دبیرکل مجمع اسلامی بانوان در اعتراض به «تک‌جنسیتی شدن» دانشگاه‌ها

21 آذر 1388

ایلنا: مجمع اسلامی بانوان با صدور بیانیه‌ای نسبت به طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها به شدت اعتراض کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، اعضای مجمع اسلامی بانوان در آخرین جلسه خود نسبت به طرح این موضوع بحث کرده‌اند که در نتیجه بیانیه‌ای به امضای دبیرکل منتشر کرده است.

اعضای این مجمع ضمن حمایت از بیانیه فاطمه کروبی دبیرکل این مجمع آورده‌اند: این مجمع ضمن محکوم کردن تفکر ایجاد دانشگاه ملی دو جنسیتی که مغایر شأن و کرامات انسانی و اندیشه های بنیانگذار نظام امام خمینی (ره)است از بیانیه دبیر کل مجمع که در این خصوص صادر شده حمایت کرده و آمادگی خود را برای بررسی ابعاد چنین تفکری اعلام می‌کند .
دبیر کل مجمع نوشته‌است: در آستانه سی و یکمین سال انقلاب بزرگ اسلامی تفکری به تحمیل اندیشه‌های متحجرانه خود که مغایر با آرمان‌های انقلاب 57 ،اندیشه مرحوم امام و اصول قانون اساسی کشور اقدام کرده که بنیانگذار این نظام نسبت به حضورشان همواره هشدار می‌داد . تفکری که تحجر را مقدمه فعالیت خود می‌داند و معتقد به پیش بردن نظام جمهوری اسلامی به مسیری است که خواست اکثریت مردم مومن و انقلابی نبوده و بروز آن خدشه‌ای بر آرمان‌های اولیه انقلاب اسلامی است . حرکتی که ، در تلاش است تا افکار خود را در گفتار و رفتار طیفی از دانشگاهیان تجلی دهد و از دانشگاهها اندیشه خود را برون فکنی کند و چنین است که در عصری که احترام به حقوق شهروندان در سایه دموکراسی ، حتی در دورافتاده‌ترین کشورهای دنیا سرلوحه فعالیت دولتمردان آن کشورها است ، در ایران کهن سخن از جداسازی جنسیتی دانشگاهها که محل علم آموزی و توسعه است می شود .

این بیانیه تاکید کرده است: به نظر می رسد جریانی در حال رشد و ظهور است که معتقد است در روزگاری که توسعه‌های سیاسی و فرهنگی بر پایه ارتباطات اجتماعی در سایه اخلاق‌مداری شکل می‌گیرد دختران و پسران آینده‌ساز ایران عزیز آنچنان از شعور ، معرفت ، اخلاق انسانی و دینی برخوردار نیستند که ، باید از یکدیگر تفکیکشان کرد . آیا بیان جملاتی چون ” دانشگاههای دو جنسیتی ” و پیشنهاد برای انجام کار کارشناسی برای ” تک جنسیتی ” کردن دانشگاهها اهانت به اساتید و دانشجویانی نیست که در جایگاه و مقام علم‌آموزی هستند ؟ به نظر می‌رسد تفکراتی که دیدگاه‌های این چنینی را مطرح می‌کنند به نوعی می‌خواهند از دانشجویان و دانشگاه بدان جهت که پویا هستند ، انتقام بگیرند ولی آنان غافل از این هستند که حمله و تخریب به این سرمایه‌ها ظلم بزرگی است و تاوان آن را کل جامعه و کشور خواهد پرداخت.

کروبی،با این اعتقاد که کسانی که چنین مباحثی را بیان می کنند باید بدانند که گفتار و عملکردشان در تضاد با دیدگاه‌های حضرت امام (ره) ، آرمان‌های مردم در انقلاب اسلامی و مغایر شأن و کرامات انسانی است، ادامه داد: ظاهراً آنها فراموش کرده‌اند که بارها حضرت امام (ره) بسیار صریح در برابر چنین دیدگاههایی به دفاع قاطعانه از دانشجویان و دانشگاهیان پرداخته و بر توجه اهمیت به دانشگاه تاکید کرده‌اند . ایشان در بیانات متعدد خویش با عبارات گوناگون این مطلب را متذکر شده‏اند که “دانشگاه، مبداءِ همه تحولات است” . اما اینک به نظر می‌رسد که جریانی با فراموش کردن آن دیدگاهها و اندیشه‌ها در صدد است تا کیان دانشگاه و دانشجو را زیر سوال ببرد ؛ متاسفانه مسائلی چنین مزموم از سوی کسانی مطرح می شود که خود از چهره‌های دانشگاهی هستند ، ولی چنان با ادبیاتی عامیانه به توصیف روابط میان دختران و پسران دانشجو می پردازنند که نه تنها اهانتی به جایگاه دانشجویان و دانشگاهیان است بلکه سخنان آنان در راستای تنزل مقام زن نیز است.

در ادامه این بیانیه آمده است: کسانی که چنین دختران و پسران ما را به فسادهای اخلاقی متهم می کنند بهتر است که به بازنگری دیدگاههای امام (ره) بپردازند زمانی که فرمودند ” زنان درجامعه اسلامی آزادند و از رفتن آنها به دانشگاهها و ادارات و جلسه‌ها به هیچ‌وجه جلوگیری نمی شود ، از چیزی که جلوگیری می شود فساد اخلاقی است که زن و مرد نسبت به آن مساوی هستند و برای هر دو حرام است ” ( صحیفه نور ج 4 ص 39) . هرچند که به نظر می‌رسد تنزل جایگاه زنان تنها به بیان چنین مسائلی محدود نشده و متاسفانه برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به دنبال آن هستند که با تصویب ماده چند همسری لایحه حمایت از خانواده گامی دیگر در جهت تنزل شان و مقام زن بردارند که امید است مسئولان با آگاهی نسبت به این موضوع برخورد کرده و مانع از تحقیر جایگاه زنان ایرانی شوند . اما مسائلی که اخیرا مطرح شده تداعی کننده تحرک جریانی است که همان اوایل انقلاب نیز اندیشه های آن حضرت را بر نمی‌تافتند و با نصب پرده‌هایی در کلاس‌های دانشگاه جداسازی جنسیتی را مقدمه‌ای برای اصلاح فرهنگی دانشگاهها می‌دانستند و گویی اینک همان جریان ظهور یافته و با بازگشت به رفتارهای گذشته تاکید دارد که برای ترویج فرهنگ اسلامی باید زنان و مردان را از یکدیگر تفکیک کرده تا مبادا اختلاطی در راستای انحطاط فرهنگی شکل گیرد ! ولی امری بدیهی است که آنچه باید مورد توجه قرار گیرد و در جامعه ترویج شود ، فرهنگ اسلامی است و گرنه اختلاط که فقط در دانشگاه‌ها نیست بلکه در هر طبقه‌یی اختلاط وجود دارد که نمی‌توانیم به تفکیک جنسیتی بپردازیم .

کروبی در پایان بیانیه تاکید کرده‌است: در این راستا مجمع اسلامی بانوان با ایمان و اتکا به آرمان‌های بنیان گذار انقلاب اسلامی طرح چنین پیشنهاداتی از سوی برخی از مسئولان را خواستی غیر منطقی و اهانت به ساحت و کیان دانشگاه می‌داند و هشدار می‌دهد که طرح این مباحث نه تنها راهکاری برای ترویج فرهنگ اسلامی نبوده و نیست بلکه زمینه ساز بستری برای برهم زدن آرامش دانشگاهها است و جوانان مومن و انقلابی را نسبت به آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران بدبین کرده و آنان را به چالش با آن هدایت می‌کند . ما معتقدیم که به جای اشاعه دستورالعمل های یک شبه برای فرهنگ سازی ، مسئولان در صدد انجام کارهای کارشناسی برای حل مشکلات جوانان و آسان سازی امر ازدواج آنان باشند تا گاهی روابط میان دختران و پسران ما بنابر ناتوانی در امر ازدواج به انحطاط کشانده نشود . امید است که با هوشیاری مسئولان امر، از تکرار بیان چنین مسائلی آن هم از جایگاه دانشگاه پرهیز شود تا دانشگاهها محیطی امن و آرام برای علم آموزی دختران وپسران ایران زمین باشند .

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours