قوانین بهتر برای زنان اتحادیه اروپا و تهیه عریضه ای با یک میلیون امضاء

22 آذر 1387

مدرسه فمینیستی: به نظر می رسد الگوی کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیز نه تنها به کشورهای خاورمیانه ای همچون عربستان تسریع پیدا کرده است بلکه زنان در کشورهای غربی نیز این الگو را مناسب برای تغییر در وضعیت خود قلمداد می کنند. به طوری که بر اساس گزارش رادیو آلمان: جمعی از فعالان زن اتحادیه اروپا که در تلاش هستند مجموعه ای از بهترین قوانین کشورهای مختلف اروپایی را به تصویب پارلمان اروپایی برسانند معتقدند:«تغییر این قوانین هم راه‌هاى مختلفى وجود دارد، مثلا تهیه‌ی عریضه‌اى با یک میلیون امضا، که از نظر قانونى بررسى سیاسى این مجموعه را در پارلمان اتحادیه‌ی اروپا ممکن مى‌کند.»

در این گزارش آمده است: «جمعى از فعالان زن اتحادیه‌ی اروپا در تلاش‌اند مجموعه‌اى از بهترین قوانین کشورهاى مختلف اروپایى را به تصویب پارلمان اروپا برسانند. این مجموعه شامل قوانینى است که حقوق زنان را در اولویت قرار مى‌دهد.

در واقع جمعى از فعالان زن از کشورهاى مختلف اتحادیه‌ی اروپا، تصمیم گرفته‌اند، به قوانین مربوط به حقوق زنان در سراسر این اتحادیه شکل واحدی ببخشند؛ آن‌هم با گلچینى از بهترین قوانین کشورهاى اروپاى شمالى.

ویلینه لوکاس، هماهنگ‌کننده‌ی فرانسوى برنامه‌هاى این گروه مى‌گوید: «در درجه‌ی نخست تغییر قوانینى مطرح است که به زنان آزادى عمل مى‌دهد تا در مورد بچه‌دار شدن یا نشدن تصمیم بگیرند. در مجموعه‌ی این قوانین به‌عنوان مثال به قانون دانمارک اشاره مى‌کنم که بر اساس آن آموزش مسایل جنسى در مدارس این کشور براى همه بچه‌ها از ده‌سالگى اجبارى است. نمونه‌ی خوب دیگر، قانون هلند در مورد دسترسى راحت به وسایل جلوگیرى از باردارى است. و قانون سوئدى که به هر زنى تا هجده هفته مرخصى مى‌‌دهد تا به باردارى ناخواسته پایان دهد و سقط جنین کند. این سه قانون باید برای تمامى کشورهاى اتحادیه‌ی اروپا صادق باشد.»

در اساس‌نامه‌ی کوتاهى که این زنان تهیه کرده‌اند، به قانونى از بلژیک هم اشاره شده که خواستار حضور بیشتر زنان در فعالیت‌هاى سیاسى است. در نشستى که چندى پیش با حضور نمایندگان تمامى کشورهاى عضو اتحادیه‌ی اروپا در پاریس برگزار شد، این گروه فعال، غیر از مطرح کردن بحث تصویب این مجموعه در پارلمان اروپا، خواستار یکى شدن تعریف مواردى مثل «خشونت علیه زنان» بود.

یکى دیگر از اعضاى این گروه، مونیکا گازیوروسکا، وکیل لهستانى است که بارها از دولت لهستان به کمیسیون حقوق بشر اروپا شکایت کرده است. یکى از این شکایات ماجراى پر سر و صدایی بود که به یکى از مهم‌ترین اخبار روز اروپا تبدیل شد. موکل این زن، به دلایل پزشکى، درخواست سقط جنین مى‌کند. ادامه‌ی باردارى بینایى مادر را تهدید مى‌کند. قوانین اجازه‌ی سقط جنین نمى‌دهند و مادر نابینا مى‌شود. گازیوروسکا از دولت لهستان به کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا شکایت مى‌کند و دولت لهستان متهم شناخته مى‌شود.

گازیوروسکا مى‌گوید: «این مجموعه قوانین، بهترین قوانین موجود است و براى زنان لهستانى گام بزرگى به پیش خواهد بود. سقط جنین سالها غیرقانونى بود. در عین‌‌حال تغییر این قانون مدام هم سخت‌تر مى‌شد. قوانین حاشیه‌اى هم همینطورند. چند وقت پیش، قانونى در مورد اجازه‌ی لقاح مصنوعى به تصویب رسید که فقط به زنان متأهل اجازه‌ی باردارى با روش لقاح مصنوعى مى‌دهد. اگر به وضعیت قوانین مربوط به حقوق زنان در لهستان نگاه کنیم، مى‌بینیم که در همه‌ی موارد زیر خط استاندارد هستند. اما اگر این مجموعه به تصویب برسد، مى‌شود به جامعه نشان داد که چطور زنان از حقوق بیشترى برخوارد مى‌شوند. تعداد شکایات ما هم به کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا کمتر مى‌شود.»

با این حال پذیرش این مجموعه براى پارلمان اتحادیه‌ی اروپا هم ساده نیست. در چندین مورد تنها قوانین کشورى صادق هستند و دامنه‌ی قوانین اتحادیه‌ی اروپا در مورد آنها صدق نمى‌‌کند. ولی براى تغییر این قوانین هم راه‌هاى مختلفى وجود دارد، مثلا تهیه‌ی عریضه‌اى با یک میلیون امضا، که از نظر قانونى بررسى سیاسى این مجموعه را در پارلمان اتحادیه‌ی اروپا ممکن مى‌کند.»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours