«ندای ایران»، سمبل مقاومت جنبش مدنی احترام به حق رای مردم

۱ min read

2 تیر 1388

ویدئویی 40 ثانیه ای از کشته شدن دختر جوانی در تجمعات روز شنبه 30 خردادماه 1388 جهان را تکان داد. این دختر که «ندا آقا سلطان» نام دارد، به «ندای مردم ایران» و سمبل مقاومت «جنبش مدنی احترام به حق رای مردم ایران» تبدیل شده است.

ندا، ۲۷ ساله‌، دانشجوی فلسفه در جریان اعتراضات مردمی شنبه ۳۰ خرداد۱۳۸۸ در امیر آباد تهران، به ضرب گلوله نیروهای شبه نظامی (بسیج) کشته شد. وی همراه استاد دانشگاهش (‌رشته فلسفه) و چند تن از هم کلاسی‌هایش برای شرکت در تظاهرات اعتراضی به امیراباد رفته بود. وی برای دقایقی در حالی که با موبایل صحبت می‌کرده از جمع تظاهر کننده عقب می‌افتد که در این هنگام، یکی از ۲ لباس شخصی موتور سوار، قلب ندا را با کلت کمری هدف قرار می‌دهد.”

ویدئوی جان باختن ندا را در می توانید در زیر مشاهده کنید:

http://www.youtube.com/watch?v=nemIWvh_Mqs

کاسپین ماکان، نامزد ندا آقا سلطان روز دوشنبه ۱ تیر در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی با اشاره به اینکه ندا بهمن ماه امسال ۲۷ ساله می شد، گفت:”هدف ندا آقای موسوی یا احمدی نژاد نبود، هدفش وطنش بود و برایش اهمیت داشت که در این راه قدم بردارد. بارها اشاره کرده بود که حتی اگر جانش را از دست بدهد و گلوله به قلبش بخورد،که اتفاقا گلوله به قلبش خورد، در همین راه قدم برخواهد داشت. ندا با سن کمش درس بزرگی به خیلی ها داد.”

آقای ماکان در باره روز حادثه گفت:”وقتی که این اتفاق افتاد، ندا از درگیری ها دور بود، یعنی در خیابان های فرعی نزدیک امیرآباد بود. حدود یک ساعتی با استاد موسیقی اش در ماشین پشت ترافیک نشسته بود، از گرما و خستگی کلافه و از ماشین پیاده می شود. اما براساس تصاویری که مردم ارسال کرده اند،احتمالا نیروهای لباس شخصی و بسیجی در تیراندازی با نشانه گیری به قلبش می زنند.”

کاسپین ماکان نامزد ندا آقا سلطان گفت:”چند دقیقه بیشتر طول نکشید، بیمارستان شریعتی نزدیک بود، حاضران سعی می کنند ندا را با اتومبیل به اورژانس ببرند اما قبل از انتقال به بیمارستان، او در دست استاد موسیقی اش جان می دهد.”

آقای ماکان در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی افزود:”جسدش را دیروز با زحمت زیاد توانستیم تحویل بگیریم. البته جسد ندا در پزشکی قانونی تهران نبود، در پزشکی قانونی خارج از تهران بود. مسئولان پزشک قانونی خواستند که بخش هایی از بدنش از جمله قسمتی از استخوان رانش را بگیرند، پزشکی قانونی نگفت برای چه کسی اعضا را می خواهد استفاده کند، هیچ توضیحی در این زمینه داده نشد. خانواده موافقت کرد برای اینکه زودتر جسد را تحویل بگیرند، چون ممکن بود همین موضوع باعث تعویق تحویل جسد بشود. جسد را در قطعه ای از بهشت زهرا یک شنبه ۳۱ خرداد هنگام عصر دفن کردیم، البته کسان دیگری هم که در درگیری ها کشته شده بودند را هم آنجا آورده بودند، انگار منطقه از پیش برای این افراد تعیین شده بود.”

بدین ترتیب ظهر روز یکشنبه ۳۱ خرداد (روز بعد از شهادت) پیکر ندا به شرط خاکسپاری سریع و محرمانه در بهشت زهرا به خانوادهاش تحویل شده است. خاکسپاری وی تحت شدیدترین تدابیر امنیتی و با سرعت بسیار انجام شده است. مراسم یادبود ندا قرار بوده است در اول تیرماه ساعت ۵ تا ۶.۳۰ در مسجد نیلوفر واقع در تهران، خیابان مهناز، خیابان آپادانا (خیابان خرمشهر) برگزار شود که با تماسی از طرف مسجد این مراسم لغو شده است. همچنین به تمام مساجد تهران دستور داده شده است که اجازه برگزاری مراسم ندا آقا سلطان را ندارند.

در ظرف مدت کوتاهی پس از درگذشت “ندا”، مدخلی در دائره‌المعارف اینترنتی “ویکی‌پدیا” به زبان فارسی درباره‌ی او باز شد و صفحه‌ا‌ی نیز در سایت “فیس بوک” به نام او راه‌اندازی شد. همچنین در “تویتر” یک گروه تبادل نظر ویژه در همین رابطه به راه افتاده است که کاربران در آن از درگذشت “ندا” و همچنین پوشش خبری پیرامون آن می‌نویسند.


مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours