ادامه نگرانی‌ها درباره سرنوشت لایحه حمایت از خانواده :مجلس پس از انتخابات به چند همسری رای می‌دهد؟

6 خرداد 1388

کانون زنان ایرانی (ترانه بنی یعقوب): بررسی لایحه حمایت از خانواده به بعد از انتخابات موکول شد. لایحه‌ای که توسط قوه قضائیه طرح و به خاطر افزودن بند 23 توسط دولت محمود احمدی نژاد به لایحه چند همسری هم معروف شده است.

ماده ۲۳ این لایحه امکان در اختیار داشتن همسر دائم بعدی را برای مرد تسهیل می‌کند. این بند پس از مطرح شدن مورد انتقادهای شدید فعالان و مدافعان حقوق زنان از اقشار مختلف و طیف‌های گوناگون سیاسی قرارگرفته است.

این انتقادها و اعتراض‌ها سر انجام موجب شد که کمیسیون قضائی مجلس دو بند اضافه شده توسط دولت را حذف کند. اکنون این لایحه با دو بند حذف شده پیشنهادی دولت یعنی ماده 23 (ماده چند همسری) و ماده 25 (مالیات بر مهریه) در انتظار مطرح شدن در صحن علنی مجلس است.

اما برخی از فعالان حقوق زنان موکول شدن بررسی این لایحه رادر صحن علنی مجلس پس از انتخابات با نگرانی دنبال می‌کنند. آنها می‌پرسند چقدر ممکن‌است شرایط سیاسی جامعه بر روند بررسی این قانون تاثیرگذار باشد؟ به اعتقاد تحلیلگران تصمیم‌گیری مجلس در این زمینه تا اندازه زیادی تحت تاثیر سیاست‌های دولت دهم خواهد بود.

محمد تقی رهبر، عضو کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «اینکه بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس به بعد از انتخابات موکول شده ربطی به بازگشت بندهای حذف شده ندارد. چرا که اکنون لایحه کیفر اسلامی در دست بررسی است و نوبت بررسی این‌گونه مقرر شده است. هر چند وقتی لایحه‌ای در صحن علنی طرح می‌شود این امکان وجود دارد که جمعی از نمایندگان طرحی را تهیه و درباره مواد حذف شده بحث کنند، این امکان ضعیف یا ممنوع نیست.»

فریده غیرت، حقوقدان اما درباره این موضوع عقیده دیگری دارد:«قاعدتا وقتی موادی در کمیسیون حذف می‌شود نباید دوباره در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد آن هم ماده چند همسری که با آن همه انتقاد و اعتراض مورد نقد و بررسی دوباره کمیسیون قضائی قرار گرفت. اگر دوباره این مواد در صحن علنی بررسی شوند فلسفه کمیسیون زیر سوال می‌رود؟ مگر آنکه در طرح دوباره این مواد تعمدی در کار باشد.»

رهبر می‌گوید: «این بحث درستی نیست چون فقط زمانی سایر نمایندگان درباره یک طرح نمی‌توانند نظر دهند که آن ماده 85 شده باشد. یعنی نمایندگان کمیسیون خاص درباره آن قانون اختیار تام دارند که در این صورت اصلا لازم نیست قانون در صحن علنی مجلس مطرح شود. اما درباره لایحه حمایت از خانواده این اختیار تام به کمیسیون داده نشده و ممکن است تعدادی از نمایندگان بخواهند درباره بندهای حذف شده طرحی تهیه کرده و آن را بررسی کنند. به هر حال بررسی این لایحه به بعد از انتخابات موکول شده‌است.»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours