کارگاه نجاری زنانه با ابتکار یک زن در افغانستان

16 مهر 1388

یک زن هموطن یک کارگاه نجاری برای زنان را راه اندازی کرده است.
بگزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان به نقل از تلویزیون الجزیره قطر، یک زن بیوه افغان زمینه اشتغال دهها زن همانند خود را در کشور جنگ زده افغانستان فراهم کرده است.

این بیوه زن افغان که فاطمه نام دارد، موفق شده با راه اندازی این کارگاه و ایجاد شغل برای دهها زن بیوه دیگر، زندگی آنان را بهبود بخشد.

این زن افغان دو سال پیش با عبور از همه موانع پیش روی ایجاد کارگاه نجاری که شغلی کاملا مردانه تلقی می‌شود، توانست بسیاری از زنان بیوه را در تامین هزینه زندگی خود و فرزندانشان مستقل کند.

این کارگاه نجاری در حومه کابل واقع شده است که بیش از چهار هزار زن بیوه با فرزندان خود در آن منطقه اقامت دارند.
فاطمه که از ‪ ۱۶‬سال پیش بیوه شده است، سه فرزند دارد. وی پس از سال ها پناهندگی در ایران، به کشور خود باز گشت تا زندگی تازه‌ای را آغاز کند.

وی به گفت که در ابتدا تصور نمی‌کرد یک زن هم بتواند نجاری کند اما پس از مدتی دریافته که نجاری شغلی آسان است و زنی که مایل است وارد این عرصه شود، باید با شجاعت از نقطه صفر شروع کند.

براساس این گزارش، زنان کارآموز نجاری در کارگاه فاطمه، درس‌های عملی را از یک مرد نجار حرفه‌ای می‌آموزند که البته این امر در جامعه افغانستان امری معمولی و متعارف نیست. اساس کار در این کارگاه نجاری، حفظ کیفیت تولیدات است.
در ابتدای کار، برخی تصور می‌کردند طرح فاطمه با شکست مواجه شود زیرا کار آموزی و اشتغال در این کارگاه محدود به سن خاصی نبود، حتی افراد بالای ‪ ۶۰‬سال هم در این کارگاه فعالیت می‌کردند اما گذشت روزها ثابت کرد که تصمیم انسان برای موفقیت، هیچ ربطی به سن بالا ندارد.

برخی کار آموزان در این کارگاه، به محض ورود ابتدا دوره سواد آموزی را می گذرانند و سپس دوره‌های آموزش نجاری برای آنان برگزار می‌شود. به هر حال زنان بیوه در افغانستان باید برای تامین زندگی و آینده خود و فرزندانشان از هر فرصتی استفاده کنند، زیرا بیش از یک و نیم میلیون بیوه به همراه فرزندانشان رهاورد سه دهه جنگ‌های داخلی و خارجی این کشور هستند.

بسیاری از زنان افغان، کارگاه نجاری فاطمه را افتخاری برای همه زنان افغان می‌دانند که می‌کوشند برای کسب روزی به خود متکی باشند و منتظر کمک های انجمن‌های خیریه بین‌المللی نمانند.

منبع شبکه اطلاع رسانی افغانستان

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours