آغاز واگذاری مدارس به حوزه‌های علمیه

5 آذر 1388

رادیو زمانه: علی ذوالعلم، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، از آغاز واگذاری مدیریت مدارس ایران به حوزه‌های علمیه خبر داد.

روزنامه اعتماد در شماره امروز چهارشنبه خود به نقل از آقای ذوالعلم گزارش کرده که بعضی از حوزه‌های علمیه در چند استان‌ کشور و شهر قم، مدیریت مدارس را بر عهده گرفته‌اند.
وی عملکرد چند ماهه این حوزه‌های علمیه در اداره مدارسی که در اختیار گرفته‌اند را «موفق» ارزیابی کرده است.

آغاز واگذاری مدیریت مدارس به حوزه‌های علمیه در شرایطی آغاز شده که بنابر اعلام خبرگزاری ایلنا، آئین‌نامه واگذاری مدارس وابسته، هنوز به تائید محمود احمدی‌نژاد نرسیده است.
دهم آبان ماه نیز علی‌اصغر یزدانی، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح استقرار «دائمی» روحانیون در مدارس ایران خبر داده بود.

این مقام آموزش و پرورش، هدف از اجرای این طرح را «پاسخگویی به نیازهای فرهنگی» دانش‌آموزان عنوان کرده است.

در صورت اجرایی شدن این طرح، از این پس حداقل یک روحانی در کنار معلمان و کادر اداری و آموزشی مدارس به طور دائمی در مدرسه‌ها حضور خواهد داشت.

طرح واگذاری مدارس به حوزه‌های علمیه براساس تفاهم‌نامه‌ای که در فروردین ماه سال ۱۳۸۸ بین آیت‌الله مقتدایی به نمایندگی از حوزه علمیه و علی احمدی، وزیر وقت آموزش و پرورش به امضا رسیده، به اجرا گذاشته شده است، اما مسئولان آموزش و پروش درباره اجرای آن تاکنون اظهارنظری نکرده بودند.

براساس این تفاهم‌نامه، چهارهزار و ۲۰۰ واحد آموزشی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به مدت پنج سال به مراکز حوزوی واگذار می‌شود.
در این تفاهم‌نامه، «تامین فضای آموزشی در قالب واگذاری مدارس» بر عهده وزارت آموزش و پرورش و «تامین مدیر و محتوای دینی و فرهنگی» بر عهده حوزه‌های علمیه خواهد بود.

در بخش دیگری از این تفاهم‌نامه آمده است که وزارت آموزش و پرورش، کادر تخصصی مورد نیاز این مدارس را بر عهده دارد و حوزه‌های علمیه، هزینه‌های جاری مدارس را تامین می‌کنند.

آهمچنین با امضای این تفاهم‌نامه، امکان واگذاری مدارس آموزش و پرورش به نهادهای مختلف حوزوی مانند «مرکز مدیریت خواهران و برادران»، «جامعه المصطفی العالمیه» و دیگر نهادهای حوزوی فراهم شده است.

این برای نخستین‌بار است که بیش از چهار هزار مدرسه در ایران به حوزه‌های علمیه واگذار می‌شود.
در حال حاضر ستادی با عنوان «ستاد همکاری‌های وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه» در ایران فعالیت می‌کند.
این ستاد از سال ۱۳۸۵ کار خود را آغاز کرده و یکی از اهداف خود را «بهره‌مندی از توان‌مندی‌های مراکز و موسسات حوزوی سراسر کشور در راستای تامین نیازهای آموزش و پرورش» اعلام کرده است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours