انتقال 12 فعال حقوق زنان به اوین و اطلاعیه کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران

6 فروردین 1388

مدرسه فمینیستی: به گزارش سایت امیرکبیر روز گذشته (6 فروردین ماه 1388) جمعی از فعالان کمپین یک میلیون امضا قصد داشتند به مناسبت سال نو به دیدار خانواده های برخی از زندانیان از جمله نریمان مصطفوی، دانشجوی دربند پلی تکنیک، منصور اسانلو زهرا بنی یعقوب بروند که ماموران انتظامی و لباس شخصی ۱۲ نفر از آنان را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.

در میان بازداشت شدگان علی عبدی و محمد شوراب از اعضای دفتر تحکیم وحدت و همچنین امیر رشیدی از اعضای سازمان ادوار تحکیم حضور دارند که از فعالان و حامیان کمپین یک میلیون امضا هستند. خدیجه مقدم، دلارام علی، لیلا نظری، محبوبه کرمی، فرخنده احتسابیان، بهارا بهروان، آرش نصیری اقبالی، شهلا فروزانفر و ثریا یوسفی از دیگر بازداشت شدگان می باشند

در همین رابطه نسرین ستوده، وکیل برخی از بازداشت شدگان به رادیو فردا گفت: «من امیدوارم که این اشتباه رخ داده هر چه زودتر جبران شود و به آزادی این خانم ها اقدام شود.» دستگیری اعضای کمپین یک میلیون امضاء در روز تعطیل صورت گرفته است و احتمال می رود که بازداشت آنها ادامه یابد. ولی نسرین ستوده می گوید: «ماموران انتظامی موظفند که قبل از فوت وقت و به محض اینکه دستور قضایی برای آزادی آنها صادر شود حتی در ساعات تعطیلی و حتی نیمه شب نسبت به آزادی آنها اقدام کنند.»


براساس گزارش سایت تغییر برای برابری اطلاعات دریافتی از خانواده های 12 نفر از اعضای کمپین و مادران صلح که امروز بازداشت شده اند حاکی از آن است که قاضی متین راسخ، با تفهیم اتهام اخلال در نظم عمومی و تشویش اذهان برای این افراد قرار کفالت 50 میلیون تومانی صادر کرده و تمامی بازداشت شدگان پس از بازجویی در کلانتری نیلوفر به زندان اوین منتقل شده اند.

بازداشت شدگان که طی تماس تلفنی با خانواده های خود این موضوع را به اطلاع ایشان رسانده اند، گفته اند قرار کفالت تنها با فیش کارمندی پذیرفته خواهد شد، اما مدت کوتاهی پس از این تماس قاضی پرونده، شعبه یکم بازپرسی ویژه امنیت واقع در جنب زندان اوین را ترک کرده است.

خانواده های بازداشت شدگان که تا آخرین ساعات پنچ شنبه در مقابل کلانتری های گلوبندک، نیلوفر، بازداشتگاه وزرا و زندان اوین سرگردان بوده اند همچنین می گویند که فرصت چندانی برای پیدا کردن ضامن کارمند نداشته و با توجه به تعطیلی آخر هفته درعمل گونه پیگیری تا شنبه بی نتیجه خواهد بود.

به گزارش بی بی سی ، پروین اردلان گفته است که به دلیل عدم حضور قاضی کشیک در زندان اوین افراد بازداشت شده حداقل تا روز شنبه در زندان خواهند ماند.

در این گزارش آمده است: «برخی فعالان می گویند که زنان در زمینه طلاق، وراثت، سرپرستی کودک و برخی از دیگر جنبه های زندگی اجتماعی با تبعیض های قانونی روبرو هستند که از آنها شهروندان درجه دو می سازد. دولت ایران تبعیض علیه زنان را رد می کند و می گوید زنان ایرانی در برابر فرهنگ غربی و بدل شدن به نمادهای جنسی محافظت می شوند.»

در اعتراض به این دستگیری کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که مقامات ایرانی باید سریعا دوازده نفر فعال حقوق زن را آزاد کنند. متن بیانیه کمپین بین المللی حقوق بشر بدین شرح است:

بازداشت خودسرانه فعالان حقوق زن و ممانعت از بازدید نوروزی آن ها

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که مقامات ایرانی باید سریعا دوازده نفر فعال حقوق زن که خودسرانه در تهران بازداشت شده اند، آزاد کنند.

نیروهای امنیتی دوازده نفر از اعضای کمپین یک میلیون امضا و مادران صلح را در خیابان در حالی که با هم قرار گذاشته بودند که به دیدار نوروزی تعدادی از خانواده های زندانیان عقیدتی بروند، بازداشت کردند. طبق سنت، مردم در ایران در سال نو به دیدار خانواده ها و دوستان می روند. اسامی دوازده نفر بازداشت شده به این شرح است: لیلا نظری، دلارام علی، خدیجه مقدم، فرخنده احتسابیان، محبوبه کرمی، بهارا بهروان، علی عبدی، امیر راشدی، محمد شوراب، آرش نصیری اقبالی، ثریا یوسفی و شهلا فروزانفر.

تا غروب روز پنجشنبه به وقت تهران، همه افراد بازداشت شده به زندان اوین منتقل شدند. قاضی متین راسخ آنها را به “تشویش اذهان عمومی” و “بر هم زدن نظم عمومی” متهم کرد.

این بازداشت هاحاکی از تعقیب و استراق سمع مراودات خصوصی فعالان توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی است. به گزارش سایت تغییر برای برابری، نیروهای پلیس این گروه از فعالان را در محل ملاقاتشان در خیابان سهروردی در تهران ،قبل از حرکت برای دیدار نوروزی شان دستگیر کردند.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: “توطئه بینی و عدم تحمل نیروهای امنیتی به یک حد غیر قابل باوری رسیده است. به هیچوجه توجیهی برای نقض حقوق فعالان برای دیدار نوروزی یکدیگر وجود ندارد.”

افراد بازداشتی در خیابان سهروردی ابتدا به کلانتری نیلوفر برده شدند و درحدود ساعت 8 و نیم به وقت تهران، همه بازداشتی ها به زندان اوین، بخش 209 منتقل شدند.

هادی قائمی در مورد این بازداشت ها گفت: “بخاطر فقدان کامل شفافیت و آئین دادرسی در این مورد، ما بشدت نگران سرنوشت این بازداشتی ها هستیم. به چه جرمی این افراد بازداشت می شوند؟ آیا اجرای سنت سال نو در ایران حالا تبدیل به یک جرم شده است؟ رهبران ایران باید قدم به پیش بگذارند و توضیح دهند برای چه به نیروهای امنیتی آنچنان اختیار می دهند تا در محروم کردن مردم از حقوق ابتدایی شهروندی شان این چنین یکه تازی کنند؟”

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours