رئیس مجتمع 2 قضایی خانواده: سن ازدواج در جوانان سیر صعودی و شتابی نامعقول گرفته است

3 دی 1388

ایلنا: رئیس مجتمع 2 قضایی خانواده معتقد است: سن مناسب برای ازدواج زمانی است که جوان احساس می‌کند آمادگی جسمی و استعداد لازم را دارد که به جز موارد استثنا برای دختران بین 15 تا 20 سال و برای پسران 20 تا 25 سال است. او می‌گوید علت اصلی بالا رفتن سن ازدواج پیش از آنکه بعد اقتصادی داشته باشد ریشه در باورهای فرهنگی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد صادقی در همایش ملی راهبردهای تحکیم خانواده در ایران با انتقاد از کسانی که بدون صلاحیت در رابطه با مسائل مربوط به خانواده اظهارنظر می‌کنند گفت: باید اظهارنظرها در رابطه با مسائل خانواده دقیق باشد زیرا خانواده‌های ما آسیب‌پذیر هستند و گاهی حتی نمایش یک فیلم می‌تواند تبعات نامناسبی در خانواده‌ها داشته باشد.
او ادامه داد: وقتی تلویزیون پیرمردی را نشان می‌دهد که عاشق دختری می‌شود و همسر او بعد از سال‌ها که در کنار این پیرمرد زندگی کرده از امنیت لازم در زندگی برخوردار نیست مخاطبان این فیلم‌ها نوعی احساس‌ عدم آرامش در زندگی پیدا می‌کنند.

صادقی در رابطه با لایحه حمایت از خانواده گفت: پیش‌نویس قانون جدید خانواده بیش از یک سال و اندی است که در مجلس مانده و هنوز نهایی نشده است چراکه گرفتار افراط و تفریط و مسائل روزنامه‌نگاری و هیجانات ناشی از آن شده و متوقف باقی مانده است.

او ادامه داد: قانون جدید خانواده باید به شیوه‌ای درستی تصویب شود زیرا در غیر این صورت یا مردها آسیب‌ می‌بینند یا زن‌ها. در هر صورت این قانون باید با چهارچوب‌هایی تصویب شود که به اعتقادات مذهبی ما نزدیک باشد و هر چه بیشتر در تصویب این لایحه به تفکر خارجی‌ها نزدیک شویم بیشتر ضرر کرده و چیزی عاید خانواده‌های ما نمی‌شود.
صادقی با بیان اهمیت ازدواج در کشور گفت: پیامبر اکرم فرموده است ازدواج سنت من است و به آن سفارش کرده‌اند. تقریبا در همه ادیان در امر مهم ازدواج تاکید شده است اما قطعا دین اسلام برای امر ازدواج تاکید بیشتری ورزیده و همه را موظف کرده در ترویج این سنت حسنه کوشا باشند.

او گفت: در جوامع رشد یافته سرمایه‌گذاری برای تحکیم خانواده این نهاد مهم و سرنوشت‌ساز یکی از سیاست‌های مهم دولتمردان است.
نهاد خانواده پیش از آنکه یک نهاد حقوقی باشد کانون عشق، محبت و ایثار است اما متاسفانه به دلایل متعددی نهاد خانواده در کشور ما متزلزل و آسیب‌پذیر شده است و وظیفه کارشناسان و متولیان امور خانواده است که به صورت جهادی و واقع‌بینانه عوامل تزلزل خانواده را بررسی و راهکار مناسب ارائه کنند.

رئیس مجتمع 2 قضایی خانواده بیان کرد: به تحقیق می‌توان گفت یکی از عوامل تزلزل و تهدید عزت و استحکام خانواده‌ها بالا رفتن سن ازدواج و تجرب جوانان است که ارائه راهکارهای مناسب برای جوانان در شهرهای بزرگ و کوچک توسط مسئولان و متولیان امر از ضروریات است.

صادقی در رابطه با پیامدهای تاخیر ازدواج گفت: تاخیر ازدواج می‌تواند تاثیرات روحی و جسمی، آثار اجتماعی و باروری نامناسب داشته باشد. کوتاه و زودرس بودن سن بلوغ جنسی و طولانی شدن آن مشکلات روحی و روانی، بحران‌های شخصیتی ایجاد می‌کند و نیازهای جنسی بر اساس نظرات علمی دارای ماهیت زیستی، روانی و اجتماعی است که در صورت ازدواج ارضا می‌شود و تاخیر در ازدواج و نیروی مهار گسیخته شهوانی فرد را بر عوامل غیراخلاقی سوق می‌دهد.
صادقی در رابطه با آثار اجتماعی ازدواج دیرهنگام جوانان گفت: ازدواج دیرهنگام جوانان باعث گرایش به جرم در آنها می‌شود. روابط نامناسب اجتماعی، نزاع خیابانی، فرار از خانه، فحشا و بی‌بند و باری و کاهش سن جرم از جمله آثار اجتماعی ناشی از بالا رفتن سن ازدواج است.

او ادامه داد: زوجین مسن به علت شکل‌گیری شخصیت، کمتر تمایلی به زندگی مشترک داشته و معمولا به سختی تن به ازدواج می‌دهند و در صورت ازدواج هم کمتر تحمل رفتارهای سخت‌گیرانه همسر را دارند. لذا با کوچک‌ترین ناملایمات به راحتی رشته ازدواج را پاره می‌کنند.
رئیس مجتمع 2 قضایی خانواده در رابطه با مشکلات مربوط به باروری در سن بالا گفت: سن مناسب برای داشتن فرزند از جمله عوامل عمده در تعیین زمان ازدواج است و مادران معمولا از 15 تا 43 سالگی قدرت باروری دارند و فاصله سنی 23 تا 28 سال بهترین زمان جهت بارداری مادران به لحاظ جسمی و روانی است.

صادقی در رابطه با راهکارهای برون‌رفت از مشکل تاخیر سن ازدواج در جوانان گفت: طبق روایات اسلامی ازدواج یک جوان مجرد به مثابه حفظ و صیانت نصف دین او است و لذا بر مسئولان واجب است نسبت به فراهم کردن شرایط ازدواج برای جوانان احساس تکلیف کنند.

او ادامه داد: سن ازدواج جوانان طی چند دهه اخیر سیری صعودی و شتابی نامعقول داشته و به آسیب‌زایی و چالش‌های بسیاری منجر شده است اینکه چه سنی برای ازدواج مناسب است برخی سن 18 تا 20 سال را برای دختران و تا 25 سالگی را برای پسران مناسب می‌دانند اما به نظر سن مناسب زمانی است که جوان احساس نیاز می‌کند و آمادگی جسمی و استعداد لازم را دارد که به جز موارد استثنا برای دختران بین 15 تا 20 سال و برای پسران 20 تا 25 سال است.

رئیس مجتمع 2 قضایی خانواده در رابطه با علت بالا رفتن سن ازدواج گفت: علت اصلی بالا رفتن سن ازدواج پیش از آنکه بعد اقتصادی داشته باشد ریشه در باورهای فرهنگی دارد به عبارتی دیگر بسیاری از خانواده‌ها و جوانان به ازدواج نگرش مثبت نداشته و به جای اندیشیدن به ضرورت اصل زوجیت تصور مبهم و تاریک از تشکیل زندگی دارند و صدها مانع و قیود ساختگی و انحرافی، آینده را در نظر آنان تیره و تار کرده است.

صادقی ادامه داد: عدم آگاهی و آموزش لازم به جوانان و خانواده‌ها، مانع‌تراشی بی‌مورد خانواده‌ها، تجربه تلخ از زندگی والدین و اطرافیان، مشکلات اشتغال، تسلط دنیاگرایی به جای خداگرایی در گزینش اهداف زندگی و دسترسی سهل‌تر برای داشتن روابط جنسی خارج از ازدواج از دیگر دلایل بالا رفتن سن ازدواج در بین جوانان است.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours