اتهامات سنگین برای مهدیه گلرو و خبرهایی از صدور احکام حبس

28 آبان 1388

اتهامات سنگین برای مهدیه گلرو در پی برگزاری دادگاه

دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدیه گلرو، فعال دانشجویی و از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز سه‌شنبه در شعبه ۱۵ به ریاست قاضی قمی برگزار شد.

به گزارش واحد دانشجویی مجموعه فعالان حقوق‌بشر در این دادگاه که مهدیه گلرو به همراه وکیل خود محمد اولیایی‌فر حضور داشت، وی با اتهاماتی همچون تبانی و تجمع با هدف بر هم‌زدن نظم داخلی‬، اقدام علیه امنیت ملی از طریق حضور در تجمعات غیر‌قانونی، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب از طریق رسانه‌های بیگانه روبه‌رو شد که اولیایی‌فر و گلرو به دفاع پرداختند. حکم دادگاه ۱۰ روز دیگر صادر خواهد شد.

مهدیه گلرو از اعضای شورای حق‌‌تحصیل و دانشجوی محروم از تحصیل است که از اوایل شروع به کار دولت نهم به ۶ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده است. وی به همراه دیگر محرومین از تحصیل دانشگاه علامه طباطبایی، سال گذشته پس از تحصن ۴ روزه برای بازگشت به دانش‌گاه بازداشت و به اوین منتقل شده بود.

هم‌اکنون مجید دری، پیمان عارف و ضیا‌الدین نبوی از دیگر اعضای شورای حق تحصیل در زندان اوین هستند.

حکم امیر حجتی به پنج ماه زندان قطعی کاهش یافت

حکم امیر حجتی دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه شهید بهشتی در شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر به 5 ماه حبس تعزیری کاهش یافت. این دانشجوی زندانی در دادگاه بدوی به تحمل 2 سال و 3 ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، امیر حجتی از جمله بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات است که در تاریخ شنبه 23 خردادماه روبروی کوی دانشگاه تهران، خیابان امیر آباد دستگیر شد. نام وی در میان متهمان حاضر در سومین دادگاه موسوم به رسیدگی به اتهامات عوامل دخیل در حوادث پس از انتخابات به چشم می‌خورد.

در قسمتی از کیفرخواست این دادگاه آمده است: «متهمینی که در دادگاه حضور دارند و اسامی آنان در پرونده موجود است، همسو با دشمنان نظام علی رغم علم و اطلاع از تجمعات غیرقانونی به ایجاد اغتشاش و ساخت و پرتاب نارنجکهای دست ساز و آتش زا در آشوبهای خیابانی پرداخته و در جهت تحریک مردم به حضور در آشوبهای خیابانی به مأمورین نیروی انتظامی و بسیج حملهور شده و اقدام به سنگ پرانی و تمرد نسبت به آنان در حین انجام وظیفه نمودهاند.»

لازم به ذکر است کمیته گزارشگران حقوق بشر طی گزارشهایی به بررسی وضعیت و نحوه اقرار چندتن از بازداشتشدگان حوادث پس از انتخابات از جمله مجید مقیمی و حسام ترمسی پرداخته بود. نام این دو متهم نیز در کیفرخواست سومین دادگاه به چشم میخورد.

مجتبی بیات به دو سال حبس تعزیری محکوم شد

مجتبی بیات فعال سابق جنبش دانشجویی با حکم قطعی شعبه ۲۵ دادگاه انقلاب به دو سال حبس تعزیری و پرداخت ٣۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شد. در حکم صادره، حبس تعزیری به دو میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شده است.
این فعال سابق انجمن های اسلامی و عضو پیشین شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت پیش از این در تابستان ۱٣٨۶ به همراه شماری دیگر از فعالین دانشجویی به مدت یک ماه در بازداشت به سر می برده است.
گفتنی است بر طبق احضاریه ای که در تاریخ ۲٣/ ٨/ ۱٣٨٨ به دست بیات رسیده است وی می بایست ظرف مدت هفتاد و دو ساعت خود را جهت اجرای حکم صادره به شعبه ششم دادگاه انقلاب معرفی نماید.

حبس و شلاق تعزیری برای کامبیز نوروزی

کامبیز نوروزی، وکیل دادگستری از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به دو سال حبس تعزیری و 76 ضربه شلاق تعزیری محکوم شد

سیدمحمود علیزداه طباطبایی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در راه‌پیمایی روز 25 خردادماه، اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی به موکلم تفهیم شد.

وی با بیان اینکه این حکم سه روز پیش به وی ابلاغ شده است، ادامه داد: طبق قانون تا بیست روز پس از ابلاغ، می‌توان به حکم صادره در مراجع تجدید نظرخواهی اعتراض کرد که در اولین فرصت به این حکم اعتراض خواهم کرد.

گفتنی است، کامبیز نوروزی دبیر کمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و فعال رسانه‌ای در تاریخ هفتم تیرماه درمقابل مسجد قبا بازداشت و حدود دوهفته در بازداشت به سر برد.

تعداد اعضای زندانی سازمان ادوار تحکیم به ۹ نفر رسید

ادوارنیوز: با ادامه بازداشت سلمان سیما عضو کمیته سیاسی سازمان دانش آموختگان و همچنین اجرای حکم ۴ ماه حبس کوهزاد اسماعیلی مسوول شعبه گیلان این سازمان،شمار اعضای دربند سازمان ادوار تحکیم به ۹ نفر رسید.
به گزارش ادوارنیوز از شب ۱۳ ابان ۸۸ نیروهای امنیتی در اقدامی هماهنگ اقدام به بازداشت اعضای سازمان ادوار تحکیم کردند و حسن اسدی زید ابادی محمد صادقی دو عضو شورای مرکزی این سازمان را در منازل خود بازداشت کرده و همچنین صبح روز ۱۳ آبان حجت شریفی و نفیسه زارع کهن دو عضو دیگر سازمان ادوار تحکیم را بازداشت کردند.

ماموران امنیتی همچنین کوهزاد اسماعیلی و سید موسی ساکت مسوول شعب گیلان و اذربایجان این سازمان را در دو شهر رشت و تبریز بازداشت کردند.

ماموران امنیتی همچنینی شنبه گذشته سلمان سیما دانش آموخته دانشگاه ازاد و عضو کمیته سیاسی اوار تحکیم را در برابر منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل ساختند.

این در حالی است که عبدالله مومنی سخنگوی زندانی سازمان ادوار تحکیم در هفته اخیر از صدور حکم ۸ سال حبس تعزیری برای خود خبر داد. عبدالله مومنی و احمد زید ابادی دبیرکل سازمان ادوار تحکیم به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و بیش از ۵ ماه است در زندان اوین به سر می برند.

احمد زید ابادی دبیرکل سازمان ادوار تحکیم و روزنامه نگار شناخته شده علیرغم تودیع قرار وثیقه اش همچنان در بازداشت است و به گفته مهدیه محمدی همسر وی،مسوولان زندان اوین علیرغم صدور قرار قانونی از ازادی دبیرکل ادوار تحکیم جلوگیری می کنند

از سوی دیگر حسن اسدی زید ابادی مسوول کمیته حقوق بشر ادوار تحکیم در دیدار کوتاهی که در سیزدهمین روز بازداشت با همسرش داسته از شرایط نامناسب زندان انفرادی ابراز ناراحتی کرده است این در حالی است که خانواده محمد صادقی مسوول کمیته شعب ادوار تحکیم تاکنون موفق به ملاقات فرزندشان نشده اند و تنها اطلاع از وصعیت محمد صادقی به تماس کوتاه تلفنی او از زندان اوین ۲۴ ساعت بعد از بازداشت باز می گردد

نگرانی نسبت به وضعیت حجت شریفی و نفیسه زارع کهن همسر وی که در روز ۱۳ ابان ماه بازداشت شده اند نیز تشدید شده است. خانم زارع کهن روزنامه نگار و فعال سیاسی عضو ادوار تحکیم که از ناراحتی گوارشی رنج می برد امکان تماس و سا ملاقات با خانواده خود را نیافته است و همسر وی حجت شریفی عضو دوره پیشین شورای مرکزی ادوار تحکیم در تماس تلفنی کوتاهی با خانواده خود از احتمال فشار بر همسرش ابراز نگرانی کرده است.

در تحولی دیگر دادگاه انقلاب رشت حکم ۴ ماه حبس برای کوهزاد اسماعیلی مسوول شعبه گیلان ادوار تحکیم را اجرا کرد و اقای اسماعیلی به دنبال بازداشت در روز ۱۳ ابان علیرغم ازادی چند ساعته با قرار وثیقه ۲۰ میلیون تومانی دوباره راهی زندان شده است

بدین ترتیب اخرین لیست بازداشت شدگان ادوار تحکیم تا روز چهارشنبه ۲۷ ابان ماه بدین شرح است :

◀️  موسی ساکت مسوول شعبه آذربایجان

پاره‌ای از دفاعیات کیوان صیمی در اتاق بازجویی از زبان خود او:

همان رندی را ادامه می‌دهم!

موج سبز آزادی: آنچه در پی می‌آید خلاصه‌ای است از وصف حال و دفاعیات کیوان صمیمی از زبان خود او که در اختیار موج سبز آزادی قرار گرفته است. کیوان صمیمی از فعالان ملی و مذهبی و مدیرمسوول مجله توقیف شده نامه است که علی‌رغم وعده‌های گوناگون به خانواده‌اش درباره آزادی وی، همچنان تحت فشار بازجویی است. او در پیام‌های قبلی خود از زندان اوین بر استقامت و پایداری خود تاکید کرده بود و گفته بود بر سر آرمان‌های خود خواهم ایستاد. آنچه از پی می‌آید، پاره‌ای از دفاعیات اخیر وی در جلسات بازجویی‌ است:

می‌گویندم مصاحبه‌ای کن و فعالیت‌هایت را کنار بگذار، می‌گویمشان فعالیت‌هایم 40 سال است برای حفظ منافع کشورمان بوده و 30 سال است که احیای ارزش‌های انقلابمان نیز به آن اضافه شده است. معامله بر سر آنان نمی‌کنم.

می‌گویندم مصلحتت این است که بروی زندگی‌ات را ترمیم کنی. می‌گویمشان:

رند عالم سوز را با مصلحت بینی چه کار

کار ملک است آن که تدبیر و تأمل بایدش

می‌گویندم بالاخره چه کار می‌خواهی بکنی، می‌گویمشان همان رندی را ادامه می‌دهم. مولانا مشخصاتش را گفته است که ؛

یکه تاز و دل‌گداز و بی‌حیا

دربه‌در چون سنگ زیر آسیا

نه خدا را امتحانی می‌کند

نه در او سود و زیانی می‌کند

کیوان صمیمی بهبهانی- زندان اوین

علی بهزادیان نژاد به خاطر کامنت خوانندگان وبلاگش به 6 سال زندان محکوم شده است

شبکه جنبش راه سبز(جرس):وکیل علی بهزادیان‌نژاد دلیل اتهام‌های وارد شده به موکلش را”کامنت‌های وبلاگ” او عنوان کرد.

محمدحسین مرادی به پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس،پارلمان نیوز، گفت”موکل بنده دارای وبلاگی هستند که به دلیل کامنت‌های بازدیدکنندگان وبلاگ او، با استناد به مواد 500 و 610 قانون مجازات اسلامی به 6سال حبس تعزیری محکوم شده است.”

وی افزود”ما این حکم را عادلانه نمی‌دانیم چرا که اگر به صرف گذاشتن کامنت در یک وبلاگ صاحب وبلاگ مجازات شود پس آیا می‌توان گفت مخابرات هم به دلیل اینکه سیستم ارسال پیامک را ارائه می‌دهد و برخی افراد پیامک‌هایی با مضامین خلاف قانون ارسال می‌کنند باید مجازات شود؟”

این وکیل دادگستری تصریح کرد”موکل بنده که پرونده‌اش در دادسرای جرایم رایانه‌ای نیز مورد بررسی قرار گرفته به اتهام تبانی برای برهم زدن امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به حداکثر مجازات محکوم شده است، هرچند ما به اصل این اتهام‌ها به دلیلی که ذکر شد اعتراض داریم اما باید توجه داشت که موکل بنده با توجه به نداشتن سابقه کیفری و همچنین همکاری مناسب در طول رسیدگی به پرونده می‌بایست به مجازات کمتری محکوم می‌شد در صورتی که حداکثر مجازات برای موکل بنده و همچنین افراد دیگری همچون آقایان لواسانی و عاشوری در نظر گرفته شده است.”

مرادی همچنین گفت”حکم صادره به گونه‌ای است که گویی موکل بنده به همراه آقایان عاشوری و لواسانی با تبانی با یکدیگر قصد برهم زدن امنیت کشور را داشته‌اند در صورتی که این سه نفر با یکدیگر در زندان آشنا شده‌اند در حالی‌که حکم و موارد اتهامی هر سه نفر یکسال است.”

وی یادآور شد که”آقای لواسانی که طراح سایت میرحسین دات کام است، حتی به ستاد هم رفت‌ و آمد نداشته است وتنها بر اساس یک قراداد کاری یک سایت را طراحی و تحویل داده است.”

این وکیل دادگستری همچنین خبر داد که بر اساس اطلاعات موجود حکم مشابهی نیز برای آقای لواسانی و عاشوری صدر شده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours