سیمین بهبهانی از «همگرایی زنان» سخن می گوید

11 خرداد 1388

بهبهانی: مطرح کردن خواسته‌ها، به هیچ عنوان بد نیست.

رادیو زمانه ـ شیرین فامیلی

سیمین بهبهانی، بانوی غزل ایران و حامی جنبش زنان، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به فعالان جنبش زنان نوشته است: «‌دخترانم، خواهرانم چه شد که در چشمانتان تردید می‌بینم و در کلامتان گله می‌شنوم؟»
نامه خانم بهبهانی که در وب سایت مدرسه فمینیستی منتشر شده، در واکنش به انتقادها و بحث‌هایی است که در روزهای اخیر درباره «همگرایی جنبش زنان» برای طرح مطالبات در انتخابات مطرح می‌شود. در بعضی از این انتقادها گفته شده، همگرایی جنبش زنان حرکتی موازی با کمپین یک میلیون امضا و یا برای بی‌رنگ کردن آن شکل گرفته است.

سیمین بهبهانی آن‌گونه که خود در پایان این نامه ذکر کرده از نخستین امضا کنندگان کمپین و همگرایی جنبش زنان است. او در این نامه خطاب به فعالان جنبش زنان نوشته است:

«‌اگر کسانی با عقاید و اندیشه‌های خاص به همگرایی دعوت شوند، فعالیت و همگامی آن‌ها تنها در حوزه برابری حقوق زن و مرد و پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض خواهد بود و البته باورها و ارزش‌های هر کس را نیز محترم می‌داریم.»

در گفت و گو با خانم بهبهانی، او ابتدا روی این نکته تأکید کرده و «همگرایی» را نشانه اتحاد رو به گسترش زنان دانست و گفت:

‌‌من در همگرایی زنان هیچ موضوع بدی نمی‌بینم. چه اشکال دارد که مثلاً خانم طالقانی که عقاید خود را دارد و در ضمن آزادی‌خواه و خواهان حقوق برابر زن و مرد است، بیاید همدلی و همکاری کند. به نظر من این مسأله تا جایی که به منش دیگران صدمه نزند، هیچ اشکالی ندارد و نشان دهنده اتحاد است.

چرا ما کمپین یک میلیون امضا درست کردیم؟ آیا می‌خواستیم تمام امضا کنندگان آن، از افراد یک شکل و یک عقیده باشند؟ و یا می‌خواستیم از عقاید مختلف کمک بگیریم؟ بنابراین کسانی که همگرا و همدل می‌شوند و فعالیت می‌کنند، هیچ کدام ضرری به عقاید و منش‌های دیگران نمی‌رسانند و هر کدام از ما عقاید خودمان را داریم.

سیمین بهبهانی، بانوی شعر ایران

شیرین فامیلی: خانم بهبهانی! به دنبال مطرح کردن خواسته‌های همگرایی زنان، بعضی از کاندیداهای ریاست جمهوری در واکنش به این خواسته‌ها در سخنان خود وعده‌هایی به زنان دادند. شما فکر می‌کنید رییس جمهور آینده در عمل به این خواسته‌ها پاسخ خواهد داد؟

سیمین بهبهانی: مطرح کردن خواسته‌ها را به هیچ عنوان بد نمی‌دانم و با خوش‌بینی به آن نگاه می‌کنم. ما همیشه باید خواسته‌های خود را مطرح کنیم، اما این‌که به خاطر این خواسته‌ها به کسی رأی بدهیم، از نظر من این چهار نفر تفاوت زیادی ندارند.
البته بعضی‌ها مانند آقای کروبی بهتر حرف می‌زنند، یا بعضی‌ها عقاید روشن‌تری دارند، ولی نتیجه یکسان است زیرا همه این‌ها از یک فیلتر گذشته و برای کاندیدا شدن پذیرفته شده‌اند.
در کشوری که هشتاد میلیون جمعیت دارد و چهل میلیون نفر می‌توانند رأی بدهند، نباید چهار کاندیدا را معرفی کنند و بگویند باید یکی از این چهار نفر را قبول کنی که به نظر من زیاد با هم تفاوتی ندارند.‌
شیرین فامیلی: شما حمایت از این دو حرکت را به نفع اهداف کلی جنبش زنان می‌دانید‌؟

سیمین بهبهانی: بله دقیقاً همین‌طور است. هر چقدر زنان منسجم‌تر و نزدیک‌تر باشند، زودتر به هدف می‌رسند. این‌ها چه رأی بدهند یا نه و چه انتخابات را تحریم کنند یا نه، مسأله این است که یک نفر انتخاب یا انتصاب خواهد شد و بر مسند خواهد نشست. پس هیچ عیبی ندارد از حالا آن شخص را مکلف کنند که اگر بر مسند ریاست جمهوری نشست، باید خواسته‌های جنبش زنان را برآورده کند.

شیرین فامیلی: خانم بهبهانی! شما فکر می کنید تا چه حد تغییر قوانین در بخش مربوط به خواسته‌های زنان امکان‌پذیر است؟

سیمین بهبهانی: در آغاز کار، ما در کانون نویسندگان اولین دستنوشته‌های قانون اساسی را بررسی کردیم و خود من در این خصوص سخنرانی کردم و یادآور شدم که حقوق زنان در این قانون بسیار پایمال شده است. اتفاقاً در بازنگری اولین دستنوشته‌های قانون اساسی، این نکات در نظر گرفته و اصلاح شد.
اصلاح همیشه ممکن است و ما منتظر هستیم نکاتی در قانون اساسی اصلاح شود تا زودتر کشور ما به آبادی، آزادی و تعالی برسد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours