جهان در تب و تاب شورانگیز «روز زن»

سمانه موسوی-19 اسفند 1387

مدرسه فمینیستی: این روزها در آستانه 8 مارس، خبرهای متفاوتی از میهن مان، ایران و دیگر کشورهای دنیا منتشر میشود. در حالی که در چهل وهشت کشور جهان با انواع متفاوت حکومت و فرهنگ، همگی به نوعی این روز بزرگ را با حدود 726 مراسم و برنامه مفید و مفرح گرامی می دارند، در ایران با رخدادهای ناگوار به پیشواز این روز می رویم و به واسطه فشار حاکم در این روزها، التهاب نگران کننده ای در میان فعالان و مدافعان جنبش حقوق برابر، موج می زند.

ما سعی می کنیم که از تمام نقاط دنیا گزارشاتی را ارائه بدهیم چرا که اگر تنها از برنامه های امریکا و کانادا و دیگر کشورهای غربی برای این روز سخن بگوییم، عملا خود راهدف تهمت ها و برچسب های ناروایی قرار داده ایم. اما از سودان هم خواهیم گفت، از بنگلادش، از اردن و نقاط مختلف دنیا.

در بیشتر کشورها مراسم و جشن های بسیار متنوع از چند روز قبل با ذکر دقیق ساعت و مکان در راستای گرامیداشت این روز بین المللی اعلام شده است، و بعضا تجمعاتی مسالمت آمیز البته بدون نیروی انتظامی! حتی در برخی ار کشورها از چندین روز پیش از 8 مارس این مراسم آغاز شده تا چند روز پس از آن نیز ادامه دارد. در اینجا نگاهی اجمالی به برخی از این رویدادها فقط در روز 8 مارس داریم:


هندوستان: هندی ها برگزاری انواع گردهمایی ها از جمله سمیناری در مورد حقوق زنان با سخنرانی رهبر آزادی بخش با موضوعات فرهنگی ترتیب داده اند. علاوه بر آن کمپینی در مورد آگاهی و سلامت جنسی، پیش کنفرانسی برای چهاردهمین کنفرانس جهانی دخانیات یا سلامتی، سمینار آموزشی در کنار فراهم آوردن اوقات خوش و تفریحی، ایستگاه های رایگان ارائه خدمات پزشکی، ترتیب سه سمینار در مکانهای مختلف با موضوع خشونت علیه زنان و بدنبال آن تجمع و راهپیمائی با حضور هزاران تن در هرکدام از این تجمعات، گردهمائی 2500 زن از تمام طبقات با موضوع بحث سلامتی، تجمعی در خصوص آگاهی یابی زنان فروشنده، راه اندازی وب سایتی با مشارکت زنان و مردان در خصوص خشونت خانگی علیه زنان و نوشتن در جهت حمایت از حقوق زنان در محیط کار و زندگی شخصی، و انواع دیگری از برنامه های مفید و ارزنده را برنامه ریزی کرده اند.

استرالیا: در استرالیا 142 برنامه در نظر گرفته شده است؛ از صرف صبحانه و ناهار و مهمانی عصرانه همراه با انواع سخنرانی ها در مورد زنان و برپایی کنسرت و نمایشگاههای هنری گرفته تا راهپیمایی 6000 زن استرالیایی از مکان مشخص با هماهنگی کامل به طول پنج کیلومتر. همچنین استرالیایی ها با برگزاری مراسمی با پیام “مشارکت زنان در توجه و نگاه به آینده” بر میثاق ها و برنامه ها (و دست یافته هایشان) در راستای پیاده سازی پیمان نامه سازمان ملل در مورد مقابله با انواع خشونت علیه زن، متمرکز می شوند. علاوه براین ها، کنفرانسی در حمایت از این روز جهانی زن، در سه روز متوالی ششم، هفتم و هشتم مارس در ساعات و مکان معین ترتیب می دهند. در خود روز هشتم مارس هم تجمعاتی صورت خواهد گرفت.

ایرلند: ایرلندی ها بدنبال موفقیت تور فمینیست سال پیش که با حضور 150 تن در خیابان ها برگزار شد، امسال نیز تصمیم به برگزاری چنین راهپیمائی دارند، و در آن به یادآوری حکایات فراموش شده زنان دوبلین که در شکل گیری فضای امروز زندگی شان نقش داشته اند می پردازند. به مناسبت این روز در ایرلند 13 رویداد در ایام قبل و بعد از 8 مارس ترتیب داده می شود.

سوئد: در سوئد، همپای ده ها برنامه و آموزش نیز در این روز جهانی، مسایل مهم و کلیدی پیرامون جنسیت – بیولوژی و اجتماع، به بحث و داوری گذارده می شود و بر مسئله خطرآفرین بارداری پیش از ازدواج، و عاقلانه نبودن این امر متمرکز می شوند.

نیوزلند: این روز در نیوزیلند با پیام نمادین ” زنان در اوج” جشن گرفته می شود. بدین منظور برنامه صعود زنان به کوه و برگشت شان به مکانی مشخص بطور رایگان با دعوت از همه نژادها از سوی خدمات نوع دوستانه سیار منطقه اوکلند، ترتیب داده شده است. این صعود خاطره انگیز و جذاب به منظور تجلیل از مشارکت زنان در تامین صلح و برابری جهانی صورت می گیرد.

روسیه: روز جهانی زن در روسیه جشن بازشناختی هویت زنان و موفقیتهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آنان است. در روسیه حرکت ها و دلایل برپائی این روز، شروع انقلاب 1917 را رقم زد و این یعنی دریایی از تغییرات به نفع حقوق و جایگاه زنان. امروزه به منظور گرامیداشت این روز مهم و سرنوشت ساز تاریخی، 8 مارس تعطیل رسمی اعلام شده است. با این حال این روز بیشتر از آنکه صحنه اعتراضات سیاسی باشد، به سوی مسائل عاطفی و اهدای هدیه از سوی مردان به زنان کشیده شده است.

ایالات متحد آمریکا: در امریکا تا لحظه تهیه این گزارش بیش از 144 مراسم و جشن های گوناگون در بزرگداشت این روز جهانی پیشاپیش به افکار عمومی گزارش شده است : تجمع سمبلیک مادران همراه با روشن کردن شمع و سر دادن ترانه ” این نور کم از آن من است” به منظور ابراز همدردی و همبستگی با مادران دیگر نقاط جهان، انواع فستیوالهای فیلم با موضوع زن و بررسی و نقد آن، کنسرت و جشنهای مفرح و شادی بخش، همچنین برگزاری پنجاه و سومین نشست بررسی موقعیت و جایگاه زنان از دوم تا سیزدهم مارس [در این نشست بین المللی، زنان از کشورهای مختلف جهان برای بیان مشکلات و خواسته هایشان دعوت شده اند. از ایران نیز دو گروه از زنان _ از جنبش زنان و از زنان وابسته به دولت _ دعوت شده اند ]، انواع مراسم سخنرانی و مذاکره و کنفرانس در باب صلح جهانی، حقوق زنان و آگاه سازی زنان در چگونگی بهبود محیط پیرامون و مروری بر آنچه کسب کرده اند و آنچه در افق انتظارات شان می تواند جای داشته باشد، از سوی دیگر برگزاری انواع تجمعات خیابانی در مکان های گوناگون و در زمان های مشخص به طور رسمی اعلام شده است، و بالاخره مذاکراتی در مورد بهبود وضعیت زنان کارگر و دهها برنامه متنوع و سازنده مناسب زنان در این ایام تدارک دیده اند که اینها تنها بخشی از انبوه برنامه هایی است که بر آنها نگاهی اجمالی داشتیم.

سودان: فعالان سودانی نیز در روز هشت مارس برنامه های گوناگونی تدارک دیده اند. یکی از برنامه های جذاب، اجرای مراسم رقص و پایکوبی است. علاقه مندان به این برنامه توسط وسایل نقلیه عمومی به مکان های تفریحی برای برگزاری مراسم جشن و پایکوبی و شادمانی منتقل می شوند.

اردن: در کشور اردن نیز آغاز ماه مارس، به تکریم از زنان برجسته و موثر پرداخته می شود. طبق روال پیشین، در روز اول مارس مسابقه ای برای برگزیدن زن برجسته ای که در بهبود وضعیت زندگی در اردن موثر بوده آغاز می شود.

بنگلادش: در بنگلادش کمپین هایی برای برنامه های اجتماعی و حقوقی از طریق شناخت خلاء های قانونی تشکیل می شود. همچنین و نیز پروژه توسعه اراضی رعیتی و بهبود زندگی مردم فقیر(PRADIP) آغاز به کار می کند که حامی تغییرات سیاسی و اجرائی در جهت بهبود وضعیت فقر در آن کشور است. این تشکیلات بر توسعه اقتصادی قشر آسیب دیده و گزینه های امرار معاش برای طبقه فاقد منیع درآمد، رفع کم سوادی و بی سوادی، ترویج اصول بهداشتی و تاکید بر اصل سلامت متمرکز می شود.

اما زنان ایران با وجود قابلیت های اخلاقی، فرهنگی و علمی در این روز چه برنامه و جشنی به دور از تهدید و سرکوب، برپا خواهند داشت؟!

**لازم به ذکر است که روزانه بر تعداد کشورها و رویدادهای در نظر گرفته شده به مناسبت هشت مارس، روز بین المللی زنان، افزوده می شود. آمار ذکر شده در این نوشتار بر اساس آخرین آمار اعلام شده در روز اول مارس است.


منبع : وب سایت روز جهانی زن

http://www.internationalwomensday.com

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours