نگرانی از حضور بازیکنان دو جنسیتی در فوتبال زنان

22 مهر 1388

روزنامه اعتماد: این روزها خبرهای تازه یی از لیگ برتر فوتبال زنان شنیده می شود. چند روز پیش فاطمه علیپور نماینده کمیته بانوان به کمیته انضباطی رفت اما هیچ خبری از علت رجوع او به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال شنیده نشد. اکنون خبر از وجود دوجنسه ها در لیگ برتر فوتبال زنان شنیده می شود و این در حالی است که علیپور از سوی کمیته انضباطی موظف شده است تا به احتمال حضور دوجنسه ها در لیگ برتر فوتبال زنان رسیدگی کند.

موضوع حضور دوجنسه ها در فوتبال زنان از آنجایی شروع شد که پس از دیدار عقاب مازندران و شن سای ساوه یکی از بازیکنان عقاب مازندران، دروازه بان شن سای ساوه را به «هرمافرودیت» (دوجنسه) متهم کرد.این درگیری تا جایی شدت گرفت که مسوولان شن سا بعد از بازی با حضور در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال خواهان بررسی این موضوع شدند.در همین راستا مجتبی شریفی رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رسیدگی سریع به ادعای این بازیکن عقاب را درخواست کرد.ادعاکنندگان وجود دوجنسه ها در فوتبال بانوان نیز با استناد به ویژگی های ظاهری متفاوت برخی بانوان فوتبالیست از جمله صدای بم، سرعت دوندگی بالا، اندام و ماهیچه های قوی تر، قدرت بدنی بیشتر و وجود موهای زائد صورت را دلیل ظاهری این ادعا بیان می کنند.اما کمیته بانوان فدراسیون فوتبال پس از پیگیری محرمانه این موضوع را تکذیب کرد.

علاوه بر مدیرعامل شن سای ساوه یکی از سرمربیان شاغل در لیگ فوتبال زنان (که نمی خواهد نامش فاش شود) حضور دوجنسه ها در فوتبال زنان را تایید می کند. این مربی از تغییر جنسیت پنج بازیکن در فوتبال زنان خبر می دهد و می گوید؛ اسناد این تغییر جنسیت ها در پزشکی قانونی موجود است.در مقابل این ادعاها فریده شجاعی نایب رئیس زنان در فدراسیون فوتبال حضور هرمافرودیت ها را در لیگ برتر فوتبال زنان به شدت تکذیب می کند. به گفته فریده شجاعی پیش از مسابقات جام ملت ها بنا بر ادعای یکی از مربیان زن ایران و ارسال نامه یی به AFC چهار بازیکن تیم ملی ایران متهم به دوجنسه بودن شدند. پس از ورود تیم ایران به تایلند بلافاصله این چهار بازیکن توسط کمیته پزشکی مسابقات برای انجام معاینات و برخی آزمایشات مانند آزمایش خون، هورمون و.. احضار شدند. پس از آن کمیته برگزاری مسابقات اجازه داد این بازیکنان در رقابت ها حضور پیدا کنند و اعلام کرد ظرف 20 روز آینده نتیجه را به فدراسیون ایران گزارش می کند. در نهایت به فدراسیون ایران اعلام شد هر چهار بازیکن در سلامت کامل به سر می برند و مشکلی تحت عنوان «دوجنسه بودن» ندارند.

رئیس کمیته انضباطی در این رابطه اعلام می کند در صورت اینکه این مساله احراز نشود، با مدعیان برخورد خواهیم کرد؛ «طبق مواد 47 و 33 برای مدعیان تنبیهاتی در نظر گرفته شده است. برای چنین فردی به نحو اختیاری یا اجتماعی تنبیهاتی نظیر توبیخ، جریمه، محرومیت جلسه یی یا دوره یی یا دائمی در نظر خواهیم گرفت.»

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours