گفت و گو با دیانا ثاقب درباره برنامه های زنان افغان بر ضد قانون جدید خانواده

29 فروردین 1388

کانون زنان ایرانی :دیانا ثاقب ، فیلمساز و فعال حقوق زنان در کابل آخرین برنامه های فعالان حقوق زنان را در افغانستان در مخالفت با قانون جدید خانواده (مربوط به اهل تشیع ) در گفت و گویی با کانون زنان ایرانی اعلام کرد.

او گفت :”دیروز -پنج شنبه – ما با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی تمامی نظرات و خواسته های خود را در باره این قانون بیان و اعتراض خویش را علیه موادی از قانون احوال شخصیه اهل تشیع، که در آنها به کرامت انسانی زنان توهین شده است توضیح دادیم و از ریاست جمهوری، شورای ملی و وزارت عدلیه درخواست کردیم که این قانون را مورد بازنگری قرار دهند.”

دیانا ثاقب در تشریح دیگر برنامه های فعالان زن گفت :” قرار است هفته آینده تیمی متشکل از زنان و نمایندگان سازمان های حقوق بشری و تعدادی از روحانیون با رییس جمهوری دیدار و خواسته های شان را در باره تغییر این قانون بیان کنند.

ثاقب با اشاره به تظاهرات زنان علیه قانون احوال شخصیه اهل تشیع که چهارشنبه در کابل برگزار شد ،گفت :”در پایان این تظاهرات با صدور بیانیه ای از قانونگزاران و اولیای امور در خواست کردیم تا فریاد خواهران خود را بشنوند و آنان را یاری کنند. قطعا قانون هم می تواند به یاری آنان بشتابد و هم می تواند دست متعدیان را در تخطی باز بگذارد و دامنۀ تجاوز به کرامت انسانی زنان و اطفال را گسترش دهد. ما در این قطعنامه همچنین از قانونگزاران افغانستان خواستیم که بگذارند صدای زنانی که طی سال های متمادی جنگ و وحشت، در رثای مرگ و قتل و شکنجه و زندانی شدن فرزندان وطن گریسته اند، شنیده شود. “

در پایان این تجمع ، شرکت کنند گتن ضمن گرامی داشت یاد شهدای فعالین حقوق زن از مقامات عالی دولت، به ویژه قوای امنیتی و نظامی، خواستند تا بر اساس وظایف قانونی شان تمام عاملین قتل و کشتار و تعرض به حقوق زنان را به پنجه عدالت بسپارند.

ثاقب همچنین به خبرنگار کانون زنان ایرانی گفت :”متاسفیم که آن روزکسانی که خود را طرفدار قانون احوال شخصیه می دانستند ، با سنگ به زنان حمله کردند، به سر و صورت زنان تف انداختند و فحش های رکیک دادند .حتی همزمان با تجمع ما آن ها به یک مدرسه دخترانه در غرب کابل حمله کردند و شیشه هایش را شکستند و چندین نفر را ضرب و شتم کردند.”

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours