گفتگو با ژیلا بنی یعقوب، از فعالان «همگرایی جنبش زنان» و برنده جایزه شجاعت در روزنامه نگاری سال 2009

۰ min read

29 اردیبهشت 1388

مدرسه فمینیستی: سه نفر از روزنامه نگاران مدافع حقوق بشر یک روزنامه نگار از بلاروس که بارها بازداشت شده و تمام طول شب توسط پلیس مورد بازجویی قرار گرفته است ، یک خبر نگار رادیو از کشور کامرون که به خاطر پخش برنامه هایی در مورد حقوق بشر و آزادی رسانه جان خود را در معرض خطر قرار داده است و یک خبرنگار ایرانی که گزارش هایش در مورد موضوع های حساس سیاسی و اجتماعی، بخصوص در مورد تضییع حقوق زنان، بارها موجب زندانی شدن وی شده است برندگان امسال جایزه بین المللی شجاعت در روزنامه نگاری بنیاد رسانه های زنان شده اند .

جودی وود راف ، مدیر اهداء جایزه شجاعت در روزنامه نگاری ، اعلام کرد : این روزنامه نگاران که در حرفه خود فوق العاده عالی هستند ،حرفه روزنامه نگاری را در سه کشوری انتخاب کرده اند که جستجوی حقیقت، آنها را در معرض خطر دستگیری ، حمله فیزیکی و یا حتی مرگ قرار داده است. وی افزود : با این همه این روزنامه نگاران جسور برای سالها زندگی و جان خود را به خطر انداخته اند تا با گزارشهای خود بر زوایای تاریک زندگانی مردمان خود روشنایی بخشند و ذهن ما را نیز روشن کنند .

در بیانیه «بیناد بین المللی رسانه های زنان» در معرفی ژیلا بنی یعقوب یکی از برندگان جایزه شجاعت در روزنامه نگاری آمده است :

“ژیلا بنی یعقوب 38 ساله گزارشگر مستقل و سردبیر وب سایت «کانون زنان ایرانی» در ایران است بنی یعقوب در یکی از محدودترین کشورهای دنیا کار می کند جایی که هم به واسطه زن بودن و هم به خاطر خبر نگار بودن، محدودیتهای بسیاری وجود دارد . ژیلا بنی یعقوب همواره از بیدادهای اجتماعی و دولتی که به ویژه بر زنان اثر گذار بوده گزارش هایی تهیه کرده است او بارها از کار بیکار شده است چرا که از سانسور مقالات و گزارشهایش سر باز زده است. همچنین تعدادی از روزنامه هایی که وی در انها مشغول به کار بوده است توسط دولت تعطیل شده اند.
این بیانیه در ادامه می افزاید: « ژیلا بنی یعقوب بارها به کشورهای منطقه خاورمیانه سفر کرده است و در مورد زندگی زنان و پناهندگان در زمان جنگ گزارشاتی نوشته است . موضوعات گزارشات ژیلا بنی یعقوب او را هدف حملات دولت قرار داده است چنانچه بارها منجر به حمله، دستگیری و یا زندانی شدن وی شده است.»

ایرینا کالیپ دیگر برنده جایزه 41 ساله و اهل بلاروس است بلاروس یکی از کشورهایی است که بیشترین فشار را بر روزنامه نگاران وارد می کند . کالیپ پس از کار کردن برای روزنامه های متعددی که اغلب توسط دولت تعطیل میشد اکنون به حرفه روزنامه نگاری در یکی از روزنامه ها می پردازد. او پس از دستگیری تمام طی شب را مورد بازجویی و ضرب و شتم نیروهای پلیس قرار گرفت و از ان زمان تاکنون نیز به طور مداوم تحت نظارت و کنترل پلیس می باشد

اگنس تایل گزارشگر 29 ساله شبکه دوم بین المللی رادیو و تلویزیون کامرون دیگر برنده جایزه شجاعت در روزنامه نگاری سال 2009 می باشد تایل در مورد حقوق بشر و آزادی رسانه ها گزارشاتی داده است که شامل فساد دولتمردان نیز می شود در سال 2006 تایل به تهدیدهای بسیار روبرو شد از او خواسته شده بود که از پیگیری و تعقیب فساد دولتمردان چشم پوشی کند و چندی بعد توسط مردان ناشناس و با تهدید چاقو از منزل شخصی اش ربوده شد و پس از ضرب و شتم بسیار در دره ای رها گردیدبعد از بهبودی مصمم شد تا به حرفه روزنامه نگاری خود ادامه دهد .

گفتگویی کوتاه با ژیلا بنی یعقوب در مورد اعطای جایزه شجاعت در روزنامه نگاری

ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار و عضو «همگرایی جنبش زنان» در گفتگویش با مدرسه فمینیستی ضمن تشکر از زنان فمینیست دست اندرکار اهداء این جایزه، معتقد است که «این جایزه را متعلق به همه خواهران عزیز و زحمتکش ام در کلیه روزنامه های ایران و همینطور متعلق به همه وب سایت های زنان در کشورم می دانم که با دشواری های زیاد به کار روزنامه نگاری و بیان حقیقت مشغول هستند. دشواری هایی که هم در فضای داخلی روزنامه ها از سوی حاکمیت پدرسالارانه بر آنها اعمال می شود و هم از سوی نهادهای حکومتی، با این حال دست از تلاش بر نمی دارند و بیان حق را وظیفه خود می دانند».

او سپس افزود: «دوست جوانی امروز برایم به همراه پیام تبریکش نوشت که چیزی که خیلی خوشحالش کرده، دیده شدن زحمت های یک روزنامه نگار زن است و تاکید کرده این برای او و دوستانش که تازه کارند آموزنده و امیدوار کننده است. من هم امیدوارم چنین جایزه هایی موجب تقویت روزنامه نگاران زن ایرانی باشد. به ویژه روزنامه نگارانی که در حوزه دفاع از حقوق زنان کار می کنند.»

از ژیلا بنی یعقوب در مورد مشکلات زنان روزنامه نگار می پرسیم و او پاسخ می دهد: «زنان روزنامه نگار به خودی خود در حاکمیت اقتدار مردانه بر فضای روزنامه های ایران با چالش های بسیار زیادی روبرو هستند، چه برسد به اینکه این زنان به هرصورت برای انعکاس اخبار زنان و مشکلات آنان تلاش کنند . اغلب روزنامه نگاران زن در ایران هر روز مجبور ند به مدیران خود اعتراض کنند. اعتراضی که گاه به یک جنگ شبیه می شود. اعتراض به همه چیز، از سانسور خبرهای گرفته تا روابط غیر شفاف و غیر دمکراتیک در روند تصمیم گیری در باره تیتر های صفحه اول روزنامه، که متاسفانه اغلب اوقات به اخبار زنان و حقوق بشری بی توجهی کامل دارد. اعتراضی که گاه مرزی ندارد. امیدوارم چنین جایزه ای موجب جلب توجه مردم به تلاش ها و همینطور مشکلات روزنامه نگاران زن در ایران شود.»

گفتنی است که «همگرایی جنبش زنان» جدیدترین ائتلاف فعالان و گروه های مختلف جنبش زنان است که برای طرح مطالبات در فضای انتخاباتی از حدود 2 ماه پیش شکل گرفته است. ژیلا بنی یعقوب و «کانون زنان ایرانی» یکی از اولین افراد و گروه های تشکیل دهنده این ائتلاف بوده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours