«دختر شرق» بر پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها

11 فروردین 1387

«بی‌نظیر بوتو، دختر شرق» نام کتابی است که مجموعه خاطرات نخست‌وزیر فقید پاکستان را در برمی‌گیرد و علیرضا عیاری آن را ترجمه کرده و از سوی انتشارات کتاب روانه بازار نشر شده است.

به گزارش ایونا ،‌ بی‌نظیر نخستین فرزند ذوالفقار علی بوتو، رئیس حزب خلق پاکستان و همسر ایرانی‌‌الاصل اوست و در سال 1953 میلادی در خانواده‌ای سیاسی پای به عرصه هستی نهاد.

مترجم«بی‌نظیر بوتو، دختر شرق» در مقدمه این کتاب تاکید می‌کند این اثر قصد دارد ضمن ارائه و شرح مختصر وضعیت پاکستان و مروری بر اوضاع و احوال آن کشور، نگاهی نیز به شخصیت و افکار این بانوی مسلمان که به طور فجیع ترور شد داشته باشد.

علیرضا عیاری بر همین اساس در مقدمه خود بر کتاب بوتو، گذری بر موقعیت جغرافیایی و اجتماعی و سیاسی پاکستان می‌اندازد و پس از پردازش به معضلاتی چون پدیده تروریسم و قاچاق مواد مخدر و نفوذ‌پذیری مرزها و نابسامانی‌ و عقب‌ماندگی اقتصادی آن کشور، شرح حال نخست‌وزیر فقید پاکستان که پنجشنبه 6 دی ماه سال جاری در یک عملیات تروریستی انتحاری در راولپندی جان باخت را به رشته تحریر درآورد.

بی‌نظیر بوتو در کتاب دختر شرق پس از مقدمه‌ای کوتاه که آن را آوریل 2007 نوشته، زندگینامه خود را در برابر خوانندگان می‌گشاید و در بخشی از کتاب، تقاضای ملاقات بین ژنرال مشرف و خود در دبی را فرصتی برای بازگشت به پاکستان دانست و تصمیم در این زمینه را «نقطه عطفی جهت رجعت از دیکتاتوری به دموکراسی و از خشونت به صلح» و موضوعی عنوان کرد که در حقیقت او و دوستداران دموکراسی و حقوق بشر منتظر آن هستند. در بخش پایانی کتاب نیز، آلبوم تصاویر خانوادگی و فعالیت‌های سیاسی خاندان بوتو و تحولات پاکستان قرار دارد که شامل 33 تصویر است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours