بیانیه حقوق بشر اول در مورد جلوگیری از سفر نسرین ستوده، عشاء مومنی و دیگر مدافعان حقوق بشر

27 آذر 1387

مدرسه فمینیستی: سازمان حقوق بشر اول طی اطلاعیه نسبت به ممنوع الخروج شدن نسرین ستوده، از وکلای کمپین یک میلیون امضاء و از مدافعان حقوق بشر در ایران اعتراض کرد. در این بیانیه آمده است: «مورد ستوده تنها مورد نیست. حداقل 4 تن دیگر از فعالان جنبش حقوقی زنان همین تجربه را داشته اند: پروین اردلان، منصوره شجاعی، طلعت تقی نیا و سوسن طهماسبی. همچنین عشاء مومنی عضو کمپین یک میلیون امضاء از آن جایی که پاسپورت او را وزارت اطلاعات ضبط کرده است، هنوز نمی تواند کشور را ترک کند».

در این بیانیه آمده است که دولت ایران باید به حق همه افراد و به ویژه مدافعان حقوق بشر در ایران برای مسافرت و شرکت در میتینگ ها و ملاقات با همکاران شان در سراسر جهان که مانند آنان از حقوق بشر در سطح بین المللی دفاع می کنند، احترام بگذارد.

این بیانیه را می توانید در آدرس زیر مشاهده فرمایید:

http://action.humanrightsfirst.org/campaign/Nasrin/

پیش از این نیز بر اساس گزارش سایت کمپین در کالیفرنیا ،استاد راهنمای عشا مومنی، پروفسور ملیسا وال درخواست خود را مبنی بر اجازه برگشت عشا مومنی به دانشگاه ایالتی کالیفرنیا ،نرتریج از دولت ایران اعلام داشت. در این بیانیه آمده است: ‫”امروز ۸ دسامبر است ، و ما پس از گذران ۲ ماه طولانی، همچنان منتظر برگشت عشا به ایالات متحده و بازگشت او به تحصیلات دانشگاهی اش هستیم.هفته‌های گذشته همراه با ابهام بوده است.دراولین مرحله عشا اجازه خروج نداشت.پس از ان، مقامات ایرانی‌اعلام داشتند که او آزاد است به ایالات متحده برگردد اما آنها گذرنامه او را به وی برنگرداندند. آشکار است که با این تفاصیل او نمیتوانداز کشور خارج شود. مساله اینجاست که این باعث چند ماه عقب افتادن او از تحصیلش شده است.عشا هیچ کدام از کارهأی که برای پایان نامه خود باید ارأئه می‌‌داده است را به دلیل توقیف ویدئو هایش،تحویل نداده است.او در حال حاضر چندین ماه از کارهای آکادمیک خود عقب مانده است، و مهلت درخواست فارغ تحصیلی‌بزودی تمام خواهد شد. من و سایر اساتید خواستار لغو ممنوعیت سفر او از مقامات ایرانی‌، و خواهان پس دادن گذرنامه او و اجازه برگشت او به کالیفرنیا به موقع برای نام نویسی در ترم بهار دانشگاه ‫هستیم”.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours