با رضایت یکی از اولیای دم، اجرای حکم اعدام اکرم مهدوی متوقف شد

18 مهر 1388

کمیته گزارشگران حقوق بشر -اجرای حکم اعدام اکرم مهدوی زنی که به اتهام قتل شوهرش به قصاص نفس محکوم شده بود، با رضایت یکی از فرزندان مقتول متوقف شد.

مینا جعفری، وکیل اکرم مهدوی با اعلام این خبر افزود: پیرو مذاکرات انجام شده با خانواده مرحوم یوسفی،‌ مقتول پرونده یکی از اولیای دم ( از فرزندان مرحوم) پس از حضور در دفترخانه اسناد رسمی، رضایت خود را کتباً اعلام نمود و این امر سبب توقف و به تعویق افتادن اجرای حکم اعدام اکرم مهدوی شد.

براساس ماده 264 قانون مجازات اسلامی در صورتی رضایت هر یک از اولیای دم اجرای حکم اعدام صرفا پس از پرداخت سهم افرادی که مجرم را عفو کرده‌اند، به محکوم امکان پذیر است. به همین دلیل مقرر شد که روز دوشنبه،‌ سایر اولیای دم در اجرای احکام دادسرای جنایی حاضر شده و مبلغی را که تعیین می شود به حساب دادگستری استان واریز نمایند. در صورت عدم تامین مبلغ تعیین شده، اکرم در زندان باقی خواهد ماند.

اکرم مهدوی، 34 ساله، در بیست سالگی به اجبار پدر با مردی ازدواج کرد که 50 سال از او بزرگتر بود. اکرم در هشت سال زندگی با همسرش دو بار تقاضای طلاق داد که هر دوبار رد شد. وی در سال 82 با ترغیب مردی دیگر شوهر 74 ساله‌ی خود را به قتل رساند.

در سال گذشته به درخواست وکیل وی فراخوانی جهت جمع‌آوری دیه منتشر شد. متعاقب آن با همیاری فعالان حقوق زن در داخل و خارج از کشور و افتتاح شماره حساب کمک‌های مالی در راستای پرداخت به اولیای دم جمع‌آوری شد. خانواده‌ی مقتول اعلام نموده بودند با دریافت 60 میلیون تومان از قصاص متهم صرف نظر خواهند نمود. طی یک سال و نیم گذشته هیجده و نیم میلیون تومان پول در داخل و خارج کشور از طریق کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده است، با این حال خانواده‌ی مقتول بر اجرای حکم اصرار می‌ورزند. گفتنی است یکی از دلایل شاکیان پرونده عدم کفایت مبلغ مذکور جهت گذشتن از حق قصاص است.

اکرم از سال 85 تا کنون با حکم اعدام در زندان اوین به سر می‌برد. در این مدت از دیدن تنها دخترش محروم بوده و این دختر نیز که حاصل ازدواج اجباری و ناموفق اول اکرم در سن 13 سالگی بود، مانند خود اکرم، به ازدواج اجباری از سوی پدرش وادار شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours