افزایش میزان کودک‌آزاری‌ها در شش ماه امسال

15 آذر 1388

ایلنا: مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان با مقایسه موارد کودک‌آزاری گزارش داده شده به انجمن در سال گذشته و شش ماهه ابتدای امسال گفت:‌ 200 مورد کودک‌آزاری در کل سال گذشته به انجمن گزارش شد در حالی که امسال در عرض شش ماه 200 مورد کودک‌آزاری آن هم از هولناک‌ترین خشونت‌ها به انجمن گزارش شده است.

محبوبه حقی طی نشستی که به آسیب‌شناسی حقوق کودکان در ایران اختصاص داشت، تاکید کرد: متاسفانه مشکلات فرهنگی بی‌شماری در شهرستان‌ها وجود دارد به طوری‌ که در برخی از روستاها و شهرستان‌ها حقوق کودک رعایت نشده و نه تنها پدر بر کودک احاطه دارد بلکه نیروی انتظامی و سایر نهادها نیز بر کودک ولایت داشته و حق آنها را زیر پا می‌گذارد.

او با اشاره به یک جنایت هولناک در اندیمشک که به دفتر انجمن نیز گزارش شده خاطر نشان کرد: ‌پدری در اندیمشک به علت آنکه فرزندش در درسی نمره 18 گرفته آلت تناسلی او را قطع کرده و بیمارستانی هم که در این شهرستان به مداوای این کودک مشغول بوده، با اذن پدر و بدون درمان کامل این پسربچه، اقدام به ترخیص کرده و حتی نیروی انتظامی نیز پیگیر این فاجعه نبوده است.
مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان یادآور شد: در اردیبهشت ماه سال جاری آمار کودک‌آزاری‌ها کمتر بوده اما متاسفانه این آمار در شهریور ماه افزایش داشته که باید علت آن بررسی و آسیب‌شناسی شود.
به گفته حقی در حال حاضر پزشک قانونی نیز در ارائه آمارهای مربوط به کودک‌آزاری و موارد گزارش شده در بیمارستان‌ها و اورژانس تعلل می‌کنند و حتی دادگاه‌ها نیز در صورت پگیری این موارد خشونت، به نفع کودکان رای نداده و به اندازه کافی از کودک حمایت نمی‌کند.

مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان ادامه داد:‌متاسفانه فرزند بودن در ایران جرم است به طوری که پدران حق دارند که جان و حق زندگی را از موجود زنده بی‌گناهی بگیرند و هر گونه که می‌خواهند به تنبیه فرزندانشان به بهانه‌های گوناگون اقدام کنند.
او افزود: پدر و مادر به لحاظ علاقه خاصی که به فرزندان دارند و می‌خواهند به این ترتیب به نیاز عاطفی خود پاسخ داده و بقای نفس کنند،‌فرزندانی را به جای می‌گذارند که قانون به میزان کافی از آنها حمایت نمی‌کند.

حقی با بیان اینکه هر روز باید در دفتر انجمن حمایت از حقوق کودک و همچنین صدای یارا به تماس‌های بیشتری در زمینه کودک‌آزاری پاسخ دهیم عنوان کرد: انواع خشونت‌ها در جامعه وارد مراحل بدتری شده به طوری که به جرات می‌توان گفت خشونت در جامعه نهادینه شده و ظاهرا نشان‌دهنده فرهنگ استبدادی در جامعه است و جای تاسف دارد که این مسئله در میان قشر تحصیل‌کرده نیز مشهود است.

به اعتقاد مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان در تمام خشونت‌ها از جمله کودک‌آزاری یک پروسه تاریخی حاکم است به طوری که مادران و حتی پدران خود کودکان آزاردیده دیروز اند که در حال حاضر بر روی کودکان خود اعمال خشونت می‌کنند چرا که خانواده‌ها از نظر اقتصادی، اجتماعی و فقر فرهنگی تحت فشار هستند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours