زنان وزیر؛ کپی‌برداری احمدی‌نژاد از رقبای انتخاباتی

26 مرداد 1388

مردمک: وزارت رفاه معرفی شده‌اند و محمود احمدی نژاد می گوید قصد دارد نام یک زن دیگر را هم برای تصدی وزارت اعلام کند.

احمدی نژاد روز یکشنبه در یک مصاحبه زنده تلویزیونی، مرضیه وحید دستجردی را برای وزارت بهداشت و فاطمه آجرلو را برای وزارت رفاه و تامین اجتماعی معرفی کرد.

این نخستین بار در تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی است که وزیران زن برای عضویت در کابینه معرفی می شوند.

این در حالی است که تعیین وزیر زن در کابینه دولت، از شعارهای انتخاباتی محمود احمدی نژاد نبود و مهدی کروبی و محسن رضایی در جریان رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده بودند که قصد دارند برای اداره برخی وزارتخانه‌ها، وزیران زن معرفی کنند.

حتی مهدی کروبی برای عملی کردن این هدف، فاطمه کدیور نماینده دوره ششم مجلس و مشاور خود را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرد.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا در واکنش به اقدام احمدی‌نژاد در معرفی وزرای زن، به تاثیرات زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی بر عرصه سیاسی ایران اشاره و تاکید کرد این تاثیر به‌اندازه‌ای بود که احمدی نژاد را وادار کرد با وجود مخالفت «طرفداران متعصبش»، زنان را به کابینه خود راه دهد.

به نوشته این روزنامه، احمدی نژاد وعده معرفی وزرای زن را از دیگر رقبای انتخاباتی خود «کپی‌برداری» کرده است.

گفتنی است روز یکشنبه 25 مرداد، محمود احمدی‌نژاد نام شماری از وزرای پیشنهادی خود را در یک گفت و‌گوی مستقیم تلویزیونی اعلام کرد.

برخی نمایندگان مجلس در واکنش به این اقدام احمدی‌نژاد، اعلام کردند که توقع داشتند زودتر از روزنامه‌ها و صدا و سیما از ترکیب کابینه مطلع شوند.

مجید نصیرپور، عضو فراکسیون خط امام تاکید کرد که مجلس تلاش خواهد کرد به شکل حداکثری از اختیارات خود استفاده کند و با دقت بالا وزرای پیشنهادی را مورد بررسی قرار دهد.

سوابق وحیددستجردی

مرضیه وحیددستجردی که برای تصدی وزارت بهداشت و درمان معرفی شده، همسر حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان است. او در رشته زنان و زایمان تخصص دارد

وی در مجلس شورای اسلامی در دوره های چهارم و پنجم نماینده مردم تهران بود و در حال حاضر مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر روابط بین الملل این دانشگاه و رئیس شعبه کیش دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

دستجردی کتاب‌های متعددی در حوزه بیماری‌های زنان به عنوان ترجمه و تالیف منتشر کرده است.

احمد وحید دستجردی برادر وی، یکی از چهره‌های نظامی جمهوری اسلامی است که در مراسم تنفیذ دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، حکم تنفیذ را از آیت الله خامنه ای رهبر عالی مقام ایران گرفت و به احمدی نژاد تحویل داد.

این کار معمولا توسط رییس جمهور قبلی یا رییس مجلس خبرگان یا افرادی در رده‌های مشابه انجام می‌ شده ‌است.

سوابق فاطمه آجرلو

فاطمه آجرلو نماینده مجلس و همسر کامران نماینده مردم اصفهان، برای تصدی وزارت رفاه و تامین اجتماعی معرفی شده است.

آجرلو یکی از متهمان پرونده عباس پالیزدار است و در دادگاه بدوی به زندان محکوم شده است.

پالیزدار که پسرخاله فاطمه آجرلو است، سال گذشته در چند سخنرانی، برخی مقامات جمهوری اسلامی را به فساد اقتصادی متهم کرده بود.

درهرحال انتخاب فاطمه آجرلو برای وزارت رفاه در شرایطی که او محکومیت قطعی در دادگاه دارد، نشان‌دهنده آن است که احمدی نژاد چندان توجهی به خواست نمایندگان برای انتخاب وزرا نکرده است.

رای‌اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی

در شرایطی احمدی نژاد روز گذشته اسامی شماری از وزرای پیشنهادی‌اش را از تلویزیون اعلام کرد، که نمایندگان مجلس پیشتر از او خواسته بودند گزینه های پیشنهادی خود را به آنها معرفی کند تا آنها نظرات تخصصی خود را در این باره مطرح کنند.

اما با وجود نامه اتمام‌حجت مجلس با احمدی نژاد و درپی آن دیدار حضوری با او، احمدی‌نژاد از اعلام اسامی پیشنهادی به نمایندگان خودداری کرد.

اکنون حساسیت مجلس نسبت به وزرای کابینه بیشتر شده است و به نظر می‌رسد روند رای‌اعتماد مجلس به اعضای دولت، پیچیده‌تر شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours