صدور حکم سه سال حبس تعزیری برای عذراسادات قاضی میرسعید از بازداشت‌شدگان 30 خرداد

24 آذر 1388

کمیته گزارشگران حقوق بشر- عذراسادات قاضی میرسعید که در تاریخ 30 خردادماه در حوالی میدان انقلاب بازداشت شد و پس از انتقال به بند 2- الف زندان اوین جهت اعترافات دروغین به شدت تحت فشارهای جسمی و روحی قرار گرفت، علی‌رغم وعده داده شده از سوی قاضی صلواتی رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب مبنی بر صدور حکم برائت وی، به 3 سال حبس تعزیری محکوم شد.

صدور این حکم سنگین برای این زن زندانی در شرایطی صورت می‌گیرد که قاضی صلواتی در جلسه دادگاه با بی‌اساس دانستن اتهامات وارده بر این زندانی سیاسی، وی را امیدوار به صدور حکم برائت کرده بود. به گفته سایر زندانیان سیاسی در بند عمومی نسوان، عذراسادات قاضی میرسعید پس از برگزاری جلسه دادگاه، با اطمینان از تبرئه شدن خود سخن گفته بود. با این حال اوایل هفته جاری، حکم سه سال حبس تعزیری برای وی از سوی شعبه 15 صادر شد.

در کیفرخواست اولیه دادگاه‌های علنی در مورد این زندانی سیاسی آمده بود:” متهمه در سال 83 در بمب‌گذاری تهران مشارکت داشته و در انتخابات اخیر اقدام به توزیع اعلامیه به نفع گروهک تروریستی منافقین و جمع آوری و ارائه اخبار و اطلاعات به این گروهک کرده است. سوابق سیاسی و حزبی متهمه از جمله اقرار وی به عضویت در سازمان منافقین در سال 1379 و فعالیت‌های وسیع متهمه در جهت اهداف سازمان مورد اشاره محرز است. “

با این وجود، خانواده وی، تمامی این موارد را تکذیب کرده‌اند و گفته‌اند که دخترشان برخلاف ادعای مطرح شده هیچ‌گونه سابقه کیفری و یا بازداشت نداشته است.

اتهام او در کیفرخواست، “محاربه و افساد فی الارض از طریق تلاش و فعالیت موثر در راستای پیشبرد اهداف گروهک تروریستی منافقین و همکاری با این سازمان”، عنوان شده بود.

در قسمتی از این کیفرخواست از قول او آمده است:” “در سال 1379 جذب سازمان منافقین شدم و در اولین اقدام جدی در سال 1383 وارد فاز نظامی شدم. در این سال برای بمب‌گذاری در یک مکان حساس در شهر تهران مشارکت پیدا کردم و سپس فعالیت‌های خود را در توزیع اعلامیه و جمع‌آوری و ارائه اخبار واطلاعات به سازمان منافقین گسترش دادم تا اینکه در صحنه تجمعات و اغتشاشات پس از انتخابات به صورت فعالانه‌ای شرکت کردم. مأموران انتظامی زمانی اقدام به دستگیری‌ام کردند که در حال پرتاب کوکتل مولوتف به یکی از مراکز دولتی در تهران بودم. “

عذرا قاضی میرسعید، این گفته‌ها را به شدت رد کرده و درگفتگویی با کمیته گزارشگران حقوق بشر، ‌آنها را به دلیل شکنجه‌های شدید در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات سپاه دانسته بود. وی می‌گوید:” تنها جرم من این است که در روز 30 خردادماه در محل درگیری و تجمع بودم و به این خاطر بیش از 6 ماه است که در زندان به سر می‌برم.”

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours