عبادی: در سال ۸۷ به کرات شاهد نقض حقوق بشر بوده‌ایم

10 فروردین 1388

رادیو فردا (کاتوزیان): شیرین عبادی، «حقوقدان» و «برنده جایزه صلح نوبل» در آستانه سال نو خورشیدی، در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که در سال گذشته به کرات شاهد نقض حقوق بشر در ایران بوده است.

او اعدام زندانیانی را که هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند، اجرای مجازات سنگسار، دستگیری فعالان سیاسی و نقض آشکار حقوق زنان در ایران را بخشی از موارد نقض حقوق بشر در سال ۸۷ در ایران عنوان کرد.

شیرین عبادی: ضمن عرض تهنیت و شادباش در آستانه سال نو ، آرزوی سالی خوش برای هموطنان عزیزم دارم و اضافه می کنم که خود را در غم افرادی که عزیزان خود را بی گناه در زندان از دست داده‌اند شریک می‌دانم. همچنین یاد و خاطره شادروانان «(امیرحسین) حشمت ساران» و «(امیدرضا) میرصیافی» را گرامی می‌دارم و امیدوارم سال آینده، شاهد بهبود وضعیت حقوق بشر و رفاه هر چه بیشتر برای هموطنانم باشم.

رادیوفردا: خانم عبادی، در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران در سال گذشته توضیح دهید؟ ممکن است پیشرفت‌ها و یا احیاناً پسرفت‌هایی را که در این زمینه صورت گرفته است به طور خلاصه بیان بفرمایید؟

شیرین عبادی: سال گذشته متأسفانه باز هم شاهد نقض حقوق بشر در ایران بودیم. در سال گذشته ایران بیشترین تعداد اعدام افرادی را که زیر ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده بودند را داشت. چنین حجمی از اعدام و اجرای حکم مجازات سنگسار باعث تأسف است.

همچنین در سال گذشته شاهد نقض حقوق زنان و دستگیری فعالان حقوق زنان و به زندان افتادن «عالیه اقدام‌دوست»، از فعالان حقوق زنان که حکم مجازاتش قطعی شد، بودیم.

شاهد درگذشت زندانیانی بودیم که به جرم عقیده و بیان به زندان افتاده بودند. همچون میرصیافی (وبلاگ‌نویس زندانی در اوین) و حشمت ساران (فعال سیاسی زندانی در رجایی شهر کرج) در روزهای پایانی سال. و همچنین افراد دیگری که ذکر نام آنها موجب اطاله کلام خواهد شد.

اگر بخواهیم به بخش مثبت حقوق بشر در ایران در سال گذشته نگاهی بیندازیم می‌توانم به مسئله قانون «سهم‌الارث زوجه » اشاره کنم. این قانون جدید قسمتی، تکرار می‌کنم فقط قسمتی، از بی‌عدالتی در مورد سهم‌الارث زوجه را برطرف می‌کند.

بر اساس قانون جدید، زن می‌تواند از کلیه اموال شوهرش ارث ببرد. اما کماکان میزان ارث زن از شوهرش، نصف میزان ارثی است که مرد از همسرش می‌برد.

رادیو فردا: در سال گذشته مجموعاً چند مصوبه به علت نقض حقوق بشر، در مورد ایران صادر شد؟

شیرین عبادی: در آذرماه سال گذشته شاهد بودیم که مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد و به او توصیه کرد که حقوق بشر را مراعات کند و همچنین برای دبیرکل سازمان ملل متحد تکلیف کرد که در سال آینده، شخصاً گزارش نقض حقوق بشر در ایران را ارائه بدهد.

متأسفم بگویم که بدنبال این مصوبه و تنها ده روز پس از آن بود که پلیس دولت ایران به جای اینکه به توصیه‌های سازمان ملل متحد توجه کند، به شکل غیرقانونی به دفتر مدافعان حقوق بشر آمدند و دفتر ما را پلمب کردند.!

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours