان به ایدز در اروپای شرقی و آسیای مرکزی، حدود ۱۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۰۱ افزایش یافته است. در ویتنام تعداد مبتلایان دوبرابر شده است. سرعت شیوع این بیماری در اندونزی بی‌سابقه است. در قاره‌ی آفریقا شمار انسان‌هایی که در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند، هم‌چنان افزایش می‌یابد.

بنا به گزارش رادیو فردا در ایران نیز که نخستین فرد مبتلا به ایدز در سال ۱۳۶۵ خورشیدی، شناسایی شد، هر سال، مراسمی به مناسبت روز جهانی ایدز برگزار می‌شود.

موج سوم اید با گسترش روابط نامشروع

بنابه گزارش خبرگزاری فارس کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، در آستانه‌ی روز جهانی ایدز اعلام کرد، موج سوم ایدز با گسترش روابط نامشروع و نابهنجار در میان ایرانیان در حال گسترش است.
به گفته‌ی وی، موج اول گسترش ایدز در ایران از زمان ورود خون‌های آلوده به کشور آغاز شد. لنکرانی موج دوم گسترش ایدز را از طریق سرنگ آلوده و معتادان تزریقی عنوان کرد.

همچنین عباس صداقت، رییس اداره‌ی ایدز وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گسترش ایدز از طریق رابطه‌ی جنسی را تنها خطر کنونی ایدز درایران دانست و گفت: «انتقال ایدز از مادر به جنین در ایران ناچیز است، خون‌های مصرفی در کشور نیز ایمنی صددرصد دارند. انتقال از طریق سرنگ مشترک نیز با پوشش فراگیر معتادان، اجرای برنامه‌ی کاهش آسیب، توزیع سرنگ رایگان و آموزش این گروه، کنترل شده است. اکنون تنها خطری که نگرانی از شیوع این بیماری را دامن می‌زند، گسترش ایدز از طریق رابطه جنسی است.»

بنا به گزارش صدای آلمان دکتر محبوبه حاج عبدالباقی، متخصص بیماری‌های عفونی، تایید می‌کند که الگوی انتقال ایدز در ایران به سمت روابط جنسی حرکت کرده است: «بیماری در موارد جنسی‌اش الان بیشتر دارد خود را نشان می‌دهد. نه این که قبلا نبوده، ولی ما بیشترین آمارمان روی معتادان تزریقی بوده است. حالا که اینها تعدادشان مشخص شده، دیگر موارد معمول که از راه جنسی هم این بیماری به آنها انتقال پیدا کرده، جزو آمار می‌آیند».

بیشترین گستردگی ایدز در ایران در میان افراد 25 تا 29 سال

بر اساس آمار ثبت‌شده در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بیشترین گستردگی ایدز در ایران در میان افراد ۲۵ تا ۲۹ ساله است. سازمان بهداشت جهانی نیز در آمار خود اعلام کرده است، سن مبتلایان به ایدز در ایران پایین‌تر از دیگر کشورهای آسیایی است.

دکتر عبدالباقی می‌گوید، از آنجا که بالاترین رقم مبتلایان به ایدز در ایران را معتادان تزریقی تشکیل می‌دهند و معتادان تزریقی نیز بیشتر جوانان هستند، به همین علت میانگین سن این بیماری در ایران پایین‌تر از سایر کشورهای دنیاست. وی می‌افزاید: «کسانی که علت ابتلای آنان به ایدز مسایل جنسی است، به مراتب سنشان بالاتر است» .

تعداد زنان باردار مبتلا به ایدز بیشتر می‌شود

دکتر مینو محرز، رییس انجمن تحقیقات ایدز در ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از بالارفتن شمار زنان باردار مبتلا به ایدز خبر داد. وی گفت: «در حال حاضر کمتر از یک درصد کودکان از طریق مادر مبتلا به ایدز شده‌اند. تعداد کودکان مبتلا به ایدز به صورت کلی به دلیل کم بودن زنان مبتلا به ایدز نسبت به مردان در سطح کشور کم است، اما با همین رقم نیز باید نگران شد».

حجت الاسلام انواری: حجاب و حیا در پیشگیری از بیماری‌هایی چون ایدز مؤثر است!

به گزارش ایسنا همایش «نقش رسانه‌ها و آموزه‌های دینی در پیشگیری از ایدز» از سوی سازمان ملی جوانان و با مشارکت مرکز مشاوره حوزه علمیه قم در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام انواری، کارشناس علوم قرآنی نیز در سخنانی خواستار نهادینه شدن تقوا و اخلاق در جامعه امروز شد و گفت: تقوا عامل مصونیت و پیشگیری از بسیاری از مشکلات است. هرچقدر از این عوامل فاصله بگیریم و به عوامل مادی روی آوریم، در حل مشکلات سردرگم خواهیم شد.

وی، حجاب و حیا را در راستای پیشگیری از بیماری‌هایی چون ایدز مؤثر دانست و با انتقاد از برخی تولیدات صدا و سیما ابراز عقیده کرد: متاسفانه برخی فیلمها کاملا در راستای برداشتن حیا در جامعه است.

هم اکنون رشد ایدز در جمعیت معتادان تزریقی و پرخطر ایران، ۴۰ درصد بود، نه ۱۸ درصد

به گزارش ایسنا مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر، از کاهش رشد ایدز در جمعیت معتادان تزریقی پرخطر با اجرای برنامه توزیع سرنگ استریل خبر داد و اعلام کرد: اگر توزیع سرنگ استریل در میان معتادان پرخطر تزریقی کشور که با چالش‌های زیادی از سوی دستگاه‌های اجرایی مواجه بود، صورت نمی‌گرفت، هم اکنون رشد ایدز در جمعیت معتادان تزریقی و پرخطر ایران، ۴۰ درصد بود، نه ۱۸ درصد

تاکنون بیش از ۱۸ هزار مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند و در مجموع زنان ۳/۶ درصد مبتلایان به ایدز و مابقی مبتلایان را مردان تشکیل می‌دهند

از سوی دیگر بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا رییس هیات مدیره انجمن ایدز ایران با انتقاد از پرهزینه بودن درمان‌های غیرمستقیم ایدز و با اشاره به هشدار اخیر وزیر بهداشت مبنی بر خطر بروز موج سوم این بیماری، گفت: اقدام در جهت هشدارهای وزارت بهداشت ابتدا باید از خود این وزارتخانه آغاز و به دیگر سازمان‌ها تعمیم یابد.

دکتر حمیدرضا شاعری همزمان با روز جهانی ایدز به خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: تاکنون در سراسر دنیا ۷۰ میلیون نفر به ویروس HIV مبتلا شده‌اند که ۳۰ میلیون نفر از این تعداد جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند. در مجموع اکنون حدود ۴۰ میلیون نفر در سراسر دنیا با ویروس ایدز زندگی می‌کنند.

وی در رابطه با آمار مبتلایان به HIV در ایران تصریح کرد: در ایران و از سال ۱۳۶۴ که اولین مورد ابتلا به این بیماری تشخیص داده شد، تاکنون بیش از ۱۸ هزار مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که حدود دو هزار و ۸۰۰ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند.

دکتر شاعری با استناد به آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت، افزود: حدود ۶۹ درصد موارد ابتلا به ایدز از طریق سرنگ مشترک در تزریق مواد مخدر، حدود هشت درصد از طریق روابط جنسی محافظت نشده، ۳/۱ درصد با استفاده از خون و فرآورده‌های خونی آلوده و ۶/۰ درصد هم از طریق انتقال مادر به کودک، به ویروس HIV مبتلا شده‌اند. همچنین در حدود ۲۱ درصد از موارد، راه انتقال این بیماری تشخیص داده نشده است.

به گفته دکتر شاعری، تغییر محسوسی در الگوی سرایت ویروس HIV صورت نگرفته است. در مجموع زنان ۳/۶ درصد مبتلایان به ایدز و مابقی مبتلایان را مردان تشکیل می‌دهند.

رییس انجمن ایدز ایران در پایان با بیان اینکه هزینه زندگی با ایدز برای مبتلایان بسیار گران است، گفت: در حال حاضر درمان‌های مستقیم ایدز از جمله مشاوره و آزمایش رایگان است. این در حالی است که ایدز مشکلات و گرفتاری‌های غیرمستقیم دیگری را نیز به دنبال دارد. ایدز بیماری‌های همراهی خواهد داشت که هر کدام از آنها نیازمند درمان، ‌مراقبت و صرف هزینه است که متاسفانه درمان هیچ کدام از آنها رایگان نیست. هر چند که دولت با پرداخت سوبسید بخشی از این هزینه‌ها را می‌پردازد اما در مجموع زندگی با ایدز، برای مبتلایان بسیار گران تمام می‌شود.

حدود 50 میلیون زن در جهان معرض خطر ابتلا به ویروس اچ.آی.وی هستند

بنا به گزارش سایت تهیه، یکی از اعضای سازمان برنامه ایدز سازمان ملل متحد اعلام کرد: اگر کشورهای آسیایی قدم های جدی تری در راه کنترل بیماری ایدز برندارند، ویروس اچ.آی.وی تا سال 2010 میلادی می تواند حدود 10 میلیون نفر را در آسیا مبتلا کند، یعنی بیش از دوبرابر آمار کنونی.

خبرگزاری فرانسه از مانیل، « آمالا ردی» گفت: سالانه حدود 500 هزار نفر از مردانی که با هم جنس گرا، ممکن است به این ویروس مبتلا شوند.

این عضو برنامه ایدز سازمان ملل متحد افزود: حدود 50 میلیون زن در معرض خطر ابتلا به ویروس اچ.آی.وی هستند، زیرا با شوهران یا شریکان جنسی خود ارتباط پر خطر جنسی دارند.

این آمار جدید به وسیله مسئولان برنامه ایدز درمنطقه آسیا- پاسیفیک و در یک سایت اینترنتی اعلام شده است.

آمالا ردی تاکید می کند که وضعیت در منطقه آسیا- پاسیفیک به بدی وضعیت در آفریقا که 20 درصد جمعیت در بعضی کشورها ممکن است به اچ.آی.وی مبتلا شوند، نیست.

وی می گوید: « این بیماری در آسیا، حداکثر حدود سه تا پنج درصد بین گروه های پر خطر مانند تن فروشان، معتادان تزریقی و مردان همجنس گرا ، شیوع دارد.»

این عضو برنامه ایدز سازمان ملل متحد هشدار داد که هنوز خطر زیادی در این رابطه وجود دارد، زیرا حدود 75 میلیون مرد در آسیا به طور مرتب با روسپی ها ارتباط جنسی دارند و در آسیا 10 میلیون روسپی، 20 میلیون معتاد تزریقی و مردان همجنسگرا، وجود دارند.

آمالا ردی همچنین هشدار داد که در بسیاری از کشورهای آسیایی، شیوع این بیماری بین مردانی که با مردان دیگر ارتباط جنسی دارند، در حال افزایش است.

«یان اندرسون»، مشاور مخصوص بانک توسعه آسیا، گفت: « مبتلایان به اچ آی وی در منطقه آسیا- پاسیفیک کم شمار هستند و زمان آن رسیده است که این خانواده را کوچک نگه داریم تا با مشکلات بزرگتری در آینده روبرو نشویم.»

مهتاب کرامتی، بازیگر و سفیر حسن نیت یونیسف در ایران: همه برای پیشگیری از ایدز پیشقدم شوند

سفیر حسن نیت یونیسف در ایران در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز بر لزوم توجه بیشتر همگانی بر پیامدهای این بیماری برای گروه سنی کودک، نوجوان و جوان تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، در بخشی از پیام مهتاب کرامتی به مناسبت ۱۰ آذرماه روز جهانی ایدز آمده است: “نیاز به گفتن نیست که در کشورهایی که سرمایه‌گذاری مناسبی در زمینه پیشگیری انجام شده، آمار مبتلایان به ایدز به وضوح کاهش یافته و این خود صحه‌ای است بر ضرورت تعهد و پیشگام شدن برای ریشه‌کن کردن این بیماری در سطح جهان.”

وی در ادامه این پیام آورده: “اگر چه پیشرفت‌های مهمی در زمینه مبارزه با ایدز انجام شده، باید گفت هنوز راهی طولانی در پیش است. در هر دقیقه یک کودک از یک بیماری مرتبط با ایدز می‌میرد. یعنی وقتی به انتهاء خواندن این متن برسید حدود ۱۰ تا ۱۵ کودک جان خود را از دست داده‌اند.”

کرامتی ادامه داده است: “اگر این موضوع به اندازه کافی غم‌انگیز نیست به این حقیقت توجه کنید: در سطح جهان ۱۵ میلیون کودک والدین خود را به دلیل ایدز از دست داده‌اند و این رقم تا سال ۲۰۱۰ به ۲۰ میلیون خواهد رسید. تنها در سال ۲۰۰۶ حدود ۳/۴ میلیون نفر به اچ آی وی مبتلا شدند که بالاترین رقم در یکسال بوده است.”

از ۲۰ سال گذشته تاکنون همه‌‏گیری اچ آی وی/ ایدز تقریباً سه برابر شده است

به گزارش خبرگزاری ایلنا مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل متحد گفت: از ۲۰ سال گذشته تاکنون همه‌‏گیری اچ آی وی/ ایدز تقریباً سه برابر شده است و رشد آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش”ایلنا” پیتر پیوت در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز که هر سال همزمان با اول دسامبر برابر با ۱۱ آذرماه برگزار می‌‏شود، با بیان این‌‏که بیست سال پیش حدود ده میلیون انسان با اچ آی وی زندگی می‌‏کردند، تصریح کرد: از آن زمان تاکنون وسعت همه‌‏گیری تقریباً سه برابر شده است و رشد آن همچنان ادامه دارد به طوری که به ازای هر دو نفری که امروز دریافت درمان را شروع می کنند، پنج نفر دیگر به شمار مبتلایان به عفونت افزوده می‌‏شود.

وی با ابراز خرسندی از این‌‏که برنامه‌‏های پیشگیری از اچ آی وی، اثرگذار بوده و از تعداد افرادی که دچار عفونت اچ آی وی می‌‏شوند کاسته‌‏شده است، اظهار کرد: نیازهای معتادان تزریقی ، مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند،‌‏ تن فروشان، مهاجران و دیگر گروه‌‏های به اصطلاح “دور از دسترس” در برخی از کشورها جسورانه مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در عین حال گفت: اما با این وجود موانع کماکان بر سر راه باقی مانده‌‏اند و نباید فراموش کنیم که ایدز هنوز در همه جای دنیا به پایان نرسیده‌‏است.
پیوت گفت: طی پنج سال گذشته نزدیک به چهار میلیون نفر در کشورهای در حال توسعه دریافت داروهای نجات بخش ضدرترو ویروسی را آغاز کرده‌‏اند. این در حالی است که در سال ۱۹۸۸، هنگامی که اولین مراسم روز جهانی ایدز برگزار می‌‏شد، این داروها هنوز وجود نداشتند.
وی یادآور شد: اگر چه امروز تعداد کمتری انسان در اثر ایدز جان می بازند،‌ اما هنوز تعداد جان‌‏هایی که باید نجات یابد بسیار است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours