نامه زنان افغانستان به ژیلا بنی یعقوب

26 مرداد 1388

کابل 22 اسد 1388مطابق 13 اگست 2009

ژیلا بنی یعقوب و همسرش بهمن احمدی امویی دو تن از نزدیک به سی روزنامه نگار ایرانی اند که به دنبال اعتراضات مردمی علیه نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری ایران، در زندان به سر می برند.

ژیلای عزیز!
ما، عده ای از فعالین حقوق زن درکشور افغانستان هستیم که از نزدیک با تو و فعالیت های مدنی تو در راستای احقاق حقوق زنان آشناییم. آن زمان که تو در ایران از وضعیت مهاجرین افغانی نوشتی، آن زمان که تو با سفر به سرزمین ما، از دردها و آلام این سرزمین و از وضعیت زنان و دختران افغانستان نوشتی، و یا زمانی که از لا به لای گزارش های تو سیمای زنان جنگ زده لبنانی، عراقی، افغانستانی را مشاهده می کردیم، ما همگی در کنار هم در مسیری گام برمی داشتیم که در آن مرزهای سیاسی هیچ رنگی نداشت و دفاع از حقوق انسانی قومیت و ملیت نمی شناخت. و اکنون برای تو که سمبول مقاومت زنان هستی، و چند روز بعد جشن تولد 39 سالگی ات را در زندان اوین سپری خواهی کرد، آرزوی سلامتی می نماییم و تولدت را از پس دیوارهای ستبر زندان تبریک می گوییم.

ما میدانیم که تو گناهی به جز اینکه یک روزنامه نگار آگاه و فعال هستی، نداری. ما همچنین نیک میدانیم که جنبش زنان ایرانی چه جایگاه ارزشمندی در شرکت گسترده و آگاهانه زنان در حیات اجتماعی کشور و نیز انتخابات داشته است. برای ما روشن نیست که چرا چنین جنبشی که برای بهروزی جامعه خدمت می کند، مورد کین و بی مهری قرار می گیرد.

آن هنگام که تو برنده جایزه بین المللی شجاعت در روزنامه نگاری شدی؛ درموردت نوشتند: “ژیلا بنی یعقوب 38 ساله گزارشگر مستقل و سردبیر وب سایت «کانون زنان ایرانی» در ایران است بنی یعقوب در یکی از محدودترین کشورهای دنیا کار می کند جایی که هم به واسطه زن بودن و هم به خاطر خبر نگار بودن، محدودیتهای بسیاری وجود دارد . ژیلا بنی یعقوب همواره از بیدادهای اجتماعی و دولتی که به ویژه بر زنان اثر گذار بوده گزارش هایی تهیه کرده است. او بارها از کار بیکار شده است چرا که از سانسور مقالات و گزارشهایش سر باز زده است. همچنین تعدادی از روزنامه هایی که وی در انها مشغول به کار بوده است توسط دولت تعطیل شده اند. این بیانیه در ادامه می افزاید: « ژیلا بنی یعقوب بارها به کشورهای منطقه خاورمیانه سفر کرده است و در مورد زندگی زنان و پناهندگان در زمان جنگ گزارشاتی نوشته است . موضوعات گزارشات ژیلا بنی یعقوب او را هدف حملات دولت قرار داده است چنانچه بارها منجر به حمله، دستگیری و یا زندانی شدن وی شده است.»

ما به تو آزاده زن منطقه ی مان افتخار نموده، برایت میگوییم: تو و همسرت بهمن احمدی امویی و دیگر همرزمانتان باید آزاد باشید.تو تنها نیستی و موج عظیم زنان و مردان آگاه را با خود داری .

کمیته مشارکت سیاسی زنان- افغانستان

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours