در شرایط بد اقتصادی، تبلیغات دولتی برای ازدواج اشتباه است

4 آذر 1388

ایلنا: یک استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران معتقد است که با شرایط کنونی کشور، تبلیغات برای ازدواج جایز نیست زیرا زیرساخت‌های مناسب برای ازدواج جوانان در کشور وجود ندارد بنابراین حتی اگر صیغه عقد بین جوانان نیز خوانده شود اما به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی صیغه زندگی مشترک بر آنها جاری نمی‌شود.

رحمت‌الله صدیق سروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با تبلیغات دولتی برای ازدواج گفت: تبلیغات دولتی برای ازدواج غلط است زیرا در جامعه‌ای که شرایط ازدواج در آن وجود ندارد و دختر و پسر حتی در خانه پدر و مادر خود نیز به خاطر شرایط بد اقتصادی شرایط مناسبی ندارند، تبلیغ برای ازدواج معنا ندارد.
او ادامه داد: ازدواج مقدماتی دارد، دختر و پسر جوانی که قصد ازدواج دارند، نیاز به سقفی بالای سر و پولی برای خرج کردن و گذران زندگی دارند، اما در جامعه‌ای که یافتن کار بسیار مشکل است و مرد اصلا از عهده نفقه زن برنمی‌آید و نمی‌تواند خانه‌ای برای زندگی کرایه کند، تبلیغات برای ازدواج‌ بی‌معنا است.

این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران تصریح کرد: به جای تبلیغ ازدواج در کشور، باید در جامعه ایجاد اشتغال شود و سپس برای اشتغال جوانان تبلیغ شود تا بعد از اینکه جوان کاری پیدا کرد آن وقت مسئله ازدواج مطرح شود.
صدیق سروستانی گفت: تبلیغات برای ازدواج در کشور مانند اقدامی است که مسئولان برای جمع‌آوری معتادان از سطح شهر انجام می‌دهند، سه ماه آنها را ترک می‌دهند و بعد در جامعه رها می‌کنند و درصد بسیار زیادی از این افراد دوباره به اعتیاد خود بازمی‌گردند. زیرا علت اعتیاد فرد معتاد همچنان وجود دارد. بنابراین ترک‌ کردن او هیچ حاصلی ندارد. در ازدواج هم همان‌گونه است زیرا بدون اینکه زیرساخت‌های لازم برای ازدواج در کشور وجود داشته باشند، جوانان تشویق به ازدواج می‌شوند.

او ادامه داد: اگر امکانات لازم برای ازدواج در کشور وجود داشته باشد، تبلیغ برای ازدواج بسیار خوب است اما با دومیلیون تومان وام حتی اگر بلاعوض باشد و دو سکه بهار آزادی خانواده تشکیل نمی‌شود.
این استاد جامعه‌شناس دانشگاه تهران گفت: اشتباه مسئولان کشور در این است که فکر می‌کنند اگر صیغه عقد جوانان جاری شود، صیغه زندگی مشترک نیز جاری می‌شود اما صیغه عقد با صیغه زندگی مشترک زمین تا آسمان تفاوت دارد.
او افزود: کسانی که در جامعه کنونی ایران تبلیغ ازدواج می‌کنند زندگی مشترک را خلاصه کرده‌اند در یک چادر سفید نو برای دختر و یک کت و شلوار نو برای پسر.

صدیق سروستانی گفت: در جشن‌های دانشجویی ازدواج 100 هزار جوان را دو به دو عقد می‌کنند اما این جوانان زن و شوهر نمی‌شوند چون با شرایط موجود کشور صیغه زندگی بر آنها جاری نمی‌شود و فقط صیغه عقد است که برای آنها خوانده می‌شود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours