پرونده ناهید کشاورز و سارا ایمانیان با دو اتهام در دادگاه انقلاب مورد رسیدگی قرار گرفت

26 فروردین 1388

مدرسه فمینیستی: امروز 26 فروردین ماه، جلسه رسیدگی به دو اتهام ناهید کشاورز، عضو کمپین یک میلیون امضاء،برگزار شد.

نسرین ستوده، وکیل ناهید کشاورز به مدرسه فمینیستی گفت: «امروز جلسه رسیدگی به 2 اتهام موکل ام خانم ناهید کشاورز با حضور وکلای پرونده یعنی اینجانب و نسیم غنوی تشکیل شد. دو اتهام به خانم کشاورز اعلام شد ولی اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی در تجمع جلوی دادگاه انقلاب در 13 اسفند 1385 بود که در واقع خانم کشاورز در آن روز به قصد شرکت در دادگاه، به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود ولی از ورود ایشان جلوگیری به عمل آمده بود. ایشان به اتفاق بقیه خانم ها در پیاده روی مقابل دادگاه منتظر نشسته بودند که بازداشت شدند.» نسرین ستوده سپس افزود: «خانم کشاورز قصد داشتند از حق قانونی شان مبنی بر شرکت در جلسات دادگاه استفاده کنند».
نسرین ستوده سپس در مورد پرونده دیگر ناهید کشاورز که در همین روز مورد رسیدگی قرار گرفت گفت: «دومین اتهام ناهید کشاورز اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام بوده که مربوط به جمع آوری امضاء توسط ایشان در پارک لاله بوده است. نظر به این که اساسا جمع آوری امضاء جرم نیست و همچنان که شهروندان حق ارند برای ارائه خدمات شهری مبادرت به جمع آوری امضاء نمایند، می توانند با درخواست تغییر قوانین نیز مبادرت به جمع آوری امضاء کنند، لذا من با ارائه حکمی مشابه در این زمینه که اعلام کرده بود جمع آوری امضاء جرم نمی باشد از دادگاه رسیدگی کننده تقاضای صدور برائت برای موکل خود را کردم.»

نسرین ستوده سپس اضافه کرد: «در ابتدای جلسه از حضور همسر خانم کشاورز در جلسه رسیدگی جلوگیری به عمل آمد، درحالی که طبق اصل 165 قانون اساسی، اصل بر علنی بودن دادگاه هاست مگر آن که غیرعلنی اعلام شود. اما امروز دادگاه در صورت جلسه کتبی، غیرعلنی بودن دادگاه را اعلام ننموده بود معهذا از حضور آقای حاج محسن (همسر ناهید کشاورز) جلوگیری به عمل آمد که این امر نیز مورد اعتراض وکلا قرار گرفت».

نسرین ستوده که وکالت محبوبه حسین زاده را نیز برعهده دارد، گفت: «قرار بود جلسه رسیدگی به پرونده محبوبه حسین زاده نیز برگزار شود که اینجانب با توجه به این که موکل ام، محبوبه حسین زاده، برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته است از دادگاه تقاضای مهلت نوده ام که امیدوارم با تجدید جلسه موافقت شود.»

ناهید کشاورز در 13 اسفند 1385 به همراه 32 تن دیگر از فعالان جنبش زنان بازداشت شده بود که پس از مدتی آزاد شد ولی پرونده او تا امروز مورد رسیدگی قرار نگرفته بود. ناهید کشاور همچنین در 13 فروردین ماه 1386 هنگامی که در پارک لاله مشغول جمع آوری امضاء برای کمپین بود، به همراه محبوبه حسین زاده بازداشت شد و پس از 10 روز با قرار کفالت آزاد گردید. در این روز (13 فروردین 1386) سارا ایمانیان و سعیده امین نیز بازداشت شدند که پس از چند ساعتی آزاد شدند.

امروز در دادگاه انقلاب علاوه بر ناهید کشاورز، اتهامات سارا ایمانیان نیز مورد رسیدگی قرار گرفت. سارا ایمانیان پیش از این در روز 13 اسفندماه 1385 همراه 32 نفر دیگر بازداشت شده بود که این پرونده اش پیش از این، رسیدگی شده و در خصوص این پرونده اش، حکم 6 ماه حبس تعلیقی (تعلیق به مدت 2 سال) صادر شده بود، اما امروز در جلسه رسیدگی به پرونده اش، علاوه بر رسیدگی به پرونده جمع آوری امضاء در پارک در 13 فروردین 1386، دوباره اتهام تجمع مقابل دادگاه انقلاب در روز 13 اسفندماه 1385 به وی اعلام شد. سارا ایمانیان در خصوص اتهام تجمع در مقابل دادگاه انقلاب کتبا نامه ای به دادگاه تسلیم کرد و در آن اعلام نمود که قبلا اتهام او در خصوص پرونده 13 اسفند رسیدگی شده و حکم نیز برایش صادر شده است و از این رو تقاضای خارج شدن این اتهام از پرونده اش را کرد که قرار شد این اتهام از پرونده جدید خارج شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours