پرونده بهمن احمدی امویی تبدیل به یک معما شده است، گفتگوی مهرگان مطیعی با فریده غیرت، حقوقدان

1 مهر 1388

سایت گویا: ۹۵ روز از بازداشت بهمن احمدی امویی ،روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل اقتصادی می گذرد. اما تاکنون برای او پرونده قضائی در هیچ یک از شعبه های دادگاه انقلاب تشکیل نشده است .این در حالی است که مدتهاست بازجوئی های این روزنامه نگار در زندان اوین به پایان رسیده است . او پس از به پایان رسیدن بازجوئی روزها در سلول انفرادی نگه داشته شد و اکنون نیز بدون اینکه سراغی از او گرفته شود در یکی از سلولهای چند نفره بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود .فریده غیرت ،وکیل بهمن نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت موکلش اعلام می کند ، موکلی که هیچ پرونده قضائی در شعبه های دادگاه انقلاب ندارد و هیچ پی گیری قضائی درباره او امکان پذیر نیست .این وکیل با تجربه می گوید :«درباره بهمن یا یک بی توجهی مطلق یا با توجهی مطلق اعمال شده است که هر دوی آنها به نظرم بسیار نگران کننده است .» گفتگوی با او را درباره آخرین جزئیات پرونده بهمن احمدی امویی بخوانید:

آخرین پی گیری هایتان درباره پرونده موکلتان آقای بهمن احمدی امویی به کجا رسیده است؟

در ابتدا لازم است بگویم که بنده از چهار سال قبل وکیل بهمن بوده ام و از پرونده ی قبلی شان که به اتمام رسید از ایشان وکالت نامه داشته ام . این بار هم به فاصله کوتاهی پس از دستگیری شان به دادگاه انقلاب رفتم و در شعبه دو امنیت لایحه و وکالت نامه ام را به همراه وکالت نامه همسر ایشان خانم ‍ژیلا بنی یعقوب به دادگاه تقدیم کردم و در خواست کردم که وکالت نامه ها الصاق به پرونده شود . هفته ها و هفته ها به دادگاه مراجعه کردم تا آخرین مراجعه ام که امروز-سی ویکم شهریور ماه- باشد . تا مدتها به من می گفتند پرونده ایشان ثبت کیفری نشده است .بعد گفتند که پرونده هائی که ثبت نشده به دادستانی ونزد آقای مرتضوی رفته است و شاید این پرونده هم جز همان ها باشد . تا اینکه دادستان تهران عوض شد و من به دادستان جدید مراجعه کردم.آنجا گفتند همه پرونده ها به دادگاه انقلاب برگشته است . خدمت آقای سبحانی بازپرس شعبه ۲ رفتم که گفتند پرونده ها ممکن است دست آقای محمد زاده مسوول شعبه دیگری از دادگاه انقلاب باشد . اما تا همین امروز هم این پرونده ثبت کیفری نشده است و جز همان پرونده سال ۸۵ هیچ پرونده دیگری برای بهمن احمدی امویی ثبت نشده است .

مسولان دادگاه انقلاب دراین باره چه پاسخی می دهند مگر ممکن است یک متهم هیچ پرونده کیفری در دادگاه نداشته باشد و با این وجود سه ماه بازداشت باشد؟

من تاکنون موفق به دیدار آقای محمد زاده نشده ام. امروز هم که برای چندمین بار برای ملاقات ایشان رفتم .متاسفانه چون نبودند حتی من را به شعبه راه ندادند که واقعا جای تاسف دارد که با ما وکلا این گونه برخورد می کنند . آقای احمدی امویی در زندان اوین به مسوولان اعلام کرده اند که من وکیل شان هستم اما در کمال تاسف در اینجا پرونده ای وجود ندارد که وکالت نامه را داخل آن بگذارند .

این امکان وجود دارد که پرونده موکل تان بعد از ۹۵ روز بازداشت هنوز از زندان اوین به دادگاه انقلاب ارسال نشده باشد؟
بنده تا به حال چنین موردی ندیده ام و در مورد هیچ یک از موکل هایم هم چنین اتفاقی نیافتاده است. حتی وقتی انها در زندان اوین و در مرحله بازجوئی هم بوده اند در همان روزهای نخست بازداشت پرونده شان کلاسه شده و به دادگاه آمده بود .در حالیکه آقای احمدی امویی بازجوئی هایشان هم مدتهاست به پایان رسیده است .ولی برایشان پرونده ای نیامده است. ضمن اینکه باید حتی زودتر از همسرشان خانم ژیلا بنی یعقوب آزاد می شدند چون ایشان از همان ابتدا قرار وثیقه برایشان صادر شده است و این را از همان ابتدا به خانواده شان اعلام کرده اند .

پس چگونه یک متهم با قرار وثیقه و در حالیکه بازجوئی هایش هم مدتهاست به پایان رسیده همچنان در بند امنیتی ۲۰۹ زندانی است ؟ آیا این قانونی است؟

به هیچ عنوان – من پرونده را ندیده ام اما ایشان در ملاقات با همسرشان هم تاکید کرده اند قرار وثیقه همان زمان و در ۲۰ روز اول بازداشت صادر شده است ولی تا به امروز خبری از ایشان و پرونده شان نیست. من دیگر نمی دانم از چه راهی می توانم کار ایشان را پی گیری کنم. چون کار من استعلام از دادگاه است و وقتی پرونده و سابقه ای وجود ندارد هیچ کاری نمی توانم انجام دهم .

خانواده ایشان بویژه مادر پیرشان بسیار نگران وضعیت بلاتکلیف و همچنین بیماری ایشان هستند.خانواده چه راهی برای پی گیری دارند؟ آنها باید از چه مرجع قانونی وضعیت بلاتکلیف فرزندشان را پی گیری کنند؟

خانواده ایشان می توانند به مقامات قضائی مراجعه کنند . اما من نمی توانم. من وکالت نامه ای که از ایشان دارم در پرونده شان الصاق نشده و از تاریخ ۲۵ مرداد ماه این وکالت نامه بلاتکلیف مانده امروز و بعد از پی گیری های مکرر آن را پس گرفتم. بهمن می داند من وکیلش هستم و نباید اجازه دهد برایش وکیل تسخیری منصوب شود. اما موضوع عجیب که نباید آن را فراموش کرد موضوع نبودن پرونده اش است .

انگار این موضوع خیلی برای تان عجیب است و تازگی دارد؟

هم عجیب است و هم برایم حالت معما دارد. آنها خیلی راحت می توانند به ما اعلام کنند که پرونده ایشان آنقدر سنگین است که از اوین نیامده و در حال بررسی و بازجوئی است . اما مساله این است که بازجوئی های ایشان هم تمام شده است . من هیچ چیز درباره ایشان و پرونده شان نمی دانم و تاکنون در هیچ کدام از پرونده هائی که داشته ام به چنین موردی برخورد نکرده ام . خانم بنی یعقوب هم موکل من بودند. پرونده ایشان بسیار روان بود اکنون هم وکالت نامه من به پرونده شان الصاق شده است.

به نظر شما پرونده بهمن احمدی امویی به عنوان یک روزنامه نگار چه مساله ای می تواند داشته باشد که پس از ۹۵ روز حتی یک برگ پرونده هم از سوی بازجویش ارسال نشده است؟

به نظر من بهمن و پرونده اش هیچ مشکلی ندارند. یا پرونده اش از اوین ارسال نشده یا آمده و اشتباها توسط کارمندان دادگاه انقلاب به پرونده دیگری الصاق شده و گم شده است اما در هیچ موردی نمی توان با اطمینان صحبت کرد و به هرحال مقامات دادگاه انقلاب باید در این باره پاسخگو باشند.

نگه داشتن یک روزنامه نگار را در زندان با قرار وثیقه و بدون اینکه بازجوئی شود آن هم در بند امنیتی ، چگونه توجیه می کنید آیا این اقدام قانونی است؟

خیر- نگه داشتن یک روزنامه نگار بدون دلیل هزینه های مادی و معنوی برای نظام دارد .بهمن احمدی اموئی روزنامه نگار چه کرده است که بدون دلیل در زندان است ؟و هیچ پرونده ای هم ندارد؟ نگهداری ایشان که یک روزنامه نگارند هزینه های مادی و معنوی دارد .همه زندانی های انتخابات این چنین اند . هزینه معنوی نگهداری آنها برای نظام سنگین تر هم هست .

مثلا آقای قوچانی که ایشان هم روزنامه نگارند برگه آزادی شان صادر اما بعد تبدیل به قرار بازداشت شد من به صحت و سقم این موضوع کاری ندارم و وظیفه من هم نیست که درباره آن نظر دهم . اما حتی این پروسه هم درباره بهمن وجود نداشته و ایشان بدون پرونده کاملا وضعیت نامشخصی دارند .

هیچیک از اتهامات موکلتان را هم نمی دانید؟

خیر- هیچ چیز نمی دانم وقتی پرونده را ندیده ام چه می توانم بگویم .درباره ایشان یا یک بی توجهی مطلق می شود یا یک با توجهی مطلق .این که پرونده اش در دادگاه نیست ،خیلی عجیب است. بنابراین هر دوی این هابا توجه به این امر بسیار نگران کننده است .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours