باراک اوباما، برنده جایزه صلح نوبل: این جایزه را باید با زن جوانی که در خیابانها به تظاهرات سکوت می رود تقسیم کرد

18 مهر 1388

رادیو زمانه: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۹ شد.

کمیته جایزه نوبل دلیل اعطای این جایزه به آقای اوباما را «تلاش برای تقویت دیپلماسی بین‌المللی و تشویق به همکاری بین المللی» اعلام کرده است.

فعالیت‌های رئیس‌جمهوری امریکا برای تقویت سازمان‌های بین‌المللی و تشویق برای خلع سلاح هسته‌ای از دیگر مواردی است که از سوی کمیته نوبل مطرح شده است.

چهل و چهارمین رئیس‌جمهوری آمریکا، در رقابت با ۲۰۵ کاندیدای دیگر توانست جایزه صلح نوبل امسال را از آن خود کند.

سیما سمر، رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان و مورگان چانگیرای، نخست وزیر زیمبابوه از جمله نامزدهای امسال برای دریافت این جایزه بودند.

در بیانیه کمیته نروژی نوبل آمده است: «کمتر کسی به اندازه آقای اوباما توجه جهان را به خود جلب کرده و در دل مردم خود امید به آینده را زنده کرده است.»

دیپلماسی باراک اوباما مبنی بر اینکه «رهبران جهان، باید مردم را بر اساس ارزش هایی که بیشتر مردم جهان به آن اعتقاد دارند هدایت کنند» از دیگر نکات مورد تاکید کمیته نوبل برای اعطای این جایزه به رئیس جمهوری آمریکا است.

باراک اوباما دهمین آمریکایی برنده جایزه صلح نوبل است. پیش از این دو رئیس جمهور دیگر آمریکا نیز جایزه صلح نوبل را از آن خود کرده بودند. این جایزه در سال ۱۹۰۶ به تئودور روزولت و در سال ۱۹۱۹ وودرو ویلسون اعطا شده است.

در بیانیه کمیته نروژی نوبل آمده است: «کمتر کسی به اندازه آقای اوباما توجه جهان را به خود جلب کرده و در دل مردم خود امید به آینده را زنده کرده است»

جیمی کارتر، نیز پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش برنده این جایزه شد. در سال ۲۰۰۷ نیز این جایزه به ال گور، معاون ریاست‌جمهوری آمریکا در زمان بیل کلینتون،‌ تعلق گرفت.

جایزه صلح نوبل از سوی یک کمیته پنج نفره در نروژ انتخاب می شود و یک مدال طلا، یک لوح افتخار و 10 میلیون کرون سوئد (معادل یک میلیون و چهار صد هزار دلار) به فرد برنده داده می شود.

سال گذشته مارتی آتیساری، رئیس جمهور سابق فنلاند جایزه صلح نوبل را کسب کرد.

اوباما: این جایزه را باید با زن جوانی که در خیابانها به تظاهرات سکوت می رود تقسیم کرد

به گزارش سایت ادوار نیوز، باراک اوباما نیز در اظهاراتی که ساعاتی پس از اطلاع از اعطا صلح نوبل ایراد کرد ضمن ابراز شگفتی خود گفت:‌ «باید این جایزه را با هرکس که مشتاقانه در پی عدالت و شرافت انسانی است، تقسیم کرد».

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ « این جایزه را باید با زن جوانی که در خیابانها به تظاهرات سکوت می رود تا از این طریق صدای اعتراضش شنیده شود، حتا اگر در مواجهه با گلوله ها و برخوردها قرار بگیرد، تقسیم کرد».

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours