انعکاس اعتراض فعالان جنبش زنان به اجرای سه سال زندان عالیه اقدام دوست

۱ min read

زارا امجدیان-16 بهمن 1387

مدرسه فمینیستی: روز پنج شنبه، 10 بهمن، ماموران اجرای احکام دادسرای انقلاب تهران، عالیه اقدام دوست، فعال جنبش زنان را در منزل خود در فومن، دستگیر و برای تحمل سه سال حبس به زندان اوین منتقل کردند این درحالی است که به هیچ کدام از وکلای عالیه اقدام دوست حکم قطعی ابلاغ نشده بود.

این اقدام غیر قانونی ماموران دادسرای انقلاب موجی از اعتراض فعالان زن را در آستانه 8 مارس به دنبال داشت :

عالیه اقدام دوست، یکی از حاضران در تجمع 22 خرداد 1385، تحت الحفظ به شعبه اجرای احکام منتقل شد

به گزارش مدرسه فمینیستی: عالیه اقدام دوست که به 3 سال حبس قطعی محکوم شده بود، امروز تحت الحفظ به شعبه اجرای احکام منتقل شد. “اقدام دوست” از جمله زنانی بود که در روز 22 خرداد 1385 در تجمع اعتراض آمیز زنان شرکت کرد و در میدان هفت تیر سوار بر ماشین نیروی انتظامی راهی بازداشتگاه اوین شد و در نهایت شعبه‌ 15 دادگاه انقلاب تهران، عالیه اقدام‌دوست را به سه سال و چهار ماه حبس و 20 ضربه شلاق محکوم کرد. پس از آن دادگاه تجدید نظر نیز حکم 3 سال حبس وی را تایید کرده بود.

اعتراض به اجرای حکم عالیه اقدام‌دوست: 30 نهاد مدنی و جنبش حقوق زنان

به گزارش مدرسه فمینیستی، کانون زنان ایران و میدان زنان، هفت گروه فعال جنبش زنان با صدور اطلاعیه ای مشترک، اجرای سه سال حکم زندان عالیه اقدام‌دوست فعال حقوق زنان را محکوم کردند. در این اطلاعیه آمده است:

ما گروه های مختلف جنبش زنان، اقدامات غیرقانونی و اجرای حکم نامتناسب و غیرعادلانه را در مورد عالیه اقدام دوست محکوم می کنیم و از همه مسئولان ذی ربط به خصوص ریاست قوه قضائیه می خواهیم که هرچه سریعتر مقدمات آزادی عالیه اقدام دوست انجام گیرد تا ایشان هرچه سریعتر به زندگی عادی خود بازگردند.

پیوستن گروه های فعال حقوق زنان و حقوق بشر به ائتلافی برای اعتراض به اجرای حکم 3 سال حبس عالیه اقدام دوست همچنان ادامه دارد و نزدیک به 30 تشکل به این ائتلاف پیوسته اند.

برای پیوستن به این بیانیه می توانید به آدرس ایمیل زیر مراجعه کنید:

[email protected]

عالیه اقدام دوست: آقای قاضی! اشتباه کردید که به ما نپیوستید

ژیلا بنی یعقوب که در میدان هفت تیر همراه با عالیه اقدام دوست بازداشت شده بود درباره همبندی خود در سایت کانون زنان ایرانی نوشت:

عالیه در حالی که دست هایش را با هیجان زیاد در هوا تکان می داد، گفت :آقای محترم !چرا نباید می رفتم؟به نظر من اصلا شما اشتباه کردید که به تظاهرات نیامدید؟شما هم باید می آمدید.به خاطر حقوق دختران و همسرتان باید می آمدید.” نماینده دادگاه که انگار از حرفهای عالیه یکه خورده بود ،گفت :”حواستان هست چه می گویید؟به سوال من پاسخ بدهید نه اینکه از من سوال کنید.”

اما عالیه انگار نه انگار که به عنوان متهم در برابر نماینده دادگاه انقلاب نشسته بود و مدام به او می گفت که شما اشتباه کردید که به خاطر دفاع از حق دخترانتان به ما نپیوستید.او با حرارت از قوانین تبعض آمیزی سخن می گفت که بر ضد آن در میدان هفت تیر شعار داده بود:”سن مسوولیت کیفری برای دختران در ایران نه سال است .این یک ظلم بزرگ است که کودک نه ساله را مجازات کنید.”از دشوار بودن حق طلاق و حضانت فرزندان برای مادران می گفت و هربار هم به او می گفت :”به نظرم خیلی اشتباه کردید که آن روز در تظاهرات زنان شرکت نکردید”

بی خبری از وضعیت عالیه اقدام دوست

به گزارش سایت میدان زنان: با وجود گذشت 6 روز از آغاز حبس عالیه اقدام دوست، فعال جنبش زنان، وی هیچگونه تماسی با اعضای خانواده و وکیل خود نگرفته است.

عالیه اقدام دوست، فعال جنبش زنان که 57 سال دارد، در 22 خرداد 1386، به دلیل شرکت در تجمع میدان 7 تیر، بازداشت و پس از آن در دادگاه بدوی به سه سال و چهار ماه حبس و ده ضربه شلاق محکوم شد. دادگاه تجدید نظر حکم وی را به سه سال حبس تایید کرد و پنجشنبه گذشته، ماموران اجرای احکام دادسرای انقلاب وی را در شهرستان فومن، محل تولد او دستگیر و به تهران منتقل کردند. عالیه اقدام دوست، فوق لیسانس ادبیات فارسی از دانشگاه تهران دارد و دبیر دبیرستان بوده است.

عالیه اقدام دوست :اعتراض بخشی از زندگی مدنی من است

کانون زنان ایرانی پیش از به اجرا گذاشتن حکم عالیه اقدام دوست و هنگام پخش خبر حکم 3 سال حبس او با وی مصاحبه ای انجام داده بود که عالیه اقدام دوست در این مصاحبه می گوید: «زمانی که در کارگاه های کمپین، زنان و دخترانی را می بینم که با اشتیاق و علاقه بندهای حقوقی را حفظ می کنند تا بتوانند با مردم عادی ارتباط بگیرند خیلی خوشحال می شوم .آینده جنبش زنان در ایران به همین پتانسیل ها بستگی دارد که سرمایه های ارزشمندی هم هستند.»

سه سال زندان قطعی برای فعال زنان

سایت روزآنلاین نیز مصاحبه ای با نسیم غنوی و نسرین ستوده وکلای پرونده عالیه اقدام دوست، انجام داد. نسرین ستوده در این مصاحبه گفت: «درباره اجرای حکم به سایت درباره تشدید مجازات این فعال زن نسبت به موارد مشابه، وارد شدن به حیطه بررسی عقاید موکلش را عامل اصلی می ‏داند و می گوید: موکل من سالها قبل، به خاطر طرفداری از یک گروه سیاسی، متحمل شش سال زندان شده است. و علت ‏دستگیری ایشان در این پرونده موضوع دیگری است و اساسا دادگاه نباید وارد بررسی عقاید ایشان می شد زیرا مغایر با ‏اصل ممنوعیت تفتیش عقاید است. نسرین ستوده نیز پرس و جو درباره عقاید و سابقه باورهای سیاسی موکلش را دلیل ‏اصلی چنین حکم سنگینی برای حضور در یک تجمع مسالمت آمیز درباره حقوق زنان می داند. »

نسرین ستوده: منتظر اجرای حکم های بعدی و بازداشت های مستمر زنان باشید

نسرین ستوده یکی از وکلای عالیه اقدام دوست، در مصاحبه ای باسایت کانون زنان ایرانی در رابطه با پرونده عالیه اقدام دوست گفت: «عالیه اقدام دوست به دلیل شرکت در تجمع اعتراض آمیز زنان در 22 خرداد در میدان هفت تیر بازداشت شد، در حالی که بر اساس اصل 27 قانون اساسی شرکت در اجتماعات قانونی و آزاد است و عالیه بر اساس حق قانونی خود در این تجمع شرکت کرده بود اما متاسفانه به جرم اقدام علیه امنیت ملی از ‏طریق اخلال در نظم عمومی و تبانی و اجتماع به سه سال و چهار ماه حبس و ده ضربه شلاق محکوم شد. هرچند با اعتراض وکلای این پرونده یعنی شیرین عبادی ، نسیم غنوی ، لیلا علی کرمی و بنده این پرونده به شعبه 36 دادگاه تجدید نظر رفت و در آنجا بخشی از مجازات ها و شلاق حذف شد که نهایتا به سه سال حبس قطعی محکوم شد.»

نسیم غنوی: با اعاده ماده 18 برای توقف اجرای حکم وی اقدام می کنیم

به گزارش سایت تغییر برای برابری، نسیم غنوی یکی از وکلای عالیه اقدام دوست که او را در دادگاه انقلاب به هنگام اجرای حکم ملاقات کرده بود گفت: :« روز گذشته به همراه نسرین ستوده، دیگر وکیل خانم اقدام دوست، به دادگاه انقلاب مراجعه کردیم تا با گرفتن حکم و تقاضای اعمال ماده 18از رئیس قوه قضائیه، برای تغییر حکم موکلم تلاش کنیم هرچند در این مدت اجرای حکم متوقف نمی شود و موکل ما باید همچنان در زندان بماند.»

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران: اجرای حکم بی سابقه 3 سال زندان برای یک فعال حقوق زن

روز 15 بهمن 1387 نیز کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقامات قضایی خواست که در این مورد که خبر تائید حکم تجدید نظر به عالیه و وکلای او ابلاغ نشده را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند و مامورانی را که بطور غیر قانونی این اطلاعات را از عالیه و وکلای او پنهان کردند، محاکمه کنند. همچنین این کمپین تاکید کرد که مقامات باید فورا عالیه اقدام دوست را آزاد کنند و به همه آزار و اذیت ها و محاکمه فعالان حقوق زن که بطور مسالمت آمیز فعالیت می کنند،سریعا پایان دهند.

نسرین ستوده:سه سال زندان برای عملی که جرم نیست

رادیو زمانه نیز طی مصاحبه ای با نسرین ستوده به اطلاعیه گروه‌های مختلف جنبش زنان ایران و فعالان حقوق بشر به بازداشت خانم عالیه اقدام‌دوست و روانه کردن این فعال مدنی و جنبش زنان به زندان اوین پرداخت. در این مصاحبه نسرین ستوده گفت: «حتماً مجدداً تقاضای خودمان را برای اعمال تجدید نظر به رییس قوه قضاییه خواهیم داد. با توجه به اصل ۲۷ قانون اساسی امیدوارم که این حکم مورد تعدیل قرار بگیرد و حکم برائت برای موکل ما صادر شود.»

گفت “می مانم” و ماند! / مصاحبه با عالیه اقدام دوست پس از صدور حکم زندان

پریسا کاکایی در همان روزهای نخستین پس از صدور حکم اولیه عالیه اقدام دوست نیز مصاحبه ای با وی انجام داده بود که این مصاحبه در سایت زنستان منتشر شده بود اما به لطف سانسور، سایت بعد از بارها فیلتر شدن مسدود شد. این مصاحبه در سایت کمیته گزارشگران حقوق بشر بازچاپ شده است. در این مصاحبه آمده است:

عالیه اقدام دوست از پس همه ی این نباید ها همچنان بر ایستادگی باور دارد. بر ماندن و مبارزه کردن. بر حق خواهی و برابری. بر ریشه عدالت که باید به دست خود زنان جانی دوباره بگیرد. او دو سال و هفت ماه پیش گفت: ” من فرار نمی کنم و از حقم دفاع می کنم.” ماند و دفاع کرد. حال او را تحت الحفظ برای اجرای حکم برده اند. او را در میان اندیشه ای مردانه و استبدادی، به جرم آنکه نمی خواهد ضعیفه بنامندش تحت الحفظ به زندان برده اند. و ریشه های جان گرفته به دست او اما جانی دوباره می گیرند. آن سوتر، مرد جوانی از لزوم برابری سخن می راند. طرفی دیگر نفیسه ها می رویند و از برابری می نویسند، با مردم به تبادل اندیشه می نشینند و امضا جمع می کنند، بازداشت می شوند، به زندان می روند و باز ریشه ای دیگر جانی دیگر می گیرد.

خباثت ترحم: برای عالیه اقدام دوست

سایت میدان زنان نیز مقاله ای از فاطمه صادقی درباره اجرای حکم عالیه اقدام دوست منتشر کرد. در این مقاله آمده است: «خبر محبوس شدن عالیه اقدام دوست خبری بد است؛ این اولین حبس طولانی مدتی است که در سال های اخیر جنبش زنان به طور جدی با آن روبه رو بوده است، تاکنون همیشه حبس های کوتاه مدت، تنبیه، ضرب و شتم، جریمه، اخراج و … در کار بوده است، اما حبس طولانی مدت چیزی دیگر است. محبوس کردن برای مدت طولانی به معنای آن است که مبارزه با قدرت ابعادی جدی به خود گرفته است… در این شکی نیست که محبوس کردن یکی از بدترین خشونت هاست و جنبش زنان سال هاست که با خشونت عالیه نهادینه رو به رو بوده است. عالیه اقدام دوست نیز قربانی این خشونت است، اما اگر تاکنون «مظلوم» بوده، دیگر نخواهد بود. حبس عالیه نشانه ضعف قدرت و خشونت «عالیه» و پایان ترحم، خیریه و خباثت نهفته در آن و از اینرو واقعی شدن مبارزه زنان با قدرت است. این اقدام نشانه آن است که قدرت از چهره نقاب ترحم افکنده است.»

هیچ منطق حقوقی و عرفی، فشارهایی چنین سنگین به فعالان جنبش زنان را توجیه نمی کند

مدرسه فمینیستی (منصوره شجاعی ) طی مصاحبه ای با نسرین ستوده وقایع هفته اخیر را بررسی کرد. در این مصاحبه نسرین ستوده گفت: «هیچ منطق حقوقی و عرفی ایجاد فشارهایی چنین سنگین را بر کسانی که خواسته های خودرا از مسالمت آمیزترین روش ها به گوش مردم می رسانند توجیه نمی کند. بنابراین به نظر من ایجاد چنین فشارهایی در میان جنبش زنان به هیچوجه نمی تواند باعث متوقف شدن فعالیت آنها گردد.»

فعالان در بند جنبش زنان را آزاد کنید

اطلاعیه دیگری روز 15 بهمن ماه از سوی برخی دیگر از فعالان کمپین یک میلیون امضاء برای آزادی عالیه اقدام دوست و نفیسه آزاد تهیه شده است و امضای این بیانیه در حال انجام است.

در این بیانیه آمده است: «ما امضا کنندگان این بیانیه مصرانه خواستار توقف اینگونه برخوردهای غیرقانونی و قهرآمیز با فعالان جنبش زنان و کنشگران کمپین یک میلیون امضا هستیم و از قانونگزاران و مسئولین قضایی کشور می خواهیم بازنگری در قوانین تبعیض آمیز علیه زنان را جایگزین این برخوردهای غیرقانونی کنند و با تجدیدنظر در احکام حبس و زندان، همراهان جنبش زنان و کنشگران کمپین یک میلیون امضا را آزاد کنند.»

برای امضای این بیانیه می توانید بهاینجا مراجعه کنید.

نگرانی از فشار فزاینده بر فعالان حقوق زنان در ایران

صدای آلمان (میترا شجاعی) نیز طی گزارشی وقایع هفته اخیر را مورد بررسی قرار داده و نوشته است: «هفته‌ای که در آن به سر می‌بریم را شاید بتوان یکی از پررویدادترین هفته‌های سال جاری برای فعالان زن در داخل ایران دانست. دو مورد بازداشت، سه مورد صدور حکم زندان، یک مورد احضار و نیز یک مورد تفتیش منزل همراه با ضرب و شتم، از جمله وقایعی است که فعالان زن در ایران از آنها خبر داده‌اند.»

سپس در این گزارش به نقل از شیرین عبادی در مورد اجرای حکم عالیه اقدام دوست آمده است: شیرین عبادی برنده‌ی جایز‌ه‌ی صلح نوبل و وکیل گروهی از فعالان زنان که هم‌اکنون برای شرکت در یک سمینار در آمریکا به سر می‌برد، معتقد است زنان در هیچ شرایطی دست از مطالبات برحق خود برنخواهند داشت. به گفته‌ وی: «اینگونه برخوردهای فراقانونی نشان از این دارد که به درخواست‌های برحق زنان توجه نمی شود و به جای اینکه با منطق بخواهند با اینگونه مسائل مواجه شوند، برخی از کارمندان دولت و ماموران قضایی سعی می‌کنند با رفتار فراقانونی، زنان را ساکت کنند. ولیکن باید بگویم این امر شدنی نیست یعنی زنان تحت هیچ شرایطی از مطالبات خود دست بر نخواهند داشت».

عالیه اقدامدوست نماد قدرت غیر قابل انکارجنبش زنان

وبلاگ مظنونان نیز در مقاله ای در مورد اجرای حکم عالیه اقدام دوست می نویسد: «جنبش زنان اکنون به یک قدرت غیر قابل انکار تبدیل شده است قدرتی که عالیه نماد ان است و من اطمینان دارم گذراندن دوران سخت زندان از او مبارزی بسیار سرسختر از قبل خواهد ساخت و او را در برابر بر خورد های قهر امیز که ممکن است در اینده انجام گیرد مقاومتر خواهد کرد. عالیه با این تجربه ای که خواهد داشت دیگر به عقب باز نمی گردد.»

از بی پناهی عالیه اقدام دوست حداکثر استفاده را کرده اند

شهلا انتصاری، عضو کمپین یک میلیون امضا با حضور در محل زندگی عالیه اقدام دوست اطلاعات اندکی از زندگی وی به دست آورد.

اقدام دوست پدر و مادر خود را از دست داده است. یکی از برادران او محمد تقی اقدام دوست در سال 1331 در زندان رشت تیرباران شده است. فرزندی ندارد و سال ها قبل نیز از همسر خود طلاق گرفته است. در حقیقت از بستگان نزدیک او کسی وجود ندارد که پیگیر کارهای او باشد و گویا آقایان از بی پناهی او حداکثر استفاده را کرده اند که چنین حکم سنگینی را درباره اش به اجرا گذاشته اند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours