بازتاب ممنوعیت خروج پروین اردلان

13 اسفند 1386

اعتراض به جلوگیری از شرکت پروین اردلان در مراسم اهدای جایزه اولاف پالمه

شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران: پروین اردلان روزنامه نگار، فمینیست و فعال شناخته شده کمپین “یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان در ایران” بامداد امروز سوم مارس ٢٠٠ هنگامی که برای در یافت جایزه ” اولاف پالمه” عازم استهکلم بود توسط ماموران حکومتی از هواپیما پیاده شد . بر اساس آخرین خبرها، مسئولان حکومتی با ضبط گذرنامه و سپردن پرونده به اداره کل امور گذرنامه در صددند از شرکت پروین اردلان در مراسم اهدای جایزه اولاف پالمه جلوگیری کنند . هدف این اقدام فقط بستن دست و دوختن دهان فعالان جنبش های مدنی در ایران است وافکندن حجاب بر چهره زنانی چون پروین اردلان تا ندای حق خواهی زنان ایران نتواند چنان که شایسته است در جهان طنین اندازد. ما با مراجعه به همه نهاد های مدافع حقوق بشر و طرف دار آزادی و برابری زنان خواهان فراهم آوردن شرایطی هستیم که پروین اردلان امکان یابد پیش از ششم مارس شخصا برای دریافت جایزه اولاف پالمه در استهکلم حضور یابد.

اعتراض فراکسیون حزب چپ پارلمان آلمان به جلوگیری از خروج پروین اردلان از ایران

نسرین بصیری: حزب چپ در پارلمان آلمان یک اطلاعیۀ مطبوعاتی منتشر کرده و طی آن از دولت آلمان می خواهد تا برای خارج شدن پروین اردلان از ایران تلاش کند . خانم Dr. Kirsten Tackmann که سخنگوی امور زنان فراکسیون این حزب در پارلمان آلمان است می گوید آزادی سفر کردن حق انسان و جزو حقوق بشر است و زیر پا گذاشتن آنرا نباید به سکوت برگزار کرد و از دولت آلمان می خواهد تا از راه های دیپلماتیک برای به کرسی نشاندن این حق برای پروین اردلان تلاش کند. پروین اردلان بامداد امروز برای دریافت جایزۀ اولاف پالمه از تهران راهی استکهلم بود، لیکن هنگامی که سوار هواپیمای ایر فرانس شد، بلند گوی هواپیمای وی را فراخواند و ماموران فرودگاه گفتند وی حق خروج از ایران را ندارد.

بازتاب ممنوعیت خروج پروین اردلان از ایران در سوئد

وبلاگ زنانه ها: مسئله ممنوع الخروج شدن پروین اردلان یکی از خبرهای تمام روزنامه های روز و شب امروز سوئد بود. عکس های پروین اردلان در تمام جرائد سوئد به چشم می خورد.

مسئله مورد توجه این است که خلبان هواپیمای ایرفرانس ، به پیاده کردن پروین اردلان با توجه به اینکه پروین از پاس کنترل رد شده است و تمام مراحل خروج را طی کرده ولی در هیچ کدام متوقف نشده است اعتراض کرد ولی اعتراض او به نتیجه ای نرسید. و پروین اردلان به دلیل اینکه موجب ناراحتی بقیه مسافران را فراهم نیاورد ، خود به پیاده شدن از هواپیما رضایت میدهد.

آرنه روت ، سردبیر سابق روزنامه ی دی ان که عضو کمیته ی بنیاد اولاف پالمه نیز هست و پیشنهاد اعطای جایزه امسال را به پروین اردلان به بنیاد داده بود ، این عمل را تخطی و غصب مقامات ایرانی نامیده است و به مطبوعات گفته است که همه ی مدارک پروین کامل بود و بنیاد منتظر میهمان خود بود.

آرنه روت در مصاحبه با افتن بلادت میگوید : پروین انسان سرسختی است. او بارها دستگیر شده است و مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته . این زنان آبدیده هستند.

از قول آرنه روت در روزنامه ی سونسکا داگ بلادت نوشته شده است : تعرضی که به پروین اردلان شد، از ترس رژیم از جنبش زنان ایران سرچشمه می گیرد. مبارزه ی زنان بر علیه تبعیض قانونی جنسیتی در ایران با مبارزه با آپارتاید در آفریقای جنوبی قابل مقایسه و همپایی است. او همچنین اضافه میکند که جنبش زنان ایران توچه ای را که سزاوار آن است از دنیا دریافت نکرده است.

بیته هامارگرن ، خبرنگار روزنامه ی سونسکا داگ بلاد همچنان اشاره میکند که جنبش زنان ایران جنبشی پرقدرت و صلح آمیز است که خواستار تغییر قوانین مربوط به زنان در ایران است.

پیر شوری ، دبیر اول بنیاد اولاف پالمه در یک اطلاعیه مطبوعاتی اعلام کرد که مراسم اهدای جایزه ی پروین اردلان طبق برنامه ریزی قبلی صورت خواهد گرفت، او گفت که ما امیدواریم که دولت ایران در تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت خروج پروین اردلان از کشور تجدید نظر کند و او بتواند برای دریافت جایزه ی خود به استکهلم بیاید. در همین رابطه بنیاد اولاف پالمه با سفارت ایران در استکهلم و وزارت امور خارجه تماس گرفته است.

ییته گوته لاند ، دختر جوانی که سمت دبیر اول سازمان جوانان حزب سوسیال دمکرات سوئد را به عهده دارد ، امروز همراه چند تن از اعضای سازمان جوانان حزب درحالی که عکس های پروین اردلان و پلاکاردهایی از قبیل “آزادش بگذارید ” و ” بگذارید برود ” را در دست داشتند به جلوی سفارت ایران در استکهلم رفته و خواستار ملاقات با سفیر ایران شدند ولی بعد از چند ساعت معطلی در پشت درب های سفارت به ایشان اطلاع داده شد که سفیر تقاصای ملاقات ایشان را قبول نکرده است .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours