نامه سرگشاده کاوه مظفری به رئیس قوه قضائیه

19 مرداد 1388

تغییر برای برابری: بیش از یک ماه از بازداشت کاوه مظفری از کنشگران کمپین یک میلیون امضاء که در 18 تیر دستگیر شد،‌ می گذرد. علی رغم تاکید رئیس قوه قضائیه به رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان اخیر، همچنان وضعیت پرونده کاوه و بسیاری از بازداشت شدگان مشخص نیست. با وجود آنکه به همین منظور وی در نامه ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه، ضمن اشاره به موارد نقض حقوق شهروندی و مغایر با قانون در طول مدت بازداشت، خواهان رسیدگی به وضعیت پرونده خود شده است. متن نامه در زیر آمده است:

جناب آقای هاشمی شاهرودی، ‌ریاست محترم قوه قضائیه

با سلام و احترام

اینجانب کاوه مظفری از جمله آن شهروندانی هستم که در تاریخ 18 تیرماه 1388 توسط ماموران امنیتی دستگیر شده و هم اکنون در زندان اوین بازداشت هستم. بعد از گذشت حدود یک ماه که از صدور قرار بازداشت موقت اینجانب توسط آقای حیدری فرد، دادیار شعبه یکم امنیت دادسرای انقلاب اسلامی تهران می گذرد، هنوز علت دستگیری به من اعلام نشده و متن کپی شده تفهیم اتهام اینجانب نیز حاوی دلایل مشخصی نبوده است. به عبارت دیگر، طی این مدت هیچ گاه مصادیق اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” با ادعای مواردی هم چون “برهم زدن نظم عمومی” یا حتا “تخریب اموال عمومی” که به طور یکسان برای همه بازداشت شدگان آن روز کپی شده بود،‌ به اینجانب اعلام نگردید.

در مراحل بازجویی نیز که با چشم بند انجام گرفت،‌نه تنها اشاره ای به این مصادیق اتهامی نشد، بلکه سوالات بازجو به موضوعاتی خارج از تفهیم اتهام از جمله مسائل خصوصی و عقیدتی اختصاص داشت. اگر چه تبلیغ می شود که در بازداشتگاه اوین خبری از ضرب و شتم و خشونت فیزیکی نبوده است، ‌اما مسلما مواردی که متضمن خشونت روانی و فشار روحی بر متهم است از مصادیق مشخص نقض حقوق شهروندی است.

جناب آقای هاشمی شاهرودی،

در حال حاضر که یک ماه از بازداشت موقت اینجانب می گذرد، با وجود پایان یافتن مراحل بازجویی و تحقیق، و با توجه به دستور جنابعالی مبنی بر رسیدگی به وضعیت بازداشت شدگان اعتراضات اخیر و هم چنین وعده دادستان کل کشور درباره تعیین تکلیف تا نیمه شعبان، هم چنان در وضعیت بلاتکلیف به سر می برم و متاسفانه گویا شعبه امنیت دادسرای انقلاب نیز در این وضعیت بلاتکلیف سهیم است و رویه نامتعارفی برای مدیریت بحران بازداشتی های اخیر ندارد.

جناب آقای هاشمی شاهرودی،

با وجود آنکه در این مدت مسئولان قضایی، امنیتی،‌ و انتظامی نتوانستند در مواجهه با مسائل پیش آمده سیاستی متعارف، منصفانه، ‌و بی طرفانه را اجرا کنند. اما امیدوارم که در واپسین روزهای تصدی جنابعالی بر مصدر ریاست قوه قضاییه بتوانید با اتخاذ تدابیر لازم جهت مدیریت بحران های قضایی موجود، ‌اصل حقوق شهروندی را که یکی از مبانی شعار “توسعه قضایی” دوران شما بود،‌ رعایت کنید.

بدین منظور، خواهان رسیدگی عادلانه و تخفیف قرار بازداشت موقت خود همانند بسیاری از شهروندانی هستم که در بحران بلاتکلیفی دادسرای انقلاب تهران گرفتار آمده اند.

کاوه مظفری، زندان اوین، 19 مرداد 1388

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours