اقدامات خانواده ها و پاسخ های مسئولان / خانواده ها: دیگر سکوت نمی کنیم

22 اردیبهشت 1388

غییر برای برابری – به رغم پافشاری خانواده ها برای دیدار با سخنگوی قوه قضائیه، این دیدار انجام نشد. خانواده ها با نوشتن نامه هایی به کمیسیون های اصل نود و امنیت ملی به اعتراض خود ادامه دادند، همچنین دادگاه انقلاب نیز به خانواده های زندانیان اعلام کرده است زنان بازداشت شده با ارائه فیش حقوقی آزاد خواهند شد،اما خانواده ها نسبت به ضمانت اجرایی این گفته تردید دارند.

حضور خانواده ها در برابر دفتر سخنگوی قوه قضائیه

از ساعت 8 صبح امروز 22 اردیبهشت ماه حدود 25 نفر از اعضای خانواده های بازداشت شدگان روز جهانی کارگر به دفتر سخنگوی قوه قضائیه رفته تا ضمن ملاقات با آقای جمشیدی، پی گیر نامه ای شوند که هفته گذشته برای دادخواهی خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته و به دفتر سخنگوی این قوه تحوبل داده بودند، اما آنها نه تنها موفق به دیدار با سخنگوی قوه قضائیه نشدند بلکه از برخوردی که با آنان شده بود نیز گله مند بودند.

پدر کاوه مظفری دانشجو و فعال حقوق زنان، که تا ساعت 11 صبح در انتظار ملاقات بوده است می گوید : «از ساعت 8 صبح منتظرماندیم تا ایشان بیاید بعد در بالا را به ما نشان دادند گفتند بروید آنجا منتظر بمانید و نهایتا گفتند امروز نمی آید، اما معلوم شد ایشان از در پایین وارد ساختمان شده اند. » آقای مظفری همچنین اشاره کرد روز گذشته نیز برخی خانواده ها به دیدن آقای فیروزی رئیس دادگاه انقلاب رفته بودند و ایشان هم در پاسخ گفتند برای پیگیری باید به دادسرای امنیت مراجعه شود، چون این مشکل ربطی به وی ندارد.

مهناز بردبار مادر علی رضا فیروزی دانشجو، که به شدت عصبانی است با گریه و فریاد به این که پاسخی نمی گیرد معترض است . او می گوید هفته پیش پسرم مثل سال های گذشته برای شرکت در جلسه نجوم به پارک لاله رفته بود و نمی دانسته که امسال محل جلسه پارک ملت است. علی رضا را ظهر و ساعت ها قبل از همایش روز کارگر در پارک گرفته بودند. همان شب هم ماموران او را آوردند و کیس کامپیوتر برادرش را هم بردند. او را یک بار دیگر نیز در ماجرای دانشگاه زنجان اذیت کردند و حالا هم بدون هیچ توضیحی نگه داشته اند و وقتی پی گیری کردم گفتند پرونده اش زیر دست آقای حداد و سیاسی است. پسر من رشته اش فیزیک هست و اصلا کارش نجوم هست چرا برای او پرونده سازی می کنند؟ من دیگر خسته شده ام، مدام می گویند سکوت کنید. آخر تا کی ؟»

پدرو مادر طه ولی زاده دانشجو و فعال حقوق زنان نیز با عصبانیت از برخوردها انتقاد دارند. مادر او می گوید :« هر جا می رویم به در بسته می خوریم . هیچ کس به فریاد ما نمی رسد. من اشتباه کردم که به پسرم یاد دادم که با ادب باشد و راه درست را انتخاب کند. من دیگر سکوت نمی کنم، ظاهرا از سکوت ما به نفع خود استفاده می کنند. بچه ای که هرلحظه می دانستم کجاست اکنون نمی دانم در این چند روز کجاست و چه می کند و با او چه می کنند؟» پدر طاها نیز می گوید : «هیچ کس حرف راست نمی زند. حتی در مورد بودن یا نبودن آقای جمشیدی چندبار به ما اطلاعات دروغ دادند وگفتند بعد از کنفرانس مطبوعاتی به دفترشان می آیند، جای ما را عوض کردند، با زنجیر جدایمان کردند و حالا می فهمیم که آقای جمشیدی از راه دیگری وارد دفترش شده است درحالیکه این ها گفتند امروز نمی آید»

مادر امیریعقوبعلی دانشجو نیز می گوید:« متاسفانه انگار به شعور ما توهین شده است. گفتند بیایید بالا رفتیم بالا .آنجا ما را نگه داشتند وبعدایشان رفتند داخل . آخر هم به ما گفتند بروید سه شنبه بیایید. من می خواهم بدانم مگر چه می شود که 5 دقیقه با والدین صحبت کنند ؟»

نامه دادخواهی خانواده به کمیسیون های اصل نود و امنیت ملی

امروزپس از انتظار زیاد برای دیدار با اقای جمشیدی، پدر ومادرهای عصبانی و نگران برخی زندانیان برای پرداخت پول و ملاقات به سمت اوین رفتند و برخی هم به سمت مجلس. با وجود این که سه شنبه ها روز ملاقات زندانیان زن و واریز پول برای آنان است، در آنجا هم موفقیتی حاصل نشد. مادر یکی از زندانی ها می گوید:« به ما گفتند نیازی نیست پول بریزید چون بزودی آزاد می شوند ».

در مجلس هم خانواده بازداشتی ها دو نامه به کمیسیون اصل نود و کمیسیون امنیت ملی نوشته و امضا کرده وتحویل دادند و سپس راهی دادگاه انقلاب شدند. مادر کاوه مظفری می گوید:« بعد از جواب سربالای آنها ما به سمت مجلس رفتیم و نامه ای را به اتفاق دیگر خانواده ها به کمیسیون اصل نود و کمیسیون امنیت ملی دادیم و ثبت کردیم . در حال حاضراین 12 روزه یک جواب تکراری به ما می دهند، می گویند ما اطلاع نداریم ، پرونده نیامده ، ما نمی دانیم …امروز هم هم همین جواب را دادند. تا الان سکوت کردیم و احترام گذاشتیم اما انگار صدای ما باید از رسانه های خارجی بلند شود تا جواب بشنویم . »

دادگاه انقلاب : زنان با فیش حقوقی آزاد می شوند

در دادگاه انقلاب ، خانواده مردان بازداشتی مجددا از دادیاری امنیت جویای وضعیت بازداشت شدگانشان شدند و در پاسخ مسئول دفتر بازپرس امنیت آقای سبحانی به آنها گفت هنوز پرونده ها به دفتر بازپرسی نیامده است، همچنین در مورد بازداشتی های زن دفتر دادیاری امنیت با مسئولیت آقای حیدری فرد پاسخگو بود . مادر افسانه عظیم زاده از بازداشت شدگان روز جهانی کارگرمی گوید” به ما گفتند همه زنان با فیش حقوقی آزاد می شوند باید فیش حقوقی آماده کنیم. ” رزا دختر مریم محسنی هم همین جواب را گرفته است اما چندان خوش بین نیست «این ها هربار یک جواب می دهند ومن دیگر اعتمادی به این گفته ها ندارم. خواهرم داروهای مادرم را با نامه کتبی آقای حیدری فر به اوین برده بود اما تا دیشب که مادرم تماس گرفت دارویی به دستش نرسیده بود»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours