گزارشی از رخدادهای اخیر دانشجویی به مناسبت فرارسیدن روز دانشجو

۱ min read

فروغ سمیع نیا-16 آذر 1387

مدرسه فمینیستی: با فرا رسیدن 16 آذر، سال روز دانشجو، موج فشار بر دانشجویان افزایش می یابد تا مانع برگزاری مراسم روز دانشجو و فریاد دانشجویان شود. این روز بهانه ای شد برای تهیه گزارشی از فعالیت های اخیر دانشجویان و گسترش فشارهایی که بر آنها تحمیل می شود.

تشدید فضای امنیتی در آستانه ۱۶ آذر در دانشگاه تهران-13 آذر

به گزارش خبرنگار ادوارنیوز، دفتر تحکیم وحدت در روز یکشنبه 17 آذر ماه تجمعی را با عنوان بزرگداشت روز دانشجو در برابر دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار خواهد کرد.

در حالیکه دانشجویان منتقد، خود را برای حضور در برنامه اعتراضی “دانشگاه فریاد آزادی” به دعوت دفتر تحکیم آماده می کنند، دانشگاه تهران فضای به شدت امنیتی را تجربه می کند که تقریبا در تاریخ این دانشگاه بی سابقه است.

به نظر می رسد انگیزه ی بالای دانشجویان برای شرکت در تجمع اعتراضی و نشان دادن اعتراضات خود عامل اصلی این فشارهای مسئولین بر دانشجویان دانشگاه تهران است. حراست دانشگاه تهران تاکنون کوشیده است تا با استفاده از تهدید و امنیتی کردن بیشتر فضا جلوی برگزاری برنامه را بگیرد.

تعیین تیم حرفه ای! از طرف دولت برای برگزاری مراسم روز دانشجو-10 آذر

شنیده شده که دولت تیمی را جهت برگزاری مراسم ۱۶ آذر در دانشگاه ها بسیج کرده است .

وزیر علوم چند روز پیش از برنامه های مختلف این وزارتخانه برای روز دانشجو خبر داد و اعلام کرد دولت قصد دارد جلوی سوء استفاده ضد انقلاب را از مراسم روز دانشجو بگیرد.به گزارش خبرنامه امیرکبیر یک تیم حرفه ای تعیین شده توسط دولت قرار است مراسمی را با عنوان روز دانشجو در یکی از دانشگاه های تهران برگزار کنند. آن ها قرار است با فیلمبرداری از این مراسم و بازتاب آن در صداوسیما این گونه القا کنند که دانشجویان حامی سرسخت احمدی نژاد هستند. قرار است از این فیلم در جریان انتخابات ریاست جمهوری نیز استفاده شود.

هشدار دفتر تحیکم وحدت به تلاش دولت برای سوء استفاده از روز دانشجو-13 آذر

دفتر تحکیم وحدت نیز در بیانیه ای برای سوء استفاده از روز دانشجو هشدار داده است . در این بیانیه آمده است :

دفتر تحکیم وحدت اعلام می کند برگزاری مراسم روز دانشجو در حمایت از دولت بیش از نمایشی مضحک نخواهد بود. نمایشی که حاصلی غیر از بی آبرویی برای دولتمردان و برگزار کنندگان آن ندارد. برگزارکنندگانی که تحت عنوان دانشجویان ارزشی از آنها نام برده می شود و جای این سوال باقی است که در هنگام اهانت دولتمردان نهم به پیامبر اسلام، چپاول ثروت های ملی، معرفی رانت خواران میلیاردر به عنوان وزیر کشور، تجاوزمسئولان دانشگاهی به دختران دانشجو، گسترش فقرو فساد و بیکاری، تقدیم منابع ملی به استعمارگران و…آن ها کجا بودند؟ آیا تمامی این ها از جمله ارزش هایی هستند که این دانشجویان ارزشی در برابر آن سکوت کرده اند یا بعضا به دفاع از می پردازند؟!

دفتر تحکیم وحدت ضمن محکوم کردن تلاش دولت نهم برای سوء استفاده از مراسم روز دانشجو، دولتمردان را به تجدید نظر دربرنامه ها و سیاست هایشان فرا می خواند و اعلام می داریم تا هنگامی که دولتمردان اهداف و سیاست های کنونی را دنبال می نمایند بی شک هر دانشگاهی آزاده ای منتقد این دولت خواهد بود انتقادی که بارها در قالب بیانیه ها و اعلام مواضع اساتید و دانشجویان بیان شده است و برگزاری مراسم های فرمایشی حاصلی غیر ازبی آبرویی برای برگزار کنندگان و دولتمردان نهم ندارد.

سایت امیر کبیر اسامی 201 نفر از دانشجویانی که در 18 ماه گذشته بازداشت شده اند و همینطور 161 نفری که طی یک سال حکم محرومیت از تحصیل و یا تعلیق دریافت کرده اند را منتشر کرد.

بازداشت ۴ دانشجوی دانشگاه علامه-6 آذر

صبح روز سه‌شنبه، پنجم آذرماه، چهار دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه «علامه طباطبایی» توسط پلیس امنیت بازداشت شدند. این چهار دانشجو از صبح روز شنبه دوم آذرماه در اعتراض به حکم ممنوعیت از تحصیل‌شان دست به تحصن زده بودند.

در اردیبهشت ماه امسال، در پی انتشار مقالات انتقادی نسبت به عملکرد ریاست دانشگاه علامه طباطبایی، مجوز نشریات دانشجویی این دانشگاه لغو امتیاز شد. در پی اعتراض دانشجویان نسبت به این اقدام، برخی از آنان به کمیته‌ی انضباطی احضار شدند و از میان آنان، چهار دانشجو حکم محرومیت از تحصیل دریافت کردند. این دانشجویان قبلا نیز چهار ترم، یعنی دو سال محرومیت از تحصیل داشتند و اگر حکم جدید اجرا شود، قانونا دیگر اجازه تحصیل نخواهند داشت.

در اعتراض به این حکم، این چهار دانشجو، مهدیه گلرو، صادق شجاعی، سعید فیض‌الله و مجید درْی از صبح روز شنبه، دوم آذرماه، دست به تحصن در محوطه‌ی دانشکده ادبیات دانشگاه علامه زدند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، شنبه شب، ماموران حراست دانشگاه، دانشجویان متحصن را با ضرب و شتم از دانشگاه بیرون کردند، اما صبح روز بعد، دانشجویان بار دیگر با سختی وارد دانشگاه شده و تحصن خود را ادامه دادند.

روز دوشنبه نیز تحصن ادامه پیدا کرد. اما صبح روز سه‌شنبه، در حالی که دانشجویان متحصن در محوطه‌ی دانشگاه خوابیده بودند، ماموران حراست با ضرب و شتم آنها را بیدار کرده و از دانشگاه بیرون کردند. دانشجویان متحصن بیرون از محوطه دانشگاه، توسط نیروهای پلیس مستقر در اطراف دانشگاه، بازداشت شدند. مهدیه گلرو، یکی از دانشجویان بازداشت شده، در طول بازداشت خود دست به اعتصاب غذای خشک زده بود که به واسطه آن دوبار به درمانگاه منتقل شد.

به گزارش ادوار نیوز 4 دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه، پس از یک هفته بازداشت، روز سه شنبه 12 آذر با قید التزام آزاد شدند.

تجمع اعتراضی ۳۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تبریز- 11 آذر

به دنبال رد صلاحیت حدود ۱۵ نفر از کاندیداهای شورای صنفی دانشگاه تربیت معلم آذربایجان و تائید اکثریت کاندیداهای بسیجی این دانشگاه توسط حراست، حدود ۳۰۰ نفر از دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه اقدام به برگزاری تحصن در دانشگده فنی فنی نمودند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر در پی رد صلاحیت ها تعدادی از دانشجویان این دانشگاه در بعد از ظهر روز یکشنبه، این دانشجویان خواهان اعلام دلایل رد صلاحیت خود شدند اما مسئولین دانشگاه از پاسخگویی به دانشجویان سر باز زدند.

به عدم پاسخگویی مسئولین دانشگاه، دانشجویان با تجمع در آمفی تئاتر دانشکده فنی خواهان حضور مسئولین دانشگاه شدند که در پی این تجمع ریاست دانشگاه دکتر محمد امینی فرد در بین دانشجویان حاضر شده و با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ بعد از نزدیک به ۵ ساعت گفتگو، به دانشجویان قول داد تا موضوع رد صلاحیت دانشجویان دوباره بازبینی شود. وی همچنین تعهد داد تا هیچ مانعی برای دانشجویان دختری که در جریان تحصن از سوی عده ای اسامی آنان بعد از خروج از خوابگاه یادداشت شده بود به وجود نیاید و در نهایت این اعتراض دانشجویان در ساعت ۱ بامداد خاتمه یافت.

این در حالیست که فشارهایی نیز به دانشجویان جهت کنترل آنها وارد می شود:

بار دیگر هتک حرمت دانشجویان دختر؛ این بار دانشگاه پیام نور قم- 16 اذر

به گزارش کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت، پس از جریانات پیش آمده در دانشگاه های سهند تبریز و دانشگاه زنجان که در آن دانشجویان دختر توسط کارکنان دانشگاه مورد هتک حرمت قرار گرفته بودند، اکنون با کمال تاسف این جریان به قم و دانشگاه پیام نور قم کشیده شده است. در این واقعه شخص معاونت فرهنگی دانشگاه کاظم پور در اردویی که به عنوان سر پرست به همراه پنج تن از دختران دانشگاه پیام نور قم که ازمدیر مسئولان و سردبیران نشریات برتر بودند به مشهد جهت شرکت در جشنواره کشوری اعزام می شود. در حین اردو و جشنواره این فرد با اهانت رفتاری و همچنین برخوردهای شدید برای انجام اعمال منافی عفت تلاش کرده است، که این اقدامات موجب راهی بیمارستان شدن یکی از دانشجویان در شهر مشهد شد.

برخورد انضباطی با پوشش دانشجویان دختر در دانشگاه شهیدبهشتی- 4 آذر

چند روز پس از اجرای طرح تفکیک جنسیتی در کتابخانه دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی که با واکنش دانشجویان این دانشکده روبه رو شد، تعدادی از نیروهای انتظامات با ورود به دانشکده اقتصاد این دانشگاه به منظور برخورد انظباطی با دانشجویان، اقدام به گرفتن کارت دانشجویان دختری نمودند که به زعم آن ها پوششان طبق قوانین دانشگاه نیست. پس از این حادثه انجمن اسلامی دانشکده مدیریت دانشگاه شهیدبهشتی در صدد باز پس گیری کارت های دانشجویان برآمده است.

سوء استفاده نهادهای امنیتی دانشگاههای اهواز از خانواده های پدرسالار، برای کنترل دختران دانشجو-11 آذر

اهواز با داشتن دو دانشگاه دولتی “چمران” و “کشاورزی و منابع طبیعی رامین” علاوه بر دانشگاههای آزاد و پیام نور، جمعیت دانشجویی قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص داده است. در اینجا نیز مانند سایر شهرها دختران بیش از نیمی از جمعیت دانشجویی اند،اما فضای سنتی و فرهنگ مردسالار حاکم بر این شهر، زندگی و تحصیل را برای آنان دشوار کرده است. مسئولین دانشگاهها تلاش می کنند از خانواده های پدرسالار این منطقه، به عنوان ابزاری برای کنترل دختران دانشجو سود جویند.

ارتباط بین دانشجویان دختر و پسر موضوعی است که بیش از هر چیز مورد توجه مسئولین حراست دانشگاه رامین قرار دارد. آن ها با خانواده ها تماس می گیرند و در مورد نحوه و میزان ارتباط دخترانشان با همکلاسی های پسر خود بزرگ نمایی می کنند و با بیان مطالب غیر واقعی سعی در تحریک خانواده ها دارند. کیمیا که خود از اعضای انجمن اسلامی است با اشاره به فشارهای وارد به فعالین دانشجویی دختر، می گوید:” در هنگام برگزاری انتخابات تشکل های دانشجویی، دختران به بهانه های واهی ارتباط با پسران دانشجو رد صلاحیت می شوند.”

حراست تنها نهاد امنیتی نیست که سعی دارد دختران دانشجو را کنترل کند. نماینده نهاد رهبری دانشگاه نیز با حضور در کلاس های گروه، به نصیحت و حتی تهدید دختران دانشجو می پردازد.

مکارم شیرازی: جداسازی دختر و پسر در دانشگاه‌ها باید عملی شود- 24 آبان

آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات رییسه و مدیران ارشد دانشگاه پیام نور با اشاره به اینکه جداسازی دختر و پسر در دانشگاه‌ها باید عملی شود گفت: با این عمل پیشرفت علمی دانشجویان از نظر علمی و اخلاقی افزایش خواهد یافت و محیط سالم‌تری برای دانشجویان فراهم می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه بومی‌سازی دانشگاه‌ها مساله‌ی مهمی است گفت: ‌بومی کردن دانشگاه به خصوص در مورد دختران بسیار مهم است و این امر باید تقویت شود تا مشکلات اخلاقی که به واسطه‌ی بومی نبودن ایجاد می‌شود، حل شود.

تلاش دانشگاه آزاد برای جداسازی جنسیتی و اعمال محدودیت های جدید در پوشش -11 آبان

مدتی است که دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز با محدودیت های جدید و برخورد های خشن انتظامات و حراست مواجه شده اند.

در این راستا در مجتمع ولیعصر(دانشکده علوم اجتماعی) ماموران حراست این مجتمع به شدت دانشجویان را محدود کرده اند به گونه ایی که ماموران مرد حراست با سیگار کشیدن دانشجویان به شدت برخورد کرده و در مواردی آن ها را به حراست برده و کارت دانشجویی دانشجویان می گیرند و اقدام به پرونده ساری می کنند.

این اقدامات در حالی صورت می گیرد که بهانه پوشش و مناسب نبودن سر و وضع دانشجو موجب ضرب وشتم دانشجوی دختری در دانشگاه آزاد رودهن از سوی عوامل حراست شد و بیم آن می رود که چنین سختگیری های بی موردی سبب ساز تکرار حوادثی مشابه شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours