اما و اگرهای ازدواج موقت: کاهش فساد یا نسخه ای برای عده ای هوس باز

3 دی 1388

زن فردا: ماجرا ازاینجا شروع شد که مسئولان برای کاهش فساد و تجاوز به عنف به دنبال راه حلی بودند، چراکه انتشارروزانه‌ی اخبار تکاندهنده از تجاوزها و بی‌امنیتی در جامعه سبب شده بود تا ترس و دلهره در دل مردم ریشه بگیرد وهرروزبیشتراز دیروز احساس ناامنی کنند.

به گزارش خبرنگار«زن فردا»، راه‌حل‌هایی که مسئولین برای این ناامنی‌ها اندیشیدند به نظرمیرسد نسخه‌ای برای عده‌ای هوس‌باز بیش نیست و به نوعی شانه‌خالی کردن از زیرکار است.

وزیرآموزش و پرورش موضوع راآنقدر کوچک می بیند که با ارائه‌ی راه‌کارش:«ازدواج دختران دانش‌آموز هیچ اشکالی ندارد و ما از ازدواج آنها خوشحال میشویم» سعی در حل ماجرا دارد‌‌‌‌ودر ادامه می افزاید دخترانی که ازدواج می کنند دیگراجازه تحصیل در مدارس معمولی را ندارند و باید درمدارس شبانه درس بخوانند!پس از اظهارات حاجی بابایی‌، سرپرست موقت مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام کرد که با ازدواج دانش‌آموزان دختر،البته از نوع دائم آن،موافق است.

بعداز استقبال وزیر آموزش و پرورش و دیگر مسئولان این وزارتخانه از ازدواج دختران دانش آموز، دیگر مسئولان دولت دهم نیز زبانشان را به طرفداری از این طرح که حالا دیگر به مهمترین دغدغه اجتماعی دولت دهم و وزیرانش تبدیل شده، باز کرده و آن را راه‌حلی برای جلوگیری از شیوع فساد در جامعه می‌دانند.

بنا براین گزارش، دکترغلامرضا جمشیدی‌ها در این خصوص واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: «چگونه است که از ازدواج دختران دانش‌آموز در سنی که قادر به تشخیص مسائل خوب و بد نیستند، دفاع می‌شود و از آن سو از دانشگاه که یکی از تنها عرصه‌های اجتماعی است که باعث می‌شود جوانان بتوانند همسر مناسب خود را بیابند می‌خواهند تفکیک جنسیتی کنند.البته همه کسانی که در مجموعه وزارت علوم مشغول به فعالیت هستند با طرح تفکیک جنسیتی موافق نیستند.به گفته‌ی دکترمنصور اعتصامی،«بر فرض که آقایان امکانات داشته باشند و دوبرابر فعلی دانشگاه بسازند و استاد هم استخدام کنند. اگر دانشجو در دانشگاه‌ها از هم جدا باشند در پارک و خیابان هم چطور… مطلقا چنین چیزی وجود ندارد.

مریم بهروزی می گوید: «کسی که تجاوز به عنف می کند فاسق و متجاوز است و در صدد انجام کار شرعی و حلال نیست. بنابراین ازدواج موقت و یا ازدواج دائم نمی تواند از انجام کار خلاف او جلوگیری کند و مقابله با او نیازمند راهکارهای تامینی، حقوقی و قضایی است و من باترویج ازدواج موقت به این علت موافق نیست.

بیست سال قبل هاشمی رفسنجانی ازدواج موقت را پیشنهاد کرد اما به شدت با مخالفت همه، حتی حامیان و نزدیکترین اشخاص به خود، روبرو شد و وی در همان جا این بحث را تمام کرد. اما چه می‌شود هم اکنون با وجود مخالفت‌های شدید نسبت به این طرح و ایرادات به حق گرفته شده به آن،طرح ازدواج موقت خود را به مجلس می رساند؟ همین چند وقت پیش بود که رئیس سازمان ملی جوانان استان تهران از رشد ۲۱ درصدی آمار طلاق در تهران خبرداد،گویا دیگرمسئولان فقط می خواهند آمار ازدواج را بالا ببرند و طاقت شنیدن آمار های واقعی تاسف بار را ندارند.

علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با استقبال ازاین طرح،ازدواج موقت دختران دبیرستانی راپیشنهاد داد.وی هدفش را سروسامان دادن به روابط خیابانی و نامشروع اعلام کرد.اما بهتر نیست به جای دنبال کردن ازدواج موقت برای دختر و پسرهای جوان به دنبال تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان باشیم.یادمان باشد رواج ازدواج موقت فقط دامن زدن به بی بندوباری است.

معاون مجتمع قضائی خانواده در خصوص روند افزایشی ازدواج موقت ، مشکلات اقتصادی و نیاز به داشتن سرپرست مرد و همچنین مسائل عاطفی و جنسی را از اصلی ترین علل ازدواج موقت در ایران به شمارآورد.دکتر زهرا کاشانیها اغلب ازدواجهای موقت را نشان ازبی بندوباری و تنوع‌طلبی افراد جامعه دانست.هرگاه سخن از ازدواج موقت پیش می آید اغلب مردان زن دار و متاهل به این موضوع تمایل پیدا می کنند واین امرپایه های زندگی خانواده ها را سست می کند.اگر برای ازدواج موقت فرهنگ سازی نشود جامعه دچار فساد و لرزش می شود.

تصویب ازدواج موقت توسط مسئولین چیزی جز ضعف آنها در پاسخگویی به مردم نیست و عدم توان آنها در اتخاذ تصمیمات مهم و کارآمد واصولی را نشان می دهد.

ترویج ازدواج موقت برابر با شیوع بیماری های آمیزشی است. اگر بسترآموزش و ترویج رفتارجنسی سالم در ازدواج موقت فراهم نشود در آینده با جامعه‌ای بیمار روبرو خواهیم شد.

کاش مسئولین بادقت بیشتری و با توجه به پیامدهای ازدواج موقت، در مورد آن تصمیماتی دیگر اخذ کنند و با ارائه ی چنین طرح هایی جامعه را ملتهب نکنند.

مطالب مرتبط

+ There are no comments

Add yours