تظاهرات زنان افغان مخالف قانون شیعیان در کابل

26 فروردین 1388

بی بی سی: صدها نفر از مخالفان و موافقان قانون احوال شخصیه اهل تشیع، در کابل، پایتخت افغانستان دست به راه پیمایی گسترده ای زدند.

این تظاهرات در برابر ساختمان مدرسه خاتم النبیین، مدرسه ای که از سوی آیت الله آصف محسنی، از روحانیون شیعه ساخته شده، راه اندازی شد.

آقای محسنی از طرفداران و تهیه کنندگان پیش نویس قانون احوال شخصیه اهل تشیع است که اخیرا به تلاشها برای بازنگری برخی مواد این قانون، اعتراض کرد.

قانون احوال شخصیه اهل تشیع که به امضای حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان رسیده، ظرف هفته های اخیر از مسایل جنجال برانگیز بوده است.

مدافعان حقوق بشر و نهادهای بین المللی می گویند برخی از مواد این قانون، آزادی های زنان را نقض کرده است.

این نهادها خواستار بازنگری و تعدیل این مواد هستند و اخیرا حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان در جواب به این نگرانی ها، به وزارت عدلیه (دادگستری) دستور داد تا این قانون را بازنگری کند.

تنش

تظاهرات امروز (چهارشنبه، 26 حمل/فروردین) تازه ترین واکنش به قانون احوال شخصیه اهل تشیع و در نوع خود، بی سابقه بود.

هم مخالفان و هم موافقان این قانون، همزمان در یک محل جمع شدند تا اعتراض و حمایت خود را نسبت به این قانون ابراز کنند.

تعداد زیادی از کسانی که در حمایت از قانون جمع شده بودند، از دانشجویان مدرسه خاتم النبیین بودند که راه پیمایی خود را نیز از درون ساختمان این مدرسه آغاز کردند.

حضور نیروهای امنیتی برای جلوگیری از خشونت های احتمالی در جریان تظاهرات، سنگین بود و دهها مامور پلیس که عمدتا زنان بودند، محل تظاهرات را احاطه کرده بودند.

به دنبال شدت گرفتن شعارها و افزایش تعداد تظاهرکنندگان، نشانه های اولیه از بروز خشونت مشاهده می شد.

تظاهرات طرفداران قانون

دهها نفر از تظاهرکنندگان طرفدار این قانون، تلاش کردند حلقه امنیتی نیروهای پلیس را شکسته و به سوی زنانی که علیه این قانون شعار می دادند، پیشرویی کنند.

اما پیش از آنکه تنش ها بیشتر شود، مخالفان قانون راه خود را بسوی ساختمان پارلمان افغانستان باز کردند.

بازنگری

خواست اصلی این تظاهرکنندگان بازنگری و تعدیل مواد قانون احوال شخصیه اهل تشیع است که به گفته آنان، آزادی ها و حقوق زنان افغان را نقض می کند.

این افراد با همین شعار، در برابر ساختمان پارلمان افغانستان تجمع کردند و از نمایندگان پارلمان خواستند در این زمینه با آنان همصدا شوند.

این تظاهرات بدنبال آن راه اندازی می شود که آصف محسنی، از روحانیون برجسته شیعه و یکی از تهیه کنندگان پیش نویس قانون احوال شخصیه اهل تشیع، با هر گونه بازنگری در این قانون مخالفت کرد.

آقای محسنی واکنش کشورهای غربی در این مورد را “مداخله” در امور افغانستان خواند و گفت که هیچ نهادی حق آوردن تغییر در این قانون را ندارد.

سرور دانش، وزیر عدلیه افغانستان نیز روز گذشته اگرچه از تصمیم به بررسی مواد جنجال برانگیز این قانون خبر داد، اما گفت که انتقادات در مورد این قانون بی اساس است و از آن “استفاده های سیاسی شده است.”

این مسایل، فعالین حقوق بشر و مخالفان قانون احوال شخصیه اهل تشیع را نگران کرد که مبادا وزارت عدلیه افغانستان از بازنگری این قانون صرف نظر کند.

حمله به یک مکتب خصوصی

در همین حال، ساختمان یک مکتب خصوصی در غرب شهر کابل، از سوی افرادی که خود را طرفداران قانون احوال شخصیه شیعیان می خوانند، مورد حمله قرار گرفته است.

مسئولان این مکتب می گویند، حدود پنجاه تا شصت نفر به این مکتب حمله کرده و با پرتاب سنگ و چوب، شیشه های آن را شکستند.

یکی از مسئولان این مکتب، طرفداران آیت الله آصف محسنی را به راه اندازی این حمله متهم کرد. او گفت که آقای محسنی از طریق تلویزیون خود به مردم پیام داده است که از سازماندهی تظاهرات از این مکتب جلوگیری کنند.

اما آقای محسنی در تماس با بی بی سی این اتهام را به شدت رد کرد.

او گفت زمانی که از حمله به این مکتب در غرب کابل اطلاع یافت، از طریق تلویزیون از همه مردم خواست تا از ادامه این برخوردها جلوگیری کنند.

مسئولان این مکتب می گویند، وضعیت در این محل تا حوالی ظهر “آشفته” بود و افراد مهاجم زمانی که نیروهای پلیس به منطقه رسید، محل را ترک کردند.

وزارت داخله (کشور) افغانستان می گوید چهار نفر از کسانی که به ساختمان این مکتب حمله کرده بودند، از سوی نیروهای پلیس بازداشت شده اند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours