فیلترینگ نام ها در صدور شناسنامه

19 مهر 1388

عصر ایران: در هفته گذشته، احمد قشمی، مدیرکل ثبت‌احوال استان تهران که طبق روال سال‌های گذشته در مورد فهرست نام‌هایی که ایرانی‌ها برای کودکان‌شان انتخاب می‌کنند صحبت‌هایی کرد که به همین دلیل او را در ردیف چهره‌های این هفته قرار دادیم.

ثبت‌احوالی‌ها در حالی از ممنوع بودن برخی از اسامی و ایجاد محدودیت‌هایی در این زمینه صحبت می‌کنند که همین چند وقت پیش معاون حقوقی سجلی سازمان ثبت احوال گفت که هیچ فهرستی به‌عنوان نام‌های ممنوعه در سازمان یا ادارات ثبت‌احوال کشور وجود ندارد.

آنها گفته بودند که والدین می‌توانند برای انتخاب نام فرزندان‌شان از کتب معتبر و منابع موجود استفاده کنند و ما تاکیدی بر این موضوع نداریم. در سازمان ثبت‌احوال مجموعه‌ای تحت عنوان راهنمایی نامگذاری وجود دارد که در صورت درخواست والدین، برای استفاده در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

این در حالی است که سیداحمد قشمی اماگلایه از وضعیت نامگذاری خانواده‌ها برای فرزندان‌شان گفت: «برخی والدین بدون درنظر گرفتن معنا و مفهوم، نام‌‌های خارجی یا بسیار ناموزون برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند که هیچ سنخیتی با معیارهای ملی و اسلامی ندارند. ثبت‌احوال هم برای حفظ ریشه‌های فرهنگی کشور، با این اقدام آنها مخالفت کرده و انتخاب نام را مشروط به تایید و صدور مجوز در کمیته چهارنفره این سازمان می‌کند.» ظاهرا او از نام‌هایی مثل هلی‌کیمیا و فاطمه هلینا هیچ دل خوشی ندارد و معتقد است که این اسامی هیچ ارتباطی با اسامی بامعنی و مفهوم ایرانی و ملی ما ندارد.

کمیته چهارنفره تایید اسامی، متشکل از دو استاد دانشگاه دارای دکترای ادبیات فارسی و ادبیات عرب و مدیرکل ثبت‌احوال استان و معاون سجلی این سازمان است. هر ماه حدود 30 تا 40 پرونده انتخاب اسم برای طرح در این کمیته مطرح می‌شود که 70 درصد این موارد، انتخاب اسم به تایید کمیته می‌رسد و در 30 درصد موارد هم نام‌های دیگری از سوی کمیته به والدین پیشنهاد می‌شود.

البته در اعلام اسامی جدید، انتخاب نام‌هایی که باعث هتک‌حیثیت مقدسات اسلامی شود و انتخاب عناوین، القاب و نام‌های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع است؛ مثل اسامی ملک‌الدوله، خان، شوکت‌الملک، سلطانعلی و استفاده از نام ماشاءالله برای زنان و انتخاب اشرف و اکرم برای مردان

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours