اعتراض کمیته زنان انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر به هتک حرمت و تضییع حقوق دختران دانشجو

18 اسفند 1387

خبرنامه امیرکبیر: کمیته زنان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن، بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه به فشارها و سرکوب گسترده فعالین زنان در دولت نهم اشاره شده است. هم چنین این کمیته به هتک حرمت دختران دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک در روز ۵ اسفند ماه مقارن با اعتراضات دانشجوئی این دانشگاه به دفن شهدا، و ضرب و شتم دختران دانشجو و بازداشت آنان شدیدا اعتراض کرده است.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

قرن ها از مبارزات زنان جهان برای دستیابی به حقوق برابر و رفع کلیه اشکال تبعیض جنسیتی می گذرد. و این جنبش پیشرو کمابیش با تمام دشواری هایش پیش آمده است. در ایران نیز حرکت خودجوش کمپین یک میلیون امضا بعنوان نماد برابری خواهی و تحول خواهی زنان ایرانی آغاز شده است. حرکتی که تا به امروز هم با تمام موانع و چالش های پیش رو نشان داده که بر سر آرمان ها و مطالبات بحق خود که همانا دستیابی زنان ایرانی به شرایطی برابر با مردان و شرایطی شایسته یک انسان و متناسب با کرامت انسانی است، لحظه ای تردید نخواهد کرد.

مبارزات و استقامت زنان ایرانی در مقابل ابعاد گسترده ستم موجود بر زنان در تمامی لایه های اجتماع، و در رویاروئی با فرهنگ سنتی و خرد متعارف زمان که ابزاری ترین نگاهها را نسبت به زنان روا می دارد، با چالش ها و موانع متعددی روبرو بوده است. گرچه ناآگاهی زنان بزرگترین مانع آنان در رسیدن به آرمان آنان است اما امروز بجز فرهنگی که درمقابل زنان ایستاده است حاکمیت هم با تمام مظاهر مرد سالار و زن ستیز خود، خودآگاهی و استقلال زن ایرانی را بر نمی تابد.

اکنون سی سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و در طول این سه دهه، هیچ حاکمیتی مانند حکومتمداران فعلی داعیه ی حفاظت و صیانت از زنان و امنیت آنان را نداشته است. از آن سو در طول این مدت نیز هیچ حاکمیتی نیز مانند دولت نهم، خودآگاهی و بالندگی و شکوفائی یک زن را بعنوان یک انسان مورد تهاجم قرار نداده است. دولت نهم با داعیه ی ارتقای امنیت اجتماعی، دختران و زنان ایرانی را هر روز و آشکار در خیابان های شهر، مورد هتک حرمت و تعرض قرار داد. دولت نهم با طرح لایحه ی حمایت از خانواده مستقیما شالوده و بنیان خانواده را در ایران نشانه رفت و آنرا در معرض فروپاشی و اضمحلال قرار داد. دولت نهم با شعار تامین امنیت برای دختران طرح بومی گزینی جنیسیتی را که تبعیضی آشکار در حق دختران بود روا داشت. آری شاید از نگاه دولت نهم، سرکوب جاری علیه زنان تکریم آنان و صیانت از حریم و امنیت زنان است.

دانشگاه ها و روسای انتصابی دولت نهم با داعیه ی حفاظت از دختران دانشجو بیش از هر زمان دیگری حریم دختران دانشجو را مورد تجاوز آشکار قرار دادند و متجاوزین به آنان را تبرئه کردند. در این مورد تنها به ارائه امار منتشر شده بسنده می شود که تنها در یک سال حاکمیت دولت نهم، از اسفندماه ۸۶ تا اسفندماه ۸۷، ۵۸ مورد تجاوز به حقوق دختران دانشجو گزارش شده است.

همگام با تمامی این محدودیت ها و فشارها در جامعه بر اقشار زنان بویژه دختران دانشجو، در دانشگاه پلی تکنیک نیز علیرضا رهائی مدیریت انتصابی این دانشگاه، بیش از هر زمان دیگر در تاریخ این دانشگاه، بنام صیانت و تامین امنیت دختران دانشجو، حریم و حقوق آنان را مورد تضییع و تجاوز قرار داده است.

در چند سال گذشته، مدیریت ناکارآمد دانشگاه پلی تکنیک با وضع محدودیت های شدید پوششی و نیز ضوابطی در کنترل رفت و آمد دانشجویان دختر ساکن خوابگاه، بیش از هر زمان دیگری، آگاهی و خرد دانشجویان را به نام تامین امنیت هر چه بیشتر برای دختران دانشجو مورد تمسخر داده است. اقدامات تامل برانگیزی چون نصب آئینه در دربهای ورود به خوابگاههای دختران، کنترل دقیق ساعت ورود و خروج آنان همه و همه از جمله اقداماتی است که توسط شخص وی و از طریق مدیریت خوابگاهها به مجموعه دختران دانشجوی این دانشگاه تحمیل شده است.

و همه این بایدها و نبایدهای انضباطی تعیین شده از سوی دستگاه مدیریتی رهائی در پلی تکنیک در حالی است که در هیچ دوره ای در تاریخ این دانشگاه، حقوق دانشجویان دختر در دانشگاه پلی تکنیک این چنین عریان مورد تعرض و تجاوز قرا نگرفته است.

در پنجم اسفند ماه ۱۳۸۷، مقارن با اعتراضات مسالمت آمیز دانشجوئی به دفن چند شهید گمنام و سوء استفاده سیاسی از این اقدام، با حمایت مستقیم علیرضا رهائی، مزدوران و چماق بدستان وارد دانشگاه شده و واقعه ای بی بدیل را رقم زدند. لباس شخصی های مجهز به سلاح سرد آن روز با سلاح های گوناگون دانشجویان و بوی‍ژه دختران را مورد ضرب و شتم قرار دادند. آن گونه که طبق گفته شاهدان در آن روز دهها دانشجوی دختر بازداشت و دهها نفر دیگر به دلیل شدت جراحات وارده راهی بیمارستان شدند. و در کنار همه این واقعیت های اسف بار، در یکی از رقت بار ترین صحنه ها که تصویری از آن نیز موجود است، یکی از چماق بدستانی که با حمایت علیرضا رهائی وارد دانشگاه شده بود موهای یک دختر دانشجو را می کشد و وی را شدیدا مورد ضرب و شتم قرار میدهد. اقدام وقیح و ننگین فوق در حالی است که چند سال پیش، استادی به جرم بیرون آوردن موی یک دختر از دانشگاه اخراج شد. اما آنهائی که آنروز برای دفاع از اسلام سینه چاک کردند و خواهان اخراج آن استاد شدند، امروز خود این چنین در صحن دانشگاه چنین صحنه ی وقیحی را خلق کردند.

کمیته زنان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، مراتب انزجار خود را نسبت به اقدامات وقیح صورت گرفته و توهین و اهانت آشکار نیروهای امنیتی و لباس شخصی و غیر دانشجو به حریم دانشجویان دختر با حمایت آشکار بسیج دانشگاه پلی تکنیک و مدیریت دانشگاه و بویژه شخص علیرضا رهائی، و نیز ضرب و شتم و بازداشت دختران دانشجو اعلام می کند.
کمیته زنان انجمن اسلامی دانشجویان هم چنین، ستم موجود بر زنان و اهانت مکرر به حریم آنان را در جامعه، سندی دیگر بر توخالی بودن داعیه ی مدعیان دولت نهم می داند. مدعیانی که امروز با شعار تکریم زنان، در سرکوب صدای حق طلبانه زنان برای خاموش کردن هر نو اعتراض دریغ نمی ورزند.

در پایان کمیته زنان انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ضمن گرامیداشت روز جهانی زن، اعلام می کند که هوشیاری و آگاهی دختران دانشجو، بیش از هر چیز راهکاری برای برون رفت از در شرایط اسف بار کنونی، و مقابله با تمامی اشکال تبعیض جنسیتی علیه زنان و دختران است.

کمیته زنان انجمن اسلامی دانشجویان
دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک)
۱۸ اسفند ۱۳۸۷

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours