مولاوردی و فریده غیرت: مجلس حق ندارد باردیگر ماده 23 لایحه حمایت از خانواده را بررسی کند

17 آذر 1388

فریده غیرت: مجلس حق ندارد باردیگر ماده 23 لایحه حمایت از خانواده را بررسی کند

ایلنا: یک حقوقدان با ابزار نگرانی از مطرح شدن ماده 23 لایحه حمایت از خانواده مبنی بر ازدواج مجدد مردان در مجلس گفت: ‌به دلیل حذف این ماده، ‌مجلس اجازه ندارد که موضوع ازدواج مجدد مردان را مورد بررسی قرار دهد زیرا شرایط کنونی جامعه به شکلی است که اگر این ماده در مجلس بررسی شود، قانونی که برای ازدواج مجدد مردان در نظر گرفته می‌شود به طور قطع به نفع زنان نیست.

فریده غیرت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: وقتی ماده 23 لایحه حمایت از خانواده حذف شده و از دستور کار مجلس خارج شده است کمیسیون قضایی و حقوقی حق ندارد مجددا ماده حذف شده را مورد بررسی قرار دهد.
او ادامه داد: در لایحه حمایت از خانواده هیچ‌گونه اسمی از ازدواج مجدد برده نشده و هیچ‌گونه قانون و مقرراتی برای آن در نظر گرفته نشده است بنابراین مجلس نمی‌تواند در رابطه با وضع قانون و مقررات برای ازدواج مجدد اقدام کند.
این فعال حقوق زنان تصریح کرد: قانون سال 53 می‌تواند مبنا و پایه‌ای برای ازدواج مجدد در نظر گرفته شود و دلیلی ندارد که دوباره در این رابطه موضوعی مطرح شود.

غیرت با بیان اینکه نبود ماده‌ای در لایحه حمایت از خانواده در مورد ازدواج مجدد به معنای آزاد بودن ازدواج مجدد در جامعه نیست، گفت: سکوت لایحه حمایت از خانواده در مورد ازدواج مجدد مردان به هیچ‌وجه به معنای این نیست که قانون سال 53 در مورد ازدواج مجدد فسخ می‌شود، بلکه می‌توان با بیان کوتاهی توضیح داد که قوانین سال 53 در مورد ازدواج مجدد همچنان معتبر است.

او تاکید کرد: در حال حاضر هیچ ضرورتی ندارد که در رابطه با ازدواج مجدد مردان بحثی درمجلس صورت گیرد زیرا شرایط کنونی جامعه به گونه‌ای است که اگر این بحث دوباره در مجلس مطرح شود قانونی که در این مورد تصویب شود به طور قطع به نفع زنان نیست. ضمن اینکه به دلیل حذف ماده مربوط به ازدواج مجدد مجلس این حق را ندارد که در رابطه با ازدواج مجدد در پی ارائه قانون باشد و قوانین سال 53، باید در مورد ازدواج موقت معتبر باشد.

مولاوردی: شرایط کنونی جامعه برای بررسی لایحه حمایت از خانواده مناسب نیست

ایلنا: یک حقوق‌دان در عین حال که بررسی مجدد ماده 22 لایحه حمایت از خانواده در مجلس را خلاف قانون نمی‌داند اما معتقد است شرایط کنونی جامعه این آمادگی را ندارد که لایحه حمایت از خانواده و مواد آن در مجلس بررسی شود چون اخبار مهم‌تری در حال حاضر در جامعه وجود دارد و این ممکن است حساسیت‌های زنان را نسبت به این لایحه کاهش دهد و لایحه‌ای که نقش مهمی در سرنوشت زنان دارد به گونه‌ای تصویب شود که به نفع زنان نباشد.

مولاوردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا نحوه و کیفیت بررسی ماده مربوط به ازدواج مجدد مردان را بسیار مهم دانست و اظهار کرد: این بسیار مهم است که چه کسانی لایحه حمایت از خانواده و ماده مذکور را مورد بررسی قرار می‌دهند. اگر فعالان حقوق زنان و اشخاصی که صلاحیت لازم را داشته باشند این لایحه را اصلاح کنند و به اعتراضات مردمی که در زمان مطرح شده ماده 23 لایحه انجام شده توجه کنند،‌می‌توان امیدوار بود که نتیجه مطلوبی از بررسی این ماده در مجلس حاصل شود.

این حقوق‌دان در عین حال شرایط کنونی جامعه را برای بررسی لایحه حمایت از خانواده و ماده 23 آن مناسب ندانست و گفت: در حال حاضر که شرایط جامعه به گونه‌ای است که اخبار و مسائل مهمی ذهن مردم را به خود مشغول داشته است، به طور قطع بررسی لایحه حمایت از خانواده در مجلس مناسب نیست زیرا ممکن است مردم اخبار مربوط به این لایحه را دنبال نکنند و حساسیت‌های لازم نسبت به مسائل زنان در جامعه وجود نداشته باشد که در این صورت ممکن است این لایحه به گونه‌ای تصویب شود که به نفع زنان نباشد و زنان جامعه نتوانند از این لایحه که می‌تواند نقش مهمی در سرنوشت آنها داشته باشد نتیجه مطلوبی دریافت کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours