سمینار بین المللی “زن در تاریخ اسلام”، 25 و 26 آذر در تهران برگزار می شود

21 آذر 1388

سمینار بین‌المللی زن در تاریخ اسلام با هدف شناخت و تبیین جایگاه زن در تاریخ اسلام، روزهای 25 و 26 آذرماه سال جاری، در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

دکتر نزهت احمدی، دبیر علمی این سمینار، در سومین نشست مطبوعاتی سمینار بین‌المللی زن در تاریخ اسلام گفت: چهارمین سمینار بین‌المللی زن در تاریخ اسلام با هدف شناخت و تبیین جایگاه و موقعیت زن در تاریخ، شناسایی و معرفی اولویت‌های پژوهشی در کل جهان اسلام و ارایه دستاوردهای نوین پژوهشی در موضوع زن در جهان اسلام برگزار می‌شود.

وی دلیل اصلی برگزاری این همایش را فقدان تحقیقات لازم در طول تاریخ در ارتباط با نقش و جایگاه زن دانست و اظهار داشت: متأسفانه منابع تاریخی موجود در مورد زن در تاریخ بسیار ناقص است و نقش زنان در تاریخ نادیده گرفته شده و یا به نحوی غیرمستقیم بیان شده است، در بخش‌هایی از تاریخ نیز نام زنان حذف شده و یا به صورت پراکنده از زنان صوفی، شاعر و یا سیاستمدار نام برده شده است.

دبیر سمینار و عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء، همچنین خاطرنشان کرد: محورهای سمینار بین‌‌المللی زن در تاریخ اسلام، “زن و فرهنگ”، “زن و هنر”، “زن و اجتماع”، “زن و سیاست” و “زن و اقتصاد” است که در بخش زن و اجتماع موضوعاتی چون حقوق، خانواده، بهداشت، پوشش و حجاب، امور خیریه، مجالس و محافل زنانه، زن و تفریح و سرگرمی، زن و عیاری و زن و برده‌داری مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر سمینار در مورد مقالات ارسال شده به دبیرخانه، گفت: دبیرخانه حدود 180 چکیده مقاله و حدود صد مقاله از سراسر کشور ونیز از کشورهای ترکیه، آلمان، اتریش، ایتالیا، هند و گرجستان دریافت کرده است که حدود 70 مقاله برای داوری ارسال شده‌اند. وی پیش بینی کرد که بین 30 تا 35 مقاله تأیید شده توسط هیأت داوران، در سمینار ارائه شود. و کتاب چکیده مقالات به دو زبان فارسی و انگلیسی زیر چاپ است که روز سمینار در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.
احمدی با اشاره به این که سمینار بین‌المللی زن در تاریخ اسلام، 25 و 26 آذر در کتابخانه ملی برگزار می‌شود، یادآور شد: سمینارهای بین المللی انجمن به صورت دو سالانه با مشارکت مراکز و مؤسسسات علمی و فرهنگی برگزار می‌شود و سمینار بعدی با همین عنوان، موقعیت زنان را در جهان اسلام در دوره معاصر، مورد توجه قرار خواهد داد.

دبیر سمینار تصریح کرد: انجمن در نظر دارد که این سمینارها، با فراهم آوردن بسترهای مناسب، با ارائه پژوهش های جدید، افق‌های نوینی را در مورد شناسایی و بازبینی تاریخ زن در جهان اسلام برای محققان و پژوهشگران بگشاید.
مدیر داخلی پژوهش نامه انجمن ایرانی تاریخ گفت: این سمینار به همت انجمن زنان پژوهشگر تاریخ و با مشارکت کتابخانه ملی ایران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی، دانشگاه مفید، مؤسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و مؤسسه امام موسی صدر ی برگزار می‌شود.

وی افزود: شرکت در سمیناار از طریق ثبت نام خواهد بود که هزینه آن برای فرهنگیان و اعضای سازمان های غیردولتی با تخفیف پنجاه درصد (100000 ریال) و برای دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی با تخفیف ویژه (50000 ریال)خواهد بود و در پایان سمینار نیز به شرکت کنندگان گواهی حضور داده خواهد شد.

نشست خبری تشریح اهداف و برنامه های دومین سمینار بین المللی زن در تاریخ اسلام، یازدهم آذرماه در انجمن زنان پژوهشگر تاریخ برگزار شد.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours