ازدواج موقت و ازدواج دائم دختران دانش آموز همچنان در بحث و جدل

25 آذر 1388

در هیچ کشوری کارکرد مرکز آموزشی بازاریابی برای ازدواج نیست

ایلنا: عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران معتقد است هیچ دلیلی ندارد که حتما همه جوانان کشور ازدواج کنند و حقوق شهروندی اینگونه حکم می‌کند که جامعه به جوانان برای ازدواج فشار وارد نکند و به افراد ازدواج نکرده انگ نزد تا هر کس آنگونه که دوست دارد تنها و یا با همسر دلخواه‌اش، زندگی کند.

رحمت‌الله صدیق سروستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه دانشگاه یک کارکرد معین و برنامه‌ریزی شده دارد و آن آموزش وپرورش و ایجاد دانشجویانی است که بتوانند کتاب را بخوانند، بفهمند، نقد کنند و تولید علم کنند، گفت:‌ در آیین‌نامه‌ هیچ وزارت علومی در هیچ کشوری کارکرد دانشگاه بازاریابی برای ازدواج نیست اما در جامعه ما فشارهای اجتماعی باعث شده است که همه به سمت ازدواج و بچه‌دار شدن هل داده شوند در حالی که این درست نیست.

او ادامه داد: شرایط فرهنگی جامعه ایران به گونه‌ای است که دختر برای زن شدن و زن برای مادر شدن متولد می‌شود در حالی که این نگاه غلط است و از همان ابتدا حقوق شهروندی نصف جامعه دستکاری می‌شود.
صدیق سروستانی تصریح کرد: با تبلیغات ازدواج در رسانه‌ها، رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ها نشریات، مقالات و دانشگاه‌ها فضای فرهنگی کشور به گونه‌ای شده است که اگر کسی ازدواج نکند، انگار چیزی کم دارد و یک جای زندگی‌اش می‌لنگد.
او ادامه داد: باید تلاش کنیم که این فشارهای اجتماعی از زندگی جوانان برداشته شود و به جوانان یاد بدهیم که آنچه مهم است انسان بودن است نه زن و شوهر بودن.
این استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران بیان کرد: جوانان باید بیاموزند که خود برای خود زوج یا زوجه انتخاب کنند و مراکز همسریابی ، جای مناسبی برای انتخاب همسر نیست.
صدیق سروستانی گفت: ‌با تحت فشار قرار دادن جوانان برای ازدواج یک عده آدم قدیمی باز تولید می‌شوند که به علت فشارهای اجتماعی ازدواج کرده و عروس و داماد شده‌اند.

او اضافه کرد: اگر شرایطی در جامعه حکم‌فرما بود که برای تولید بیشتر نیاز به نیروی کار داشتیم و مثلا سیستم کشور مبتنی بر کشاورزی بود و باید هفت، هشت بچه روی زمین کار می‌کردند لزوم تبلیغات برای ازدواج قابل درک بود اما در شرایطی که حداقل 25 درصد جوانان کشور بیکار هستند چه نیازی هست که کارخانه تولید و باز تولید گذشته ایجاد کنیم در حالی که بر اساس حقوق شهروندی و انسانی، انسان باید حق انتخاب و آزادی عمل داشته باشد. اگر جوانی گمان می‌کند که تنهایی و بدون اینکه ازدواج کند می‌تواند زندگی راحت‌تری داشته باشد، نباید جامعه به او فشار بیاورد و او را وادار به ازدواج کند.
این استاد جامعه شناسی ادامه داد: این گفته که دختر باید حتما شوهر کند و بچه‌دار شود و پسر هم حتما باید زن بگیرد و گرنه هزار برچسب به او می خورد اشتباه است.

ازدواج موقت به نام جوانان به کام تنوع‌طلب‌ها

ایلنا: استاد روان‌شناس دانشگاه تهران گفت: متفکران و تصمیم‌سازان جامعه باید بدانند که ازدواج موقت تنها به نام جوانان بوده بلکه به کام برخی میانسالان تنوع‌طلب تمام می‌شود.
فرح منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد طرح ازدواج موقت تاکید کرد: اگرچه درست بودن یا نبودن این اتفاق باید توسط مراجع حقوقی یا دینی بررسی شود اما به هر حال در جامعه بسیاری از پدیده‌ها رخ می‌دهد که دیده نشده و از چشم این مراجع خارج بوده که نیاز به کالبدشکافی و آسیب‌شناسی دارد چرا که هیچ کسی منکر تغییر استانداردهای اخلاقی در جامعه ما نیست.

او با بیان اینکه باید به دنبال مطرح کردن هر طرح و ایده‌ جوابگوی پدیده‌های حاصل از آن هم بود، افزود: میانگین یک رابطه میان زن و مرد در اثر ازدواج موقت اگر از یک ساعت تا 99 سال باشد و حتی اگر یک رابطه یک هفته‌ای نیز برقرار شود اگر طی این ارتباط بچه‌ای حاصل شود، آیا پدر عهده‌دار سرپرستی آن خواهد بود یا نه؟

این کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی ادامه داد: این کودکان به دلیل بی‌هویت بودن، نداشتن اصل و نسب، بسیاری از کمبودها و نداشتن جایگاه مورد نظر در جامعه باعث می‌شوند که خودشان در آینده پتانسیلی برای آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشند.
منصوری تصریح کرد: در کنار فرزندان بی‌گناه حاصل از این ازدواج باید در نظر گرفت که آیا به دنبال این رابطه، از زن نیز حمایت می‌شود یا نه؟ مگر غیر از این است که نه تنها هیچ پدری حاضر به قبول ازدواج موقت فرزندش نیست بلکه حتی کسی هم حاضر نیست تا دختر صیغه‌ای را برای ازدواج دائم انتخاب کند.

روانشناس دانشگاه تهران با بیان اینکه همین زن به تنهایی یک آسیب اجتماعی می‌شود با طرح سئوالاتی عنوان کرد: هدف از مطرح کردن ازدواج موقت در کشور چیست؟ آیا این طرح راهی برای باز بودن دست مردان میانسال برای دریافت یک مجوز قانونی نیست تا به امیال خود برسد و بگویند صیغه هستیم و هر کار خواستند انجام دهند؟

منصوری با اشاره به اینکه طرح ازدواج موقت به نام جوانان است و به کام میان‌سالان تنوع‌طلب یادآور شد: ‌متفکران جامعه باید بدانند که طرح فوق ارتباطی به جوانان ندارد و مشکلات اصلی آنها را برطرف نمی‌کند بلکه به مشکلات آنها می‌افزاید.
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی ادامه داد: باید به جای مطرح کردن چنین مسائلی، آموزش‌های اخلاقی ـ انسانی جوانان را ارتقا دهیم تا حتی اگر جوانی تصمیم به ازدواج موقت داشت بداند که ازدواج موقت با بی‌بند و باری و خوش‌گذرانی متفاوت است چرا اغلب به این مسئله بی‌توجه هستند که تن دادن به ازدواج موقت فرقی با فحشا ندارد.

او افزود:از آنجایی که جوانان ما نیزتعریف نادرستی از اخلاقیات و تعهدات دارند، باید آموزش‌های آنان را ارتقا داد تا طی روابط موقت مراقب پرورش هر گونه فرزندی باشند! چرا که وقتی کودکی در چنین شرایط نابسامانی به دنیا می‌آید وارد دنیای لرزانی می‌شود که شرایطش به مراتب خطرناک‌تر از رفتارهای پرخطر جنسی جوانان است.

گزارش فارس از تلخ و شیرین‌های ازدواج موقت در جامعه

خبرگزاری فارس: یکی از دلایلی که همواره ازدواج موقت مورد تأیید شرع است اما عرف زیر بار آن نمی‌رود، نبود اطلاع رسانی صحیح و عدم رعایت قانون توسط برخی افراد سودجو است؛ از این رو بسیاری از افراد برای انجام این ازدواج با تردید مواجه شده‌‌‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، هر بار که واژه ازدواج موقت بر اساس شرایط خاص مطرح می‌شود جامعه واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهد، بعضی‌ها این مسئله را مثبت می‌دانند اما برخی دیگر با منفی تلقی کردن این مسئله مخالف ترویج آن هستند؛ واقعیت این است که ازدواج موقت وجود دارد و نمی‌توانیم آن را کتمان کنیم.
شاید هر کدام از ما وقتی می‌شنویم زنی به ازدواج موقت مردی درآمده است، با در هم کشیدن ابرو و گزیدن لب‌هایمان، او را سرزنش و ملامت ‌کنیم. انگار هیچ کس حاضر نیست حتی برای چند ثانیه خود را در موقعیت زنی تنها قرار دهد.
از سوی دیگر همگی بر این امر واقفیم و می‌دانیم “‌ازدواج موقت ” امری شرعی، قانونی و مقدس است. حتی در حقوق کشورمان نیز این مسئله امری شناخته شده و در ماده 1075 و 1077 قانون مدنی تبیین شده است اما به راستی چرا باز هم پس از مطرح شدن این واژه علی‌رغم قانونی و شرعی بودن در جامعه با واکنش‌های مختلف مواجه می‌شود؟

*رغبت برخی افراد سودجو به ازدواج موقت

محمد روشن عضو هیئت علمی پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی درباره این که نگرش جامعه نسبت به جامعه موقت منفی است، می‌گوید: رغبت افرادی که معمولاً مقید و معتقد به اخلاق نیستند زمینه این نگرش را فراهم می‌کند.
این استاد دانشگاه معتقد است ازدواج موقت را می‌توان با اهداف مختلفی به عنوان راهکار تلقی کرد.
روشنی با بیان یک مثال درباره مردی که به دلیل نداشتن فرزند مجبور شد زنی را به عقد موقت خود در‌آورد، می‌گوید: یکی از راهکارها ازدواج فردی است که بچه‌دار نمی‌شود و می‌تواند از طریق ازدواج موقت همسر دیگری را انتخاب کند و بچه‌دار شود.
روشنی در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که چرا ازدواج موقت باعث نگرانی و به خطر افتادن مصالح اجتماع می‌شود؟ می‌گوید: اگر این تصور وجود دارد که ازدواج موقت با مصلحت‌های اجتماع و نظام منطبق نیست می‌توان از راه قانونگذاری بنابر مصالح موجود نسبت به محدود کردن ازدواج موقت اقدام کنیم؛‌ بدون شک با این روش ازدواج موقت باعث اضمحلال خانواده نمی‌شود.

‌چندی پیش زمانی که سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز در رابطه با موضوع جلوگیری از تجاوز به عنف اعلام کرد زمانی که بستر ازدواج موقت فراهم نیست صحبت از ازدواج موقت قبح دارد اما از سویی روابط نامشروع جنسی قبح ندارد. باید این نوع روابط ضابطه‌مند شود و در چارچوب شرع صورت پذیرد؛ مجدداً نگاه‌ها به سمت و سوی این مقوله سوق گرفت.
م.ر دختر 28 ساله‌ای است که مجرد است و درباره ازدواج موقت این‌گونه می‌گوید: ازدواج موقت معلوم نیست برای دختر پسرهای جوان مطرح می‌شود یا افراد متأهل؟‌ اگر برای دختر پسرها مطرح شود که به نظر می‌رسد هیچ خانواده‌ای این اجازه را نمی‌‌دهند.

این دختر 28 ساله می‌افزاید: دخترهای جوان که هنوز ازدواج نکرده‌اند هرگز حاضر نیستند تن به این کار بدهند چرا که ممکن است تبعات قانونی و حقوقی داشته باشد ضمن این که از نظر عرف نیز در جامعه ما این امر برای زنان مطلقه و بیوه ناپسند‌ است چه ‌رسد به دختر و پسرهای جوان.

* عقد موقت بهتر از عادی شدن روابط نامشروع در جامعه است

جوادآریان منش نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با مطرح شدن ازدواج موقت در جامعه می‌گوید: ازدواج دختران منوط به رضایت پدر ‌و اگر قرار است ازدواجی بین دختر و پسر صورت گیرد بهتر است که عقد دائم باشد.
وی با اشاره به نیازهای عاطفی و جنسی جوانان می‌گوید: روابط نامشروع بین دختر و پسر نباید در جامعه اسلامی ما به عنوان امری عادی تلقی شود همچنان که نمونه‌هایی از آن در جامعه وجود دارد و به وضوح دیده می‌شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: دختر و پسرهایی که به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و به تفریح و خوشگذرانی می‌روند به دلیل این که عقدی جاری نشده است به عنوان روابط نامشروع تلقی می‌شود.
این نماینده مجلس با اشاره به این وضعیت ادامه می‌دهد: در این صورت ترویج ازدواج موقت به جای گسترش روابط نامشروع در میان جوانان بهتر است اما متأسفانه فضای جامعه نسبت به ازدواج موقت مثبت نیست و واکنش نشان می‌دهد.

* واقعیت تلخ روابط نامشروع

آرین‌منش در ادامه می‌افزاید: وجود واقعیت تلخی به عنوان روابط نامشروع میان دختر و پسرها و عدم فراهم بودن شرایط ازدواج دائم به دلیل نبودن فرصت های شغلی و سطح مالی پایین مسئولان را به این فکر وامی‌دارد که برای جلوگیری از گسترش این واقعیت تلخ به دنبال راهکاری باشند؛ راهکاری که جامعه را به سمت ‌پاکی و حفظ اخلاقیات سوق دهد.

* طولانی شدن دوران عقد، برای جلوگیری از ازدواج موقت

این نماینده مجلس به عنوان راه حل به طولانی شدن دوران عقد اشاره کرد و گفت: بهترین راه این است که دوران عقد و نامزدی بین دختر و پسر طولانی شود تا در طول مدتی که دانشجو هستند یا شرایط مالی مناسبی ندارند بتوانند با طولانی شدن دوران عقد به وضعیت مناسبی دست یابند.
آرین‌منش طولانی شدن دوران عقد را برای دختر و پسرهای جوان بهتر از عقد موقت دانست و اظهار داشت: به جای صیغه و عقد موقت، عقد دائم بدون شک بهتر است اما در این مدت باید خانواده‌ها از فرزندانشان حمایت کنند، از سوی دیگر دختر و پسرهای جوان در طی دوران عقد مراقب باشند فرزنددار نشوند تا پس از پایان درس و توانایی اقتصادی تشکیل زندگی بدهند؛ این بهترین راه حل است.

* آیا زنانی که از همسرانشان جدا شده‌اند، نباید ازدواج کنند؟

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که ازدواج موقت درباره زنان مطلقه و مردان همسردار آیا پسندیده است یا خیر؟ می‌گوید: ازدواج موقت برای زنان مجرد و مردانی که ازدواج کرده‌اند زوایای مختلفی دارد و از زمان‌های گذشته وجود داشته است. زنانی که به دلایلی از همسرانشان جدا شده‌اند یا همراهانشان فوت کرده‌اند آیا باید تا آخر عمر تنها بمانند؟ ضمن این ‌که شاید برای این زن‌ها شرایط ازدواج دائم پیش نیاید.

* ازدواج خانم مطلقه یا بیوه با مرد متأهل امری زشت و قبیح نیست

این نماینده مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: اگر خانمی مطلقه یا بیوه که به دلایلی شرایط ازدواج دائم برایش فراهم نیست با مردی که قبلاً ازدواج کرده اما او نیز به دلایلی نیاز به ازدواج مجدد دارد، تشکیل زندگی پاک و سالم را بدهند، نباید این امر در جامعه زشت و قبیح شمرده شود؛ ضمن این‌که رضایت همسر اول نیز مهم است.
وی با تأکید بر این‌که در شرایطی که ضرورت احساس می‌شود نباید “ازدواج موقت ” امری نامشروع و زشت تلقی شود، می‌گوید: واقعیت تلخ این است که گسترش روابط میان دختر و پسرهای جوان و مجرد حتی در اماکن عمومی به وضوح دیده می‌شود.

*قانون تسهیل ازدواج جوانان به جای دنبال کردن ازدواج موقت

آرین‌منش با اشاره به قانون تسهیل ازدواج جوانان گفت: بهتر است به جای دنبال کردن ازدواج موقت برای دختر و پسرهای جوان به دنبال تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان باشیم. با این کار به پائین آمدن سن ازدواج و ترویج ازدواج آسان و ساده کمک می‌‌کنیم.

* بر سر قانون تسهیل ازدواج جوانان چه آمد؟

مجید امیدی مدیر کل فرهنگی سازمان ملی جوانان؛ درباره علت به تأخیر افتادن قانون تسهیل ازدواج جوانان می‌گوید: آئین‌نامه اجرایی این قانون باید توسط این سازمان نوشته شود، هر بند این قانون آئین‌نامه اجرایی دارد و دستگاه‌های مربوطه باید جلساتی را برگزار کنند و مکلف به اجرای آن شوند.
وی ادامه می‌دهد: در زمینه سربازان متأهل ستاد نیروهای مسلح و فرماندهی کل قوا اظهار نظر کنند در زمینه دانشجویان متأهل نیز نیاز به مشارکت وزارت علوم و دانشگاه‌هاست.
امیدی تأکید می‌کند: بند اول این قانون درباره صندوق ذخیره ازدواج جوانان است که اساسنامه آن آماده شده و کارهای نهایی آن تقریباً تا چند مدت دیگر تمام می‌شود و به هیئت دولت ارسال می‌شود.
وی با اشاره به این‌که این قانون در ابتدا در قالب طرح در مجلس به تصویب رسیده است پس از آن برای اجرا به هیئت دولت ارسال می‌شود.
به گفته امیدی در 24 آبان سال جاری تهیه و تدوین آئین‌نامه‌‌های اجرایی این قانون به سازمان ملی جوانان محول شده است.
وی می‌گوید: این آئین‌نامه‌ها منوط به تصویب بند اول این قانون درباره اساسنامه صندوق ذخیره ازدواج جوانان است. از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی تعیین کرده است اساسنامه این صندوق مجدداً در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و منابع آن مشخص شود.
مدیر کل فرهنگی سازمان ملی جوانان بیان می‌کند: در واقع پس از بررسی اساسنامه در هیئت دولت و تصویب در آن جا مجدداً برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد؛ بنابر این انتظار داریم این در پروسه کوتاه مدت و قابل قبولی این اقدامات انجام شود.
امیدی در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌ که چرا پس از گذشت بیش از 4 سال است از تصویب این قانون هنوز اجرایی نشده است؟ می‌گوید: زمانی که قانونی تصویب می‌شود باید زمینه اجرای آن نیز فراهم شود و تمام ظرفیت‌ها لحاظ شود.
امیدی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که آیا این مسئله مبنی بر این که گسترش ازدواج موقت باعث افزایش آمار ازدواج در کشور شده است صحت دارد یا خیر؟ می‌گوید: ازدواج موقت نیاز به بررسی دقیق دارد. ازدواج موقت از جهاتی منفی است و باعث می‌شود امنیت خانواده از بین برود و دچار چالش شود اما گاهی اوقات تحت فشارهای اجتماعی و در شرایط اورژانسی می‌توان به عنوان علاج درد یا راه فرار محسوب شود.
وی ادامه می‌دهد: البته در شرایط اورژانسی بعضی از جایگاه‌ها سکوت کرده‌اند. از این جایگاه‌ها انتظار داریم که وارد عمل شوند. مراکز فرهنگی و اجتماعی حوزه‌های علمیه قم می‌‌توانند با صدور بیانیه و فتوا در شرایط بحرانی وارد عمل شوند.

* از ازدواج نصفه و نیمه خود راضی هستم

س.گ زن 30 ساله‌ای که متارکه کرده است و حدود یک سال است که به عقد موقت مردی 45 ساله درآمده است، می‌گوید: به دلیل این‌که تنهایی بسیار ناراحتم می‌کرد دوست داشتم ازدواج کنم اما کم‌تر کسی حاضر می‌شود با زن مطلقه ازدواج کند.
“حتی برای اجاره آپارتمان نیز مشکل داشتم ” این جمله را زن 30 ساله می‌گوید و ادامه می‌دهد: زمانی که برای اجاره یک آپارتمان به آژانس‌های املاک مراجعه می‌کردم یا از دادن آپارتمان خودداری می‌کردند یا این‌که با رفتارهای زشت و ناپسندیده مواجه می‌شدم.
در حالی که سعی می‌کند رضایتمندی خود را از این نوع زندگی نشان دهد و غم سرد چشمانش را پنهان کند، می‌گوید: با این‌که ازدواجم ازدواجی نصفه و نیمه است اما راضی هستم، چون سایه بالای سر دارم و دیگر کسی به خودش اجازه نمی‌دهد که از من سوءاستفاده کند.
از او می‌پرسم آیا از ابتدا می‌دانستی که همسر شما یک بار ازدواج کرده و زندگی مشترک دارد؟ س.گ با اشاره به یک سال تجربه از زندگی مشترک نصفه و نیمه‌اش، در پاسخ می‌گوید: “با علم به این موضوع قبول کردم و همسر دوم شدم. “

*همسرم از بی توجهی‌های زن اولش به من پناه آورد

مجدداً پرسیدم آیا نپرسیدی چرا می‌خواهد بار دیگر ازدواج کند؟ در پاسخم می‌گوید: به گفته همسرم علی رغم این‌که ازدواج کرده بود اما احساس تنهایی می‌کرد. او مردی با مسئولیت و خانواده دوست است اما ظاهراً خودخواهی و بی‌توجهی‌های همسرش باعث شد تا به من پناه بیاورد.
مهریه‌ات چه مقدار است؟ این را می‌پرسم و زن جوان می‌گوید: 14 سکه بهار آزادی. یک سفر عمره مفرده. ضمناً حتی برای این‌که ازدواجمان زیر سئوال نرود و از نظر قانونی مشکلی پیش نیاید به یکی از دفترخانه‌های ازدواج و طلاق مراجعه کرده و اقدام به ثبت ازدواجمان کردیم.

*ثبت ازدواج موقت در شناسنامه نیاز به تغییر قانون دارد

سیدمحمدجواد ابطحی، یکی از نمایندگان مجلس که به تازگی درباره ازدواج موقت اعلام کرده بود بهتر است برای این‌که هیچ‌گونه سوء‌استفاده‌ای از طرف مردانی که متأهل هستند پیش نیاید، سازمان ثبت احوال با همکاری مجلس شورای اسلامی برگه‌ای برای ثبت ازدواج موقت در داخل شناسنامه اضافه کند که همه چیز در این‌باره قانونمند شود. پس از اعلام این پیشنهاد سعید عبودی معاون حقوقی و سجلی سازمان ثبت‌احوال نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی نسبت به این موضوع می‌گوید: من تاکنون چیزی در این‌باره نشنیده‌ام ولی اگر قرار باشد به شناسنامه چیزی اضافه شود باید قانون، اصلاح شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر در شناسنامه‌ها محل درج ازدواج و طلاق وجود دارد.
این روزها که افزایش آمار طلاق یا کاهش آمار ازدواج برای هر جامعه‌ای موجبات نگرانی را فراهم می‌کند، جامعه ما نیز از این قاعده مستثنی نیست‌ اما یافتن راهکار صحیح و معرفی آن در جامعه ما که مطابق با آموزها‌ی دینی و اعتقادی باشد، کاری بس دشوار است. از سوی دیگر با معرفی طرح‌ها و پیشنهادهای ناپخته ممکن است آسیب‌های جدی به جامعه رسانده شود.
بنابراین ضروری است پیش از مطرح شدن هر پیشنهادی توسط هر یک از مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط، جلسات کارشناسی دقیقی برگزار شود‌ ‌و به دور از هر گونه موضع‌گیری زوایای مختلف مورد بازنگری قرار گیرد.
از آن جا‌ که ازدواج موقت امری شرعی و قانونی است باید به دنبال این باشیم تا از این به عنوانی راهکاری برای حفظ بنیان خانواده،‌ جلوگیری از اشاعه فساد و بی بندوباری به ویژه درباره مردان و زنانی که امکان ازدواج دائم برایشان وجود ندارد بهره برد؛ بی‌تردید نمی‌توان گروه زنانی که به هر دلیلی در جامعه تنها و بی‌سرپرست زندگی می‌کنند را کتمان کرد. اما از سویی با مطرح شدن ازدواج موقت در جامعه این سئوال در ذهن‌ها تداعی می‌شود “آیا زنانی که به ازدواج موقت مردی در‌آیند، قانون تضمینی را برای حفظ آبرو و حقوقشان ایجاد کرده است؟
از آن‌جا‌ که به گفته مدیر کل ثبت احوال استان تهران تنها یک درصد از ازدواج‌های موفق به ثبت می‌رسد، آیا مردانی که به طور مخفی اقدام به ازدواج موقت می‌کنند، با اختصاص یک برگ از شناسنامه حاضر هستند زیر بار این مسئولیت بروند؟ در این صورت تکلیف رضایت همسر اول در ازدواج موقت چه می‌شود؟
امیدواریم با توجه به این‌که ازدواج موقت شرعی و قانونی است، روزی فرا برسد و دست مردان فرصت‌طلب و سودجو درباره این طرح کوتاه شود و دیگر به بهانه کمک به زنان بیوه و مطلقه یا ترحم به آن‌ها از این طرح سوءاستفاده نکنند، ضمن این‌که با اعمال چارچوب‌های قانونی کامل و دقیق زمینه‌ای برای ضایع شدن حقوق زنان فراهم نشود.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours