کاندیدا ها نسبت به حقوق کودکان چه موضعی دارند؟ / گفتگو با لیلا ارشد

17 خرداد 1388

رادیو فرانسه (بیژن بهرمندی): بعقیدۀ لیلا ارشد در این هیاهوی سیاسی انتخابات، کمتر توجهی به خیل عظیم کودکان کشور از سوی کاندیداها انجام می شود. او می گوید: “سئوال ما این است که کاندیدا ها چه اقدامی قرار است برای تحقق حقوق کودکان انجام دهند”؟

در جامعۀ مدنی ایران، مدافعان حقوق کودک، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردارند و سازمان های مردم نهادی که در این عرصه کار می کنند، فعالیت های چشمگیری دارند.

از آنجا که طبق تعریف پیمان نامه جهانی حقوق کودک، حدود یک سوم جمعیت جوان ایران را کودکان – یعنی افراد زیر هجده سال – تشکیل می دهند، سازمان های مردم نهادی که دفاع از حقوق کودک را سر لوحۀ فعالیت های اجتماعی خود کرده اند، در عمل، حوزۀ مسئولیتشان جمعیت چشمگیر و بسیار وسیعی را تشکیل می دهد. متاسفانه بدلیل نارسائی های متعدد حقوقی و اجتماعی، در میان کودکان، این گروهها باید با مسائل و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کنند.

یکی از قدیمی ترین سازمان های مردم نهاد مدافع کودکان در ایران، ” انجمن دفاع از حقوق کودک ” است که اخیراً در گرماگرم مبارزات انتخاباتی در ایران، بیانیۀ وزین و همه جانبه ای با مضمون مطالبات کودکان ایرانی منتشر کرده و از این رهگذر می کوشد افکار عمومی و نیز کاندیداهای ریاست جمهوری را به این شعارها حساس سازد.

بیانیه مذبور تاکید کرده است که این کار ” بدون ورود به دسته بندی ها و رقابت های انتخاباتی و سیاسی ” انجام می گیرد و صرفاً بازتاب نیازهای گروهی از افراد جامعه است که ” در حوزۀ قدرت، فاقد کمترین ابزار برای بیان مطالبات خود” هستند. بیانیه سپس به تفصیل به اصلی ترین معضلاتی که کودکان ایرانی را در معرض گرفتاری های مختلف قرار می دهد، پرداخته است.

بیانیه معتقد است که یکی از مهم ترین مشکلات در ایران نبود، تعریف مشخص و قابل دفاع از معنای ” کودک ” است. بطوریکه در عرصه های مختلف، تعریف های متفاوتی از مرزهای میان کودک و بزرگسال وجود دارد. خانم لیلا ارشد، عضو هیات مدیرۀ انجمن حمایت از حقوق کودک در بارۀ این مشکلات و نیز میزان حساسیت کاندیدا ها نسبت به مسائل کودکان توضیحاتی داده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours