هشدار کارشناسان در مورد ارجاع کودکان به پزشکی قانونی: کودکان آزاردیده از رفتن به بهزیستی می‌ترسند

21 آذر 1388

ایلنا: عضو هیات رئیسه انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: کودکانی که به هر دلیل سر و کارشان به بهزیستی می‌افتد، به دلیل آنکه این سازمان این کودکان را برای انجام معاینه پزشکی به پزشک قانونی ارجاع می‌دهند، از رفتن به بهزیستی واهمه شدیدی دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طاهره پژوهش یکی از اعضای هیات رئیسه انجمن حمایت ازحقوق کودکان در نشست تخصصی مربوط به حقوق کودکان که به آسیب‌شناسی این موضوع اختصاص داشت، تاکید کرد: متاسفانه نهاد حمایتی خاص که کودک را در نهایت امنیت و آرامش پشتیبانی کند در کشور وجود ندارد به طوری‌که نبود یک نهاد حمایتی برای کودکان در معرض آسیب و خشونت کودکان خیابانی و … نوعی آزار محسوب می‌شود.

او افزود: اغلب کودکانی که به بهزیستی ارجاع داده می‌شوند و یا از طریق نیروی انتظامی دستگیر می‌شوند، ابتدا آنها را برای انجام برخی معاینات پزشکی و سلامت و پزشکی قانونی تحویل می‌دهند این در حالی است که کودکان از این مسئله به شدت می‌ترسند و از رفتن به بهزیستی وحشت دارند.

فرح منصوری کارشناس‌ارشد مشاوره و راهنمایی نیز در این ارتباط یادآور شد: وقتی اغلب کودکان دختر یا پسر مورد معاینه قرار می‌گیرند حس خوبی برای آنها القا نمی‌شود چرا که آنها از بدبینی دیگران نسبت به خود واهمه دارند.
به گزارش خبرنگار ایلنا نسرین ستوده حقوق‌دان در این نشست تصریح کرد: وقتی از خانواده‌ای برای حمایت از کودکان سلب حمایت می‌شود، ازخانواده به سازمانی مانند بهزیستی می‌رود که خودش مشکلات ساختاری دارد.لازم است تا فرهنگی شبه‌‌ خانواده تقویت شود در حالی که این فرهنگ وجود ندارد و رسانه ملی در این زمینه در حد صفر هم عمل نکرده است.

ستوده تصریح کرد: بهزیستی که خود را به عنوان سازمان متولی در امور کودکان تلقی می‌کند، نباید فراتر از قانون عمل کند و اگر بهزیستی اصرار دارد که کودکان قبل از نگه‌داری به بهزیستی مورد آزمایش قرار گیرند باید در این ارتباط یک بخش‌نامه یا مستند قانونی وجود داشته باشد و اگر این مستند وجود نداشته باشد، انجمن حمایت از حقوق کودکان می‌توانند ابطال این مسئله را از سوی دیوان عدالت اداری تقاضا کنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours