شب شعر «زنان در شعر زنان» 28 مهرماه در دانشگاه الزهرا برگزار می شود

27 مهر 1388

خبرگزاری کتاب ایران: همزمان با همایش دو روزه «کارنامه صدساله شعر زنان فارسی‌سرا» که از سه‌شنبه(28 مهر) در دانشگاه الزهرا آغاز به کار می کند و تا چهارشنبه(29 مهر) ادامه دارد، شب شعری با موضوع «زنان در شعر زنان» از ساعت 17 تا 20 روز سه‌شنبه(28 مهر) در تالار دکتر نورانی این دانشگاه برگزار می‌شود.
فاطمه راکعی، رییس نخستین همایش بین ‌المللی «کارنامه صدساله شعر زنان فارسی‌سرا» در گفت‌ و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این شب شعر توضیح داد: ما همواره با یک جریان عمیق و آگاهانه از شعر زنان روبرو بوده‌ایم. جریانی متکی بر موازین معنوی و اخلاقی و بر اساس چارچوب‌های خانوادگی و شئونات اجتماعی که حق‌طلبانه به دنبال احقاق حقوق اجتماعی و خانوادگی خود است.

وی ادامه داد: همزمان با برپایی همایش «کارنامه صدساله شعر زنان فارسی‌سرا» و بررسی شعر معاصر ایران و دیگر کشورهای فارسی زبان در حوزه زنان، تصمیم به برگزاری چنین شب شعری گرفته شد. شاعران برجسته با آثار شایسته‌ای در این برنامه شرکت می کنند. شعر با محوریت زنان تنها جنبه فمنیستی ندارد؛ بلکه ابعاد و وجوه متفاوتی دارد و آشتی‌جویانه است.

راکعی بر این نکته که شعر زنان می‌تواند شجاعانه و قاطعانه با نگاهی دلسوزانه و تربیتی مدافع حقوق انسانی باشد، تاکید کرد.

وی با اظهار تاسف از نبود شاعرانی چون طاهره صفارزاده و سپیده کاشانی در این شب شعر تصریح کرد: جمعی از شاعران و صاحبان جوایز جشنواره‌های پیشین شعر از جمله سیمین‌دخت وحیدی و غزل تاجبخش در این شب شعر حضور دارند.

وی در پایان یادآور شد: مقالات علمی برگزیده همایش «کارنامه صدساله شعر زنان فارسی‌سرا» در آینده‌ای نزدیک در قالب کتابی منتشر شده و در اختیار پژوهشگران و علاقه مندان این حوزه قرار می‌گیرد.

حسینی: 35 مقاله علمی ارائه می‌شود
مریم حسینی، دبیر علمی همایش «کارنامه صدساله شعر زنان فارسی‌سرا» نیز درباره این همایش گفت: از میان مقالات رسیده به دبیرخانه این همایش تعداد 35 مقاله به صورت شفاهی ارائه می‌شود.

وی از برگزاری مراسم افتتاحیه این همایش از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح سه‌شنبه(28 مهر) با حضور شاعران و استادان زبان و ادب فارسی خبر داد و افزود: مباشری، رییس دانشگاه الزهرا و فاطمه راکعی، رییس همایش در این مراسم به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

نخستین همایش بین‌المللی «کارنامه صدساله شعر زنان فارسی‌سرا» 28 و 29 مهر سالجاری در دانشگاه الزهرا(س) با هدف بالا بردن سطح آگاهی عمومی نسبت به شعر زنان، برگزار می‌شود.

«معرفی آثار»، «جامعه‌شناسی شعر زنان»، «ویژگی‌های زبانی و شیوه شاعری» و «شعر زنان و نظریه‌های ادبی» چهار محور اصلی این همایش هستند.

از جمله مباحثی که در هریک از محورهای همایش مطرح می‌شود می‌توان «معرفی اشعار شاعران زن گمنام ادب معاصر»، «نخستین زنان شاعر شعر نیمایی»، «معرفی گلچین‌های شعر زنان»، «مادرانه‌ها در شعر معاصر»، «دفاع از حقوق زنان در شعر زنان»، «زنان و شعر جنگ و انقلاب»، «جریان‌شناسی شعر زنان در ادب معاصر»، «مسائل زنان در شعر زنان»، «نقش شعر زنان در تحولات اجتماعی ایران»، «زبان زنانه در شعر و بررسی تفاوت زبانی شعر شاعران زن و مرد»، «ویژگی‌های زیبایی‌شناختی شعر زنان»، «تحول و تنوع ساخت و فرم شعر زنان در دوره معاصر از آغاز تا امروز»، «نوآوری‌های زنان در عرصه موسیقی شعر»، «نوآوری‌های زنان در عرصه صور خیال»، «تنوع فرم و ساخت در شعر زنان»، «نقد کهن الگویی شعر زنان»، «نقد روان‌شناسانه شعر زنان»، «نقد فمنیستی شعر زنان» و «نقد ساختاری شعر زنان» را نام برد.

نمایشگاهی از آثار برجسته شعر زنان و آثار نقد در این حوزه و همچنین برگزاری شب شعر زنان با موضوع «زنان در شعر زنان» از دیگر برنامه‌های نخستین همایش بین‌المللی «کارنامه صدساله شعر زنان فارسی‌سرا» هستند.

نخستین همایش بین‌المللی «کارنامه صد سال شعر زنان فارسی‌سرا» از سوی پژوهشکده شعر و هنر دانشگاه الزهرا(س) و با همکاری فرهنگستان هنر، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای گسترش زبان و ادب فارسی و انجمن شاعران ایران برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours