مطالبات جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی «استان لرستان» از کاندیداهای ریاست جمهوری

10 خرداد 1388

اخبار روز: تدوین کنندگان این بیانیه جمعی از فعالان عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و مدنی استان لرستان ضروری ترین خواسته ها و مطالبات مردم لرستان را به نامزدهای محترم ریاست جمهوری دهم ارایه نموده و امید داریم که نامزدها بر این خواسته ها مهر تایید زده و برای برآورده کردن آن ها تعهد الزام آور بسپارند.

1- همگام و همراه سایر هموطنان، احزاب و تشکل های سیاسی، مدنی کشور، خواستار صیانت از اعتبار و آبروی میهن باستانی مان در عرصه های بین المللی، رفع تنش ها و بحران های بی حاصل با جامعه جهانی، سامان دهی اساسی و اصولی وضعیت اقتصادی کشور در ابعاد گوناگون ،حاکمیت بی چون و چرای قانون ،رفع فقر و محرومیت، تبعیض و بی عدالتی در همه زمینه ها و مناطق کشور، استفاده از همه افراد و نیروها برای توسعه کشور، بدون توجه به جنسیت، قومیت و مذهب، دفاع از کلیه حقوق مدنی و انسانی، برقراری امینت اقتصادی، سیاسی و روحی، روانی برای آحاد ملت و …. هستیم و برآورده کردن این خواسته ها در تمامی پهنه ایران زمین مصر بوده و پای می فشاریم.

2- مدیریت ارشد استان که براساس رابطه با باندهای سیاسی و کانون های قدرت و نفوذ شکل گرفته است تا کنو ن نه تنها هیچ برنامه ای در راستای بهره برداری بهینه از منابع انسانی و پتانسیل های کم نظیر استان ارایه ننموده و دچار روز مره گی مفرط گردیده است بلکه طی سه دهه گذشته با از دست دادن فرصت ها یکی پس از دیگری، ضربات جبران ناپذیری بر حیات اجتما عی، فرهنگی و اقتصادی مردم این دیار وارد کرده است که نتیجه آن وضعیت از هم گسیخته و اسفباری است که اینک در بخش ها و زوایای مختلف زندگی مردم استان لرستان بروز نموده است و توسعه لرستان با حرکت لاک پشتی خود را در انتهای جدول توسعه کشور قرار داده است بنابراین اعلام می داریم با وجود مدیریت باندی و رانتی که سرزمین لرستان را میدان کار آموزی و پلکان ترقی خود می پندارد راه به جایی نخواهیم برد، ما خواهان تعیین مدیریت ارشد استان براساس تخصص، تجربه، کارایی، دلسوزی و توان راهبری توسعه همه جانبه استان در تعامل و همفکری نزدیک با صاحب نظران و نهادهای مدنی و صنفی استان می باشیم.

3- به جرات می توان گفت که به جز موارد پراکنده و جسته و گریخته، هیچ گونه سند مدون علمی برای توسعه لرستان (میان مدت و بلند مدت) که راهنمای عمل مجریان قرار بگیرد وجود ندارد! بر این اساس ما خواستار تدوین سند توسعه استان به صورت علمی در ابعاد گوناگون و به تفکیک بخش ها و زیر بخش های متفاوت هستیم تا همواره به عنوان معیار توسعه پایدار استان و ارزیابی عملکرد قرار بگیرد.

4- لرستان در سه دهه گذشته به هیچ وجه به حق قانونی خود از لحاظ توسعه همه جانبه ناشی از درآمد های هنگفت نفت و گاز کشور نرسیده است و اکثر مقامات ارشد کشور همواره بر این موضوع اعتراف و مهر تایید زده اند در حالی که استان های برخودار، از نفوذ خود در ارکان حاکمیت استفاده نموده و با دلارهای نفتی به توسعه نسبی در اکثر زمینه ها دست یافتند لرستان سر به زیر و بدون چشمداشت مشغول دفاع از مام مهین در مقابل هجوم بیگانگان و نثار خون فرزندان خود بوده است، زیر ساخت ها و پروژه های مهم صنعتی این استان ها از طریق سرمایه گذاری دولتی اجرا شد اما در لرستان کار مهمی انجام نگرفت به همین دلیل است هنگامی که از لرستان وارد بعضی استان های همجوار می شویم، احساس می کنیم به کشوری دیگر وارد شده ایم! ما با صراحت و قاطعیت خواهان جبران گذشته از سوی مسئوو لان و رفع سریع این اجحاف آشکار در حق مردم لرستان هستیم.

5- لرستان یکی از کانون هان مهم تمدن، فرهنگ و هنر ایران زمین و ساکنان آن از اصیل ترین اقوام کشور هستند این واقعیت مستند به آثار باستانی و تاریخی متنوع این خطه و فرهنگ و هنر بالنده آن و اخلاق و آداب آراسته مردمش می باشد اما متاسفانه دستگاه ها و رسانه ها به ویژه صدا و سیمای مرکز (و به تبع آن صدا و سیمای استان) نه تنها به این سرمایه بزرگ ملی توجه کافی مبذول نمی دارند بلکه به کرات آن را مورد بی مهری قرار داده اند ما با حساسیت ویژه خواهان راه یابی جلوه های فرهنگ، تمدن، هنر و سیرت پاک و ستودنی مردم این دیار از میهن مان به برنامه های صدا و سیما و جلو گیری از کج فهمی های رسانه ای از صداقت مردمان لر هستیم.

6- امروزه اکثر خانواده های لرستانی از فقر و ناداری استخوان سوز، بیکاری افسار گسیخته، اعتیاد و سایرآسیب های اجتماعی در امان نیستند. خیل دختران و پسران تحصیل کرده، بدون امید به آینده، روز و شب را سپری می نمایند ، بیکاری استان به ویژه در شهرهای فوق العاده محروم آن در حساب و کتاب نهادهای رسمی متولی آمار نمی گنجد! عفریت فقر و محرومیت، چنگال بی رحم خود را در روح و روان فرزندان لرستان فرو برده است! تن دادن به کارگری ساده در بنادر کشور و شهرهای بزرگ و در مواردی زنده به گور شدن در زیرآوار ساختمان های قدیمی، سرنوشت محتوم تعدادی از این فرزندان نومید و مستأصل است که اخبار آن را همگان شنیده اند این در حالی است که مقامات ارشد دولتی هیچ برنامه مدون و زمان بندی شده ای برای رفع تدریجی این فاجعه خانمان سوز در سطح استان ارائه نداده اند!

ما خواهان آن هستیم که کارگروهی مرکب از مجرب ترین کارشناسان و نخبگان استان با پشتیبانی عملی دولت، به بررسی ابعاد گوناگون بی کاری مفرط در استان و ارائه راه حل های منطقی و علمی به مهار تدریجی آن بپردازد تا سایه این شور بختی از سر مردم لرستان کم رنگ تر شود

7 _صنعت لرستان با وجود واحدهای محدود تولیدی و صنعتی به نفس نفس زدن افتاده است! به گفته خود مسوولان،شهرک های صنعتی به گورستان واحدهای صنعتی و تولیدی کوچک و غیر فعال تبدیل شده اند. مهم ترین واحد های صنعتی مانند پارسیلون،کشت و صنعت،نساجی، یخچال سازی،چرم و پوست و …..یا در تعطیلی کامل به سر می برند یا به رکود کشانده شده اند و کارگر های آنان به جمع دیگر بیکاران استان پیوسته اند. دولت های گذشته و مدیریت ارشد استان که خود از عوامل این گرفتاری بزرگ محسوب می شوند، وعده ی راه اندازی مجدد و فعال کردن دو باره ی واحد های تعطیل شده و مشکل دار را سر داده اند ، اما تا کنون اقدام مؤثری انجام نگرفته است.

ما خواستار آن هستیم که رفع مشکلات صنعت استان در صدر برنامه ها ی دولت آینده در لرستان قرار بگیرد و از همه ی عوامل و امکانات برای رفع معضل گریبان گیر صنعت استان بهره گیری شود.

8_ استان لرستان رتبه نخست معادن سنگ های ساختمانی و تزیینی کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که صنایع پایین دستی و وابسته به آن به وجود نیامده اند. صدها معدن سنگ با ارزش در سطح استان با حرص و ولع به طور مداوم و پیوسته استخراج می شوند و انواع سنگ های تزیینی به صورت خام و بدون ارزش افزوده روانه سایر مناطق وخارج از کشور می گردد و این منبع عظیم اقتصادی نتوانسته تاثیری در زندگی لرستانی ها بوجود بیاورد. ما تاکید می کنیم که صنایع وابسته به سنگ در داخل لرستان احداث شود و برای واگذاری معادن، مردم استان در اولویت قرار بگیرند. همچنین باید بخشی از درآمد این معادن برای عمران و آبادانی استان در نظر گرفته شود.

9- ذخیره قابل اعتمادی از نفت خام در بخش های جنوبی و جنوب غربی استان کشف شده است در حال حاضر در شهرستان پلدختر، حجم قابل توجهی از نفت خام استخراج و روانه پالایشگاه ها و کارخانجات پتروشیمی سایر مناطق می گردد، ما با اصرار تمام خواهان احداث پالایشگاه و واحدهای صنعتی پتروشیمی در استان جهت فرآوری نفت خام و ایجاد اشتغال پایدار برای خیل عظیم جمعیت بیکار هستیم.

10- استان لرستان دارای حدود 850 هزار هکتار اراضی زراعی( 5 درصد کل اراضی زراعی کشور ) و قریب به 20 میلیارد متر مکعب آب های جاری و زیر زمینی( حدود 15 درصد حجم کل آب های کشور ) است اما متاسفانه با وجود تنوع اقلیمی،خاک مستعد و آب فراوان به علت سوءمدیریت و عدم برنامه ریزی مسوولان این قابلیت ها نتوانسته است در خدمت توسعه کشور و استان قرار بگیرد.

مایه تاسف عمیق است که در سرزمین سراب ها، رودخانه ها و چشمه سارها، اراضی بسیار مرغوب لرستان و صاحبان رنج دیده آن ها، « همچون تشنه بر لب شط! » هستند و 600 هزار هکتار زمین (75 درصد کل اراضی زراعی استان ) همچنان تشنه کام باشند. از آن گذشته زراعت و باغبانی استان عمدتا به تولید غلات و حبوبات و میوه جاتی می پردازد که بدون فرآوری (در نبود صنایع تبدیلی ) روانه بازار مصرف می گردد و درآمد آنچنانی به بار نمی آورند. در استان لرستان صنایع جانبی وابسته به بخش دام وجود ندارند و به جز چند واحد تولیدی شیر، خبری از طیف متنوع صنایع وابسته به دام نیست، داستان غم انگیز انهدام و نابودی مجتمع کشت و صنعت لرستان و کارخانه چرم و پوست به عنوان یکی از صنایع جانبی مهم استان بر کسی پوشیده نیست.

بر این اساس ما اعلام می کنیم استان زرخیز لرستان از نظر کمیت و کیفیت منابع خاک و منابع آب، تنوع اقلیمی، منابع و تنوع دام و محصولات دیگر، بر اکثر استان های کشور برتری دارد و این حق طبیعی و مسلم مردم لرستان است که با برنامه ریزی و مدیریت صحیح از یک کشاورزی و دامپروری مدرن و مکانیزه برخوردار شوند تا کمک شایان توجهی به ایجاد اشتغال مولد در سراسر استان و حتی کشور گردد.

11- شاه کلید توسعه کشاورزی استان، آبی کردن دشت های آن با استفاده از آب سرشار سه رودخانه بزرگ سیمره، کشکان و سزار و صدها رودخانه کوچک و بزرگ موجود در مناطق بالا دست آن هاست.چه مظلومیتی بالاتر از اینکه لرستان با دارا بودن پتانسیل 20 میلیارد متر مکعبی آب های روان و زیرزمینی و 5/13 میلیارد متر مکعب آب خروجی از استان تنها دارای 200 هزار هکتار زمین آبی که آن هم عمدتا به روش سنتی آبیاری می شوند باشد!؟ اوج مظلومیت و محرومیت لرستان زمانی فرا رسیده که در عین نیاز به یک زندگی شرافتمندانه، منابع آبش را با صرف هزینه های صدها میلیارد تومانی روانه کویر ایران می کنند . دولت فعلی و دولت های گذشته تبعیض و بی عدالتی و اجحاف آشکار را در حق مردم لرستان در زمینه پروژه های تامین آب کشاورزی که به حد اعلی و غیر قابل تحمل رسانده اند . کلیه پروژه های کوچک تامین آب کشاورزی استان به خاطر نبود بودجه سال ها ست که به گل نشسته اند در حالی که برای دیگران میلیارد، ملیارد هزینه می کنند!

طی سه دهه گذشته پروژه ای که حتی هزار هکتار از اراضی دیم لرستان را آبی کرده باشد اجرا نشده است!! به عنوان فرزندان این خطه از میهنمان به دولت آینده هشدار می دهیم تا دیر نشده این اجحاف و ظلم بزرگ را از سر مردم بی دفاع لرستان رفع نماید و گرنه سرانجام این حق کشی ها تبدیل به عقده ای چرکین خواهد شد که عواقب و تبعات آن دامن عاملین این تبعیض ها را در بر خواهد گرفت.

12- منابع طبیعی سرشار و محیط زیست متنوع لرستان از جمله مزیت های نسبی هستند که متأسفانه به علت سوء مدیریت در حال تخریب روز افزون می باشند. هرساله مساحت قابل توجهی از جنگل های استان قطع یا سوزانده می شوند و مراتع آن فقیرتر می گردند. نسل تعدادی از گونه های با ارزش گیاهی و جانوری استان منقرض و تعداد دیگری با تهدید جدی مواجه هستند هشدار می دهیم که این روند نه تنها زندگی مردم لرستان را به مخاطره می اندازد بلکه سایر استان های کشور را نیز با بحران کم آبی و حتی خشکسالی مواجه می سازد. انتظار داریم که با تدارک امکانات، تامین اعتبار و برنامه ریزی صحیح و مدیریت عالمانه در حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست لرستان کوشش جدی به عمل آید.

13- توریسم و اکوتوریسم از مزیت های فرهنگی و اقتصادی مهم لرستان هستند که تنها بر سر زبان مسوولان این استان جاری شده است و اقدام عملی و زیر بنایی بسیار کمی در این رابطه انجام گرفته است. محیط زیست متنوع، مناظر و چشم اندازهای طبیعی، رودخانه ها و آبشارها و تالاب ها و دریاچه های زیبا و جذاب، آثار باستانی و تاریخی گوناگون و سرانجام فرهنگ و هنر اصیل لرستان، همه و همه مزیت های نسبی آن برای توسعه صنعت گردشگری در این استان می باشند متاسفانه توریسم با همه اهمیت آن در همان مراحل اولیه خود یعنی تدارک حداقل زیر ساخت ها از قبیل راه، امکانات رفاهی ،اقامتگاه و هتل در جا می زند! از رییس جمهورآینده انتظار داریم که چشم خود را بر این همه توانمندی و جاذبه کم نظیر آشکار در کوه و دشت لرستان نبندد و با توجه ویژه ،گامی اساسی در راه شکوفایی صنعت توریسم لرستان در زمینه های مختلف بردارد.

14- آموزش و پرورش و آموزش عالی به عنوان زیر بنای توسعه انسانی استان، از باز دهی پایینی برخوردارند. کیفیت پایین آموزشی و سیاست زدگی مدیریت نهادهای آموزشی استان کاملا مشهود است . ادامه این روند چیزی جز هدر دادن و نابود کردن استعداد جوانان این خطه و دلسردی و استیصال معلمان زحمت کش نیست. وضعیت آموزش عالی استان نیز چنگی به دل نمی زند. در حالی که دانشگاه اصلی لرستان از نظر سطح آموزشی و پژوهشی، تعداد رشته ها و دانشکده ها، امکانات رفاهی ،تجهیزات کتابخانه ای و آزمایشگاهی، خدمات دانشجویی و …. در رده مناسبی نیست، واحدهای آموزش عالی با کیفیت بسیار نازل در سطح استان گسترش داده می شوند تا با خالی کردن جیب خانواده ها مدارک تحصیلی بی ارزش و بی کیفیت را در کف فرزندانشان بگذارند! مضافا آنکه معلمان دلسوز و فداکار، مدرسان و اساتید با تجربه و عالم و اعضای هیات علمی موسسات آموزشی عالی استان از ناحیه مدیریت های باندی و سیاسی حاکم بر مراکز علمی و آموزشی در رنج و فشار هستند و زمینه خدمت متعهدانه به کشور و استان برایشان مهیا نیست به این لحاظ ما خواهان برقراری سیستم مدیریت علمی و کارآمد با نظر معلمان و اساتید در آموزش و پرورش و کلیه مراکز آموزشی عالی استان و همچنین تدارک امکانات علمی، آموزشی، پژوهشی و رفاهی در سطح مدارس و دانشگاهی هستیم تا شاهد شکوفاهی استعدادها و بروز نبوغ جوانان این خطه به عنوان پایه اصلی توسعه استان باشیم.

15- حرفه آموزی برای لرستانی که از درد و رنج بیکاری به خود می پیچد، بسیار ضروری است. براین اساس ما خواستار گسترش واحد ها و مراکز آموزشی فنی و حرفه ای با تجهیزات و امکانات کافی در سراسر استان هستیم.

16- امکانات، فضاها، تاسیسات و خدمات زندگی شهری در اکثر شهرهای استان دارای وضعیت اسف باری است که نمونه کامل آن شهر خرم آباد (مرکز استان) می باشد ما خواهان دست یابی به ساز و کارهای مناسب جهت بهبود وضعیت زندگی شهری در سراسر استان با بهره گیری از همکاری همه جانبه شهروندان هستیم. بویژه توجه به بافت های فرسوده در شهرهای خرم آباد، بروجرد و دورود که منشاء معضلات فراوانی برای سلامت زندگی مردم گردیده است.

17- زیر ساخت های توسعه و سرمایه گذاری در استان اعم از راه ها، مخابرات، IT و اینترنت، فرودگاه، حمل و نقل ریلی، هتل ها و اقامتگاه ها، شهرک های صنعتی، مراکز بهداشتی و درمانی، فرهنگسراها، امکانات و فضاهای ورزشی از وضعیت مطلوب و مساعدی برخوردار نیست. اکثر پروژه ها بودجه کافی برای اتمام و بهره برداری ندارند و ساخت تعدادی از این پرو‍‍زه ها آن قدر به طول انجامیده است که در میان مردم به عنوان آثار باستانی مشهور گردیده اند ! ما خواهان اختصاص بودجه کافی و تسهیلات و امکانات سهل الوصول برای سرمایه گذاران به منظور سرعت بخشیدن به روند ایجاد زیر ساخت های توسعه استان در همه بخش ها و زمینه ها هستیم.
18- سیستم اداری نا کار آمد، سیستم انتظامی و دستگاه قضایی استان ،هزارن نفر از مردم لرستان را درگیر پرونده های بی سرانجام کرده است. به طوری که همواره انبوه جمعیت مراجعه کننده به این دستگاه ها را می توان مشاهده نمود، ما خواهان تسهیل بخشی به امورات مردم و انجام رسیدگی در کوتاه ترین زمان ها هستیم تا ضمن جلوگیری از درگیری ذهنی مداوم مردم به این قبیل امور، آرامش روحی و روانی که لازمه یک زندگی سالم است از آنان سلب ننماید.

19 – دولت فعلی و دولت های گذشته با نشان دادن در باغ سبز به تعدادی از مردم لرستان، آنان را ترغیب به اجرای طرح ها و پروژه های متعدد تولیدی و خدماتی نموده اند اما در ارائه تسهیلات بانکی و پشتیبانی های کارشناسی، آنان را به حال خود رها کرده اند به همین دلیل است که مطابق آنچه بر روی کاغذ وجود دارد لرستان بایستی دارای هزاران واحد تولیدی و خدماتی راه اندازی شده باشد! اما در عمل به دلیل سوء مدیریت و عدم توجه مسوولین امر ،چنین اتفاقی نیفتاده است ما خواهان بررسی همه جانبه و کار شناسی طرح ها و پروژه های پیشنهادی و سپس تدارک همه امکانات از جمله تسهیلات بانکی سهل الوصول برای افراد متقاضی می باشیم.

20 – ما فعالان سیاسی ، اجتماعی و مدنی لرستان از اعضای ستادهای تبلیغاتی نامزدهای دوره دهم ریاست جمهوری می خواهیم که هم صدا و همگام با ما با طرح مطالبات مردم لرستان (که اهم آن ها در بالا برشمرده شده اند ) اجازه ندهند رفت و آمد کاندیدا ها یا نمایندگان آن ها به استان، با سلام و صلوات به پایان برسد امروز برهمه فرزندان لرستان به ویژه اقشار آگاه و دلسوز آن فرض است که با تلاش شبانه روزی، پیگیر مطالبات معوقه مردم مظلوم این خطه باشند.

◀️  * در صورت امکان می توانید با مراجعه به ستاد های انتخاباتی ریاست جمهوری و یا شرکت در جلسات آنها گزیده ای از مطالبات این بیانیه را مطرح نمایید.

فعالان سیاسی ، اجتماعی و مدنی استان لرستان

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours