وضعیت بحرانی پرونده عذرا سادات قاضی میرسعید: زنی که در اعترافات تلویزیونی شرکت کرد

24 آبان 1388

کمیته گزارشگران حقوق بشر: عذرا سادات قاضی میرسعید، در تاریخ 30 خردادماه در حوالی میدان انقلاب بازداشت شد. وی پس از بازداشت به بند 2- الف زندان اوین منتقل شد و تحت شدیدترین شکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفت. وی که هم‌اکنون در بند نسوان زندان اوین نگهداری می‌شود، می‌گوید:” چند نفر مرا کتک می‌زدند و می ‌گفتند باید اعتراف کنی، یک میز گذاشته بودند، مرا می‌زدند و جلوی دوربین می‌بردند. وقتی حرفم تمام می‌شد. دوباره می‌زدند”

وی که هم‌اکنون 6 ماه است در بازداشت نیروهای امنیتی نگه‌داری می‌شود، در شعبه 15 دادگاه انقلاب محاکمه شده است. با این حال او می‌گوید:” در جلسه دادگاه، قاضی صلواتی هم به این موضوع اشاره کرد که در پرونده من چیزی وجود ندارد، به جز اعترافات تحت فشار و خواست که پرونده جهت بررسی بیشتر به وزارت اطلاعات سپرده شود.”

خانواده میرسعید می‌گویند:” دو روز پس از بازداشت دخترشان، ماموران به خانه آنها آمدند و اقدام به تفتیش منزل کردند و چند روز بعد او تماس گرفت و گفت که در زندان اوین است.” مادر این زن 37 ساله می‌گوید:” دخترم را با مشت و لگد و شوکر برقی مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند تا اعتراف دروغ کند. در‌حالی که او اصلا سیاسی نبوده و عضو هیچ جریانی نیست.”

در کیفرخواست اولیه دادگاه‌های علنی در مورد این زندانی سیاسی آمده است:” متهمه در سال 83 در بمب‌گذاری تهران مشارکت داشته و در انتخابات اخیر اقدام به توزیع اعلامیه به نفع گروهک تروریستی منافقین و جمع آوری و ارائه اخبار و اطلاعات به این گروهک کرده است. سوابق سیاسی و حزبی متهمه از جمله اقرار وی به عضویت در سازمان منافقین در سال 1379 و فعالیت‌های وسیع متهمه در جهت اهداف سازمان مورد اشاره محرز است. “

با این وجود، خانواده وی، تمامی این موارد را تکذیب می‌کنند و می‌گویند که دخترشان برخلاف ادعای مطرح شده هیچ‌گونه سابقه کیفری و یا بازداشت نداشته است.

اتهام او در کیفرخواست، “محاربه و افساد فی الارض از طریق تلاش و فعالیت موثر در راستای پیشبرد اهداف گروهک تروریستی منافقین و همکاری با این سازمان”، عنوان شده است.

در قسمتی از این کیفرخواست از قول او آمده است:” “در سال 1379 جذب سازمان منافقین شدم و در اولین اقدام جدی در سال 1383 وارد فاز نظامی شدم. در این سال برای بمب‌گذاری در یک مکان حساس در شهر تهران مشارکت پیدا کردم و سپس فعالیت‌های خود را در توزیع اعلامیه و جمع‌آوری و ارائه اخبار واطلاعات به سازمان منافقین گسترش دادم تا اینکه در صحنه تجمعات و اغتشاشات پس از انتخابات به صورت فعالانه‌ای شرکت کردم. مأموران انتظامی زمانی اقدام به دستگیری‌ام کردند که در حال پرتاب کوکتل مولوتف به یکی از مراکز دولتی در تهران بودم. “

عذرا قاضی میرسعید، این گفته‌ها را به شدت رد می‌کند و‌آنها را به دلیل شکنجه‌های شدید در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات سپاه می‌داند. وی می‌گوید:” تنها جرم من این است که در روز 30 خردادماه در محل درگیری و تجمع بودم و به این خاطر بیش از 6 ماه است که در زندان به سر می‌برم.”

با توجه به صدور حکم اعدام برای سایر کسانی که به مانند عذرا میرسعید اقدام به اعترافات سنگین علیه خود کرده بودند، بیم آن وجود دارد که این زن زندانی نیز به اتهام محاربه به اعدام محکوم شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours