زنان نسبت به حضور زن در کابینه احمدی نژاد خوشبین نیستند

30 شهریور 1388

شهرزاد نیوز: در تماس های مستقیم با مردم در گوشه و کنار ایران، بارها با تعجب و تردید مخاطب روبرو شدیم. متعجب از این که تا به حال کسی نظر آنها را نپرسیده است. اما اکثریت نه تنها به سوالات مطرح شده پاسخ گفتند، بلکه داستان ها و اخبار مربوط به موضوع را نیز با ما در میان گذاردند.

شهزاد نیوز: زنان نسبت به حضور وزیر زن در کابینه احمدی نژاد خوشبین نیستند. مردان و ساکنین شهرهای سنتی(تر) و مذهبی(تر) ایران این نتیجه نظرسنجی است که شهرزاد نیوز در 6 شهر تهران، کرج، همدان، شیراز، قم و یزد صورت داده است.

مقدمه: سنجش نظرات و آراء مردم یکی از منابع خبری مهم رسانه های آزاد است. درجه گسترش نظرخواهی در هر جامعه و آشنایی مردم با این ابزار به طور مستقیم با میزان آزادی مطبوعات در آن جامعه بستگی دارد. در ایران، نظرسنجی پدیده شناخته شده ای در میان آحاد جامعه نیست. فقدان فضای آزاد برای اظهار نظر مردم، بی اعتمادی و در مواردی هراس مردم برای نظر دادن از عوامل مهمی است که نظرسنجی و نظرخواهی را به پدیده ناشناخته و یا ناخواسته ای تبدیل کرده است.

از همین رو از زمانی که نظرسنجی از مردم در مورد رویدادها و موضوعات متعدد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را در دستور کار خود قرار دادیم، برایمان مسجل بود که ابتدا باید از نظرخواهی های ساده تر آغاز کنیم. ساده تر به این مفهوم که فرم نظرسنجی خلاصه تر و به نحوی طراحی شده که بتوان از حداقل سوالات، حداکثر داده ها را استخراج کرد.

در تماس های مستقیم با مردم در گوشه و کنار ایران، بارها با تعجب و تردید مخاطب روبرو شدیم. متعجب از این که تا به حال کسی نظر آنها را نپرسیده است. اما اکثریت نه تنها به سوالات مطرح شده پاسخ گفتند، بلکه داستان ها و اخبار مربوط به موضوع را نیز با ما در میان گذاردند.

موضوع نظرسنجی و پراکندگی جغرافیایی: تاثیر حضور وزیر زن در کابینه احمدی نژاد، موضوع این نظرسنجی بود. سنجش نظرات در 6 شهر ایران صورت گرفت. علاوه برتهران، همدان، کرج و شیراز و همچنین در دو شهر مذهبی/سنتی قم و یزد نیز این نظرسنجی ها به طور مستقیم صورت گرفت. میزان نظر سنجی ها در شهرهای مختلف به شرح زیر است: 51 درصد نظرات در قم و یزد، 27 درصد نظرات در تهران، 12 درصد نظرات در کرج؛ شیراز و همدان و 9 درصد نظرات در اروپا

ترکیب جنسیتی: 66 درصد شرکت کنندگان زن و مابقی مرد

ترکیب سنی: 24 درصد شرکت گنندگان زیر 30 سال، 34 درصد بالای 30 سال، 42 درصد نامعلوم

نظرات زنان: زنان شرکت کننده دراین نظرسنجی، نسبت به حضور وزیر زن در کابینه احمدی نژاد خوشبین نیستند. این نتیجه نظرسنجی است که شهرزاد نیوز در 6 شهر تهران، کرج، همدان، شیراز، قم و یزد صورت داده است. تنها 24 درصد زنان شرکت کننده در این نظرسنجی، معتقدند که حضور زن در کابینه، عاملی برای بهبود وضعیت است. 12 درصد بر این نظر هستند که وزارت یک زن، اوضاع را بدتر می کند. 20 درصد گفته اند که زن یا مرد بودن وزیر بی تاثیر است. 28 درصد زنان با طرح دلائلی از جمله “عدم شناخت از وزیر زن”، “عدم آگاهی از مسائل سیاسی” و “سخت بودن سوال”، ضمن شرکت فعال در گفتگو وبحث، از ارائه نظر مشخص خودداری کردند.

نظرات مردان: اکثریت مردان شرکت کننده در نظر سنجی، حضور زن در پست وزارت را مثبت ارزیابی کردند. 36درصد گفته اند وزارت یک زن منجر به بهبود وضعیت خواهد شد. 27 درصد نظر داده اند که زن بودن وزیر، وضعیت را بدتر می کند. 36 درصد نیز نظری ارائه نداده اند. برخلاف زنان که علیرغم عدم ابراز نظر به بحث و گفتگو ادامه داده اند، آن دسته از مردانی که پاسخی ارائه نداده اند، علاقه ای هم به ادامه گفتگو نشان نداده اند.

نظرات در شهرهای مذهبی/ سنتی قم و یزد: نیمی از نظرسنجی ها در شهرهای قم و یزد صورت گرفت. در این شهرها 42 درصد شرکت کنندگان، انتخاب زن در کابینه را مثبت دانسته و معتقد بودند که این امر منجر به بهبود وضعیت خواهد شد. 50 درصد از دادن هرگونه پاسخی پرهیز کردند. از این عده، نیمی علت عدم پاسخ به سوالات را “سخت بودن موضوع” اعلام کردند و نیمی دیگر “سیاسی بودن” سوال را مانعی برای عدم پاسخ دادن ذکر کردند. 8 درصد نیز از شرکت در نظرخواهی امتناع کردند.

نظرات در تهران: 27 درصد از نظرات و داده ها از تهران است. از میان نظرات استخراج شده از تهران، نیمی معتقدند که زن یا مرد بودن وزیر تغییری در عملکرد وزارت خانه و یا کابینه تخواهد داشت. 37 درصد حضور وزیر زن را مثبت دانسته ومعتقدند به بهبود وضعیت کمک خواهد کرد. 12 درصد به دلائل مختلف از ارائه نظر خودداری کردند.

نظرات در اروپا: شرکت کنندگان ایرانی الاصل مقیم اروپا در این نظرسنجی (9 درصد کل نظرات)، به حضور وزیر زن در کابینه خوشبین نیستند. 66 درصد آنها گفته اند که با وزیر زن در کابینه احمدی نژاد، وضعیت زنان بدتر خواهد شد. 33 درصد معتقدند که زن یا مرد بودن وزیر زن تغییری به وجود نخواهد آورد. 1 درصد نیز نظری ارائه نداده اند.

نظرات نسل های قبل وبعد از انقلاب: شرکت کنندگان زیر 30 سال در این نظرسنجی، خوشبین تر از بالای 30 ساله ها هستند. 50 درصد آنها وزارت زن را مثبت ارزیابی می کنند و معتقدند که به بهبود وضعیت منجر خواهد شد. 37 درصد معتقدند که تغییری در وضعیت ایجاد نخواهد کرد . 12 درصد نیز گفته اند که به بدتر شدن اوضاع خواهد انجامید. 50 درصد افراد 30 سال به بالای شرکت کننده در این نظرسنجی وزارت زن را فاکتورمثبتی برای بهبود اوضاع ازیابی ارزیابی می کنند. 20 درصد معتقدند که اوضاع بدتر خواهد شد. 30 درصد نیز بر این اعتقاد هستند که تغییری در وضعیت ایحاد نخواهد کرد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours