حمایت گروه های گوناگون از اعتراضات مردمی

29 خرداد 1388

حمایت اساتید از اعتراضات دانشجویان

رادیو زمانه: جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای خطاب به میرحسین موسوی از وی خواستند موضوع تخلفات انتخاباتی را تا نیل به نتیجه نهایی و احقاق حقوق مردم پیگیری کند.

به گزارش قلم نیوز، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های تهران وضعیت پیش‌آمده را بسیار فراتر از تخلفات متعارف انتخاباتی و جابه‌جایی ساده در آرای صندوق‌ها برشمرده‌اند.

در این نامه آمده‌است: «گرچه ابطال انتخابات توسط شورای نگهبان، به‌عنوان حداقل مطالبه امضاکنندگان، می‌تواند ظاهر مشکل را حل کرده، و وضعیت را به شرایط قابل‌قبول بازگرداند، ولی مهم‌تر از آن جبران تحقیرهای رواداشته شده در حق مردم، عذرخواهی مجریان از اعمال انجام شده، و معرفی آمران و عاملان وارونه کردن آرا به مراجع ذیربط قضایی است.»

امضا کنندگان این بیانیه هرگونه کوتاه آمدن در مقابل حقوق مردم را خیانت به امید مردم تلقی کرده و نسبت به عواقب اجتماعی و روانی، و چه‌بسا امنیتی، ناشی از نومیدی مردم نسبت به احقاق حقوق در چارچوب قوانین موضوعه جمهوری اسلامی اعلام خطر کرده‌اند.

استعفای اساتید دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و تهران
خبرنامه امیرکبیر نیز از استعفای دسته جمعی اساتید دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف در اعتراض به حملات اخیر به دانشجویان خبر داد.

در چند روز اخیر بسیاری از اساتید دانشگاه تهران در اعتراض به حمله به کوی دانشگاه تهران استعفا دادند.

جمعی از اساتید دانشگاه امیرکبیر نیز روز یکشنبه با تحصن در مسجد دانشگاه، در اعتراض به نتایج شمارش انتخابات و حوادث اخیر در حمله به مردم و دانشجویان استعفا دادند.

در پی حمله به کوی دانشگاه شیراز و کشته شدن دو دانشجو، جمعی از استادان دانشگاه شیراز با صدور بیانیه‌ای خواستار توضیح مسوولان استان و نیروهای انتظامی درباره حوادث اخیر شدند.

استادان دانشگاه شیراز از مسوولان استان و نیروهای انتظامی خواسته‌اند با حضور در جمع اساتید درباره علت ورود نیروهای مردمی و انتظامی به محیط دانشگاه توضیح دهند.

اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان در پی تدارک برنامه‌ای جهت برگزاری مراسم سوگواری کشته‌شدگان چند روز هستند

برخورد با عوامل ایجاد بی‌نظمی و اغتشاش برخورد و رسیدگی قانونی به درخواست کسانی که از روند انتخابات شکایت دارند از دیگر خواسته‌های اساتید دانشگاه شیراز است.

گزارش‌های رسیده از دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز حاکی از پیوستن جمعی از اساتید دانشگاه به دانشجویان متحصن است.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان در پی تدارک برنامه‌ای جهت برگزاری مراسم سوگواری شهدای چند روز اخیر در تهران و دیگر شهرهای‌های کشور در مسجد دانشگاه هستند.

دانشجویان سیستان و بلوچستان اعلام کردند تا مشخص شدن عاملان جنایات کوی دانشگاه و ابطال انتخابات به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.

طی حمله به کوی دانشگاه تهران و شیراز هفت دانشجو جان خود را از دست داده‌اند. اغلب دانشگاه‌های کشور طی شش روز گذشته شاهد اعتراض به نتیج شمارش انتخابات ریاست جمهوری بوده‌است.

سندیکای شرکت واحد: هرگونه سرکوب و تهدید نهاد های مدنی محکوم است

در روزهاى اخیر ما شاهد تلاش و حضور پرشور میلیونها زن، مرد، پیر و جوان، اقلیتهای ملی و مذهبی در ایران هستیم که از دولت میخواهند که پایه ترین حقوق اولیه شان را به رسمیت بشناسد یعنی بررسمیت شناختن حق انتخاب آزاد، مسقل و بدون تقلب. حقی که در اکثر جوامع دنیا نه تنها به رسمیت شناخته شده بلکه برای حفظ آن از هیچ کوششی فروگذاری نمیشود.

در بطن چنین اوضاعی ما شاهد تهدید، دستگیری، کشتن و سرکوب عریانی هستیم که بیم آن می‌رود تا بر ابعادش افزوده شود و خون انسانهای بیگناهی ریخته شود که نتیجه آن اعتراضات بیشتر مردم است نه عقب نشینشان.

جامعه ایران با یک بحران عمیق سیاسی و اقتصادی روبرو است، اعتراضات میلیونی که گاها” با سکوتی که سرشار از ناگفتنی ها است خود را نمایان کرده و به یک الگو تبدیل شده است و هر روز بر دامنه و ابعاداش افزوده می‌شود، که در این میان عکس العمل هر نهاد و فرد مسئولی را میطلبد.

سندیکای کارگران شرکت واحد در اطلاعیه ای که قبل از انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت ماه انتشار یافته بود نوشت که ” در نبود آزادی احزاب ، بالطبع تشکل ما نیز از نهادی اجتماعی که حامیش باشد محروم است ، حال آنکه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی دخالت گری و فعالیت سیاسی را حق مسلم تک تک افراد جامعه دانسته و برآن است که کارگران سراسر ایران در صورت ارائه منشور کارگری کاندیداهای ریاست جمهوری و دادن تضمین عملی به شعارهای انتخاباتی در این رابطه ، می توانند در انتخابات شرکت کنند یا نکنند.”

این موضوع که خواسته‌های اکثریت قریب به اتفاق جامعه ایران بسیار فراتر از خواسته‌های صنفی میباشد برهمگان روشن است و ما هم در سالهای گذشته بر آن تأکید کردیم که تا اصل آزادی تشکل و انتخاب بوجود نیاید صحبت از هر نوع آزادی اجتماعی و حقوق صنفی بیشتر شبیه طنز میباشد تا واقعیت.

براساس این واقعیت سندیکای کارگران شرکت واحد خود را در کنار تمامی ایثارگرانی میداند که برای ساختن نهاد مدنی آزاد و مستقل مبارزه میکنند و هر نوع سرکوب و تهدید را محکوم میکند.

در راستای به رسمیت شناختن حقوق صنفی و اجتماعی در ایران نهادهای کارگری جهانی پنجم تیرماه روز جهانی حمایت از کارگران زندانی و نهاد صنفی ایران اعلام شده است، ما از همه میخواهیم که این روز را فراتر از خواستهای صنفی بشمار بیاورند و این روز را تبدیل کنیم به روز حقوق بشر انسانی در ایران و از همقطاران خود بخواهیم در این روز در سراسر دنیا برای حقوق پایمال شده اکثر مردم ایران حرکت کنند.

◀️  شورای فعالان ملی – مذهب

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours