جشن تولدی دیگر برای زندانی سیاسی: این بار هنگامه شهیدی

۰ min read

21 مهر 1388

کانون زنان ایرانی: جشن تولدی دیگر،برای زندانی سیاسی دیگر مقابل زندان اوین برگزار شد. دیشب برای هنگامه شهیدی روزنامه نگاری که بیش از صد روز است در زندان اوین به سر می برد ؛ جشن تولد گرفته شد تا این جشن و گردهم جمع شدن های خانواده های زندانیان سیاسی بهانه ای باشد برای شادی های کوچک و آرزوی جمعی برای آزادی زندانیان دربند .

یکشنبه شب بیستم مهر ماه زیر پل بزرگ و بلندی که مقابل زندان اوین است، چهارمین جشن تولد زندانیان سیاسی گرفته شد. در سیاهی و سرمای شب های اوین، جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی پس از انتخابات گردهم آمدند . جز خانواده هنگامه شهیدی که برگزار کننده این مراسم است،خانواده های فریبا پژوه، بهمن احمدیی امویی،علی تاجرنیا، سعید لیلاز ،محمد قوچانی و دیگر افرادی که در جریانات پس از انتخابات دستگیر شده اند، آنجا حضور داشتند.

“صد و پنج روز است که هنگامه در زندان است .او تاکنون بیشترین روزهای زندانی بودن را در میان زندانیان زن حوادث پس از انتخابات به خود اختصاص داده است :”شیوا نظر آهاری که خود صد روز در زندان بود و به تازگی از بند رها شده، این آمار را زمزمه می کند و آن سو تر یکی از خواهران هنگامه که در بیشتر مراسم زندانیان سیاسی شرکت می کند ، در تکاپوی برگزاری مراسم تولد خواهرش به بهترین شکل است. “

کیک 34 سالگی خواهرش را روی روفرشی آبی رنگ مقابل عکس بزرگ هنگامه می گذارد ،شمع ها را روشن می کند و همنوا با او دیگران هم می خوانند:”زندانی سیاسی تولدت مبارک” ، “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” و مادر هنگامه با چادری مشکی در گوشه ای دور از جمعیت خیلی آرام اشک می ریزد.

مادر فریبا پژوه نیز اشک امانش نمی دهد.فریبا ی روزنامه نگار بیش از 50 روز در زندان است و در حال حاضر با هنگامه شهیدی در یک سلول زندانی هستند .

عکس های روزنامه نگاران و فعالان سیاسی دربند در دست های حاضران بالا برده می شود.در میان آنها عکس شاهپور کاظمی برادر زهرا رهنورد دیده می شود و در عکسی دیگر چهره زنان دربند خودنمایی می کند. شبنم مددزاده،هنگامه شهیدی،فریبا پژوه و آذر منصوری.

کسی خبر می دهد که فردا تولد شبنم مددزاده است.دختر 21 ساله ای که بیش از هشت ماه از جوانی اش را در زندان است و ماهها سلول انفرادی را تجربه کرده است. شبنم مددزاده، نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت در روز یکم اسفند ماه 1387، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بعد از گذراندن 90 روز در سلول انفرادی به بند عمومی 209 زندان اوین منتقل شد. هرچند قرار وثیقه برای آزادی اش صادر شده اما دستگاه امنیتی با آزادی اش مخالفت می کند.او این روزها همراه با تعداد دیگری از زندانیان دیگر به قرنطینه نسوان زندان اوین موسوم به بند متادون انتقال یافته است.

جشن تولد هنگامه کمی با جشن های قبلی فرق دارد.در جشن تولد عرب سرخی , شهاب طبایی و سعید لیلاز کسانی بودند که تازه از بند رسته بودند و آزادی شان را تبریک می گفتی .آنها از زندان خبر می آوردند و قوت قلب خانواده ها بودند اما این بار خبری از آزادی تازه ای نبوده است .برای محمد قوچانی وثیقه گذاشته اند و علی رغم قول آزادی از آزادی این روزنامه نگار خبری نیست.بهمن احمدی امویی نیز پرونده اش مدتی مفقود بوده و حالا می گویند پرونده اش ناقص است وبه همین دلیل نمی تواند آزاد شود . از آذر منصوری دبیر جبهه مشارکت هم چندان خبری نیست.

زنی میانسال که خود را مادر حسین اعزامی از دیگر زندانیان دربندمعرفی می کند نیز در این مراسم حضور دارد. او هم مانند دیگر خانواده های زندانیان در این مراسم شرکت می کند .شاخه گلی سرخ رنگ که با روبان تزیین شده در دست دارد:” پسرم را روز 24 خرداد ماه دستگیر کرده اند و به جرم شرکت در تجمع غیر قانونی دو سال حکم زندادن برایش صادر کرده اند.” حسین در حال حاضر در بند عمومی است و مادر از اینکه او می تواند هروز با او تماس داشته باشد کمی آرام تر از سابق به نظر می رسد

همهمه احوال پرسی ها و تولد مبارک گفتن ها این روزها برای زندانیان سیاسی ای که اینده نامشخصی دارند دلگرمی است.آنها مقابل زندان اوین می آیند فریاد الله اکبر سر می دهند و شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد و امیدشان به روزی است که عزیزان دربندشان آزاد شوند. .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours