دو سوم مردان مصری زنان را آزار می‌دهند

۱ min read

ترجمه: سونیا غفاری-20 آذر 1387

مدرسه فمینیستی: نزدیک به دو سوم مردان در مصر، یعنی پرجمعیت ترین کشورعربی، پذیرفته‌اند که به آزار جنسی زنان می‌پردازند. بر اساس یک پژوهش،اکثریت مردان معتقدند خودِ زنان مقصر این بدرفتاری هستند. انواع آزارهای گزارش شده که توسط مردان مصری اعمال می شود عبارتند از: لمس کردن، چشم چرانی، حرفهای سکسی زدن با صدای بلند و عورت نمایی. این آزارها در کشوری رخ می‌دهد که هر سال میلیونها توریست به آن سفر می‌کنند. بر اساس گزارش مرکز مصری حقوق زنان، آزار جنسی به یک مشکل شدید و بسیار واقعی تبدیل شده که تمام زنان جامعۀ مصر اغلب آن را به طور روزانه تجربه می‌نمایند.

با وجود ماهیت اجتماعی محافظه‌کارانه‌ای که این کشور سنتی مسلمان دارد، زنان مصری و زنانی که از این کشور دیدن می‌کنند اغلب از مستمر بودن آزار جنسی در خیابان‌های مصر شکایت دارند.

این پژوهش نشان می‌دهد که این رفتار می‌تواند بر صنعت توریسم مصر، که یک درآمد پرسود است، تأثیر داشته باشد. 98 درصد از زنان خارجی می‌گویند که در این کشور آزار جنسی را تجربه کرده‌اند.

این تحقیق که 2000 (دو هزار) زن و مرد مصری و 109 زن خارجی را دربر می‌گیرد، نشان داد که تعداد زیادی از مصریان معتقدند آزار جنسی در این کشور در حال رشد است . آنها همچنین به بدتر شدن موقعیت اقتصادی و فقدان آگاهی و ارزشهای مذهبی در این کشور اشاره کردند.

بر اساس این پژوهش 62 درصد مردان مصری گفته‌اند که مرتکب این آزار می‌شوند، در حالیکه 83 درصد از زنان مصری معتقدند مورد آزار قرار می گیرند. نزدیک به نیمی از زنان نیز گفتند که این آزار روزانه رخ می‌دهد.

تنها4/2 درصد از زنان مصر آزار جنسی را به پلیس گزارش می‌دهند. اکثر آنها می‌گویند فکر نمی‌کنند کسی بتواند به آنها کمک کند. برخی از آنها نیز از خدشه دار شدن آبرویشان می‌ترسند.

اکثریت عمدۀ زنان به هنگام رویارویی با آزار هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. این پژوهش می‌گوید اکثر زنان مصری معتقدند که قربانی باید ساکت بماند.

53 درصد از مردان ، زنان را در آزارهای جنسی مقصر می‌دانند و می گویند زنان خود از این عمل لذت می‌برند ویا اینکه به گونه‌ای لباس می‌پوشند که به نظر شرم‌آور می‌آید. برخی زنان هم با این نظر موافق هستند.

این تحقیق می‌گوید به غیر از زنان و مردانی که مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، اکثراً افراد معتقدند زنانی که لباسهای تنگ می‌پوشند مستحق آزار هستند ، همچنین معتقدند زنها باید ساعت هشت شب در خانه باشند.

این پژوهش براساس گفته‌های زنانی که مورد آزار قرار گرفته‌اند نشان می‌دهد آنها نه تنها بسیار محافظه‌کارانه لباس می‌پوشند بلکه اکثریت این زنان پوشش اسلامی و روسری نیز داشته‌اند. این آزارها به همان اندازه که در خیابان و یا وسایل نقلیۀ عمومی اتفاق می‌افتند، در نهادهای آموزشی خارجی و یا مناطق توریستی نیز رخ می‌دهند.

منبع:

Daiy Times

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours