سن اعتیاد زنان کمتراز مردان است

25 آذر 1388

مهر: معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان با خطرناک شمردن اعتیاد در زنان گفت: فاصله زمانی اولین تجربه مصرف مواد مخدر تا تزریق در زنان بطور متوسط دو سال و در مردان هشت سال است و به این ترتیب زنان شش سال زودتر از مردان به ورطه وابستگی شدید کشیده می شوند که در این صورت درمان سخت تر و عوارض جسمی، روانی و اجتماعی آن نیز به مراتب بیشتر می شود.

گل نسا آقامحمدی افزود: آستانه تحمل زنان نسبت به مردان در مقابل مواد بسیار پایین تر است و زنانی که مصرف کننده مواد هستند و در سنین باروری قرار دارند با اعتیاد خود اثرات جدی را بر روی جنین می گذارند. تحقیقات نشان داده است که کودکان مادران معتاد، قبل از تولد به همان ماده ای که مادر معتاد است، اعتیاد دارند.

وی مرگ در اثر مصرف مواد مخدر در زنان و دختران را سریعتر از مردان دانست و یادآوری کرد: مصرف بیش از حد مواد، خودکشی، تصادفات، استفاده تزریقی از مواد و سرنگهای مشترک همچنین رابطه جنسی پرخطر در این زنان خطر ابتلاء به ایدز و هپاتیت و سایر بیماریهای مقاربتی را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: با اینکه تاکنون بیشتر مداخلات طراحی و اجرا در مورد پیشگیری از امور اعتیاد بطور مشخص بر اساس ویژگیها و نیازهای مردان شکل گرفته اما از آنجا که خوشبختانه تعداد زنان معتاد نسبت به مردان بسیار کمتر است اعتیاد زنان آمار کمتری را نشان می دهد و می توان گفت تأثیر مواد مخدر بر زنان کمتر است. اما این واقعیت را نیز باید در نظر بگیریم که بسیاری از زنان و دختران به دلیل برچسبهای که به یک زن و دختر معتاد در جامعه زده می شود کمتر تصور مراجعه به مراکز خودمعرف را دارند و اغلب، اعتیاد در زنان و دختران پنهان مانده و بخش قابل توجهی از جمعیت معتادان زن کشور در آمار گنجانده نمی شوند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours